کارشناس مسائل بین‌الملل و نفت:

مراودات مالی ایران و اروپا هرگز قطع نخواهد شد/ آمریکا در نهایت عقب نشینی می‌کند/ مسیر فروش نفت علیرغم تحریم‌های سنگین آمریکا هرگز بسته نخواهد شد

۱۳۹۷/۰۴/۲۲ - ۰۵:۱۲:۱۲
کد خبر: ۷۲۸۰۱۶
مراودات مالی ایران و اروپا هرگز قطع نخواهد شد/ آمریکا در نهایت عقب نشینی می‌کند/ مسیر فروش نفت علیرغم تحریم‌های سنگین آمریکا هرگز بسته نخواهد شد
سخن رئیس جمهور در سفر خود به اروپا معنی‌اش تهدید نیست؛ بلکه نتیجه طبیعی اقدامات احتمالی آمریکا برای دست زدن به آن اقدامات غیرقانونی برای جلوگیری از صدور نفت ایران است.

به گزارش گروه سیاست‌خارجی و دیپلماسی برنا، «علی اصغر زرگر»، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل و نفت درباره تحریم‌های آمریکا و اثر آن بر فروش نفت به خبرنگار برنا گفت: اولا که هنوز تحریمی در کار نیست و ایران فعلا به صورت عادی و در چارچوب سهمیه اوپک به فروش نفت خود ادامه می‌دهد. به تازگی حتی پالایشگاه‌های هند اعلام کردند که حاضر به جایگزینی نفت ایران با آمریکا نیستند.

وی افزود: شرکت‌های بزرگ بین‌المللی ممکن است به دلیل تحریم‌های آمریکا بگویند نفت ایران را نمی‌خریم ولی در کل باید درنظر داشت که این تحریم‌های یکجانبه آمریکاست و نه تحریم شواری امنیت، همانطور که پیش از برجام بود. از این رو شرکتهایی که با آمریکا معامله ندارند به راحتی می‌توانند نفت ایران را بخرند و از این نظر فروش نفت علی رغم تحریم‌های سنگین آمریکا هرگز بسته نخواهد شد.»

زرگر ادامه داد: «تنها راه آمریکا برای تحریم صددرصد ایران این است که جسارت به خرج دهند و بگویند ما هزگر اجازه نمی‌دهیم نفت ایران از منطقه بیرون رود و جلوی نفتکش‌هایی که نفت ایران را حمل می‌کنند، بگیرند. این را هم که می‌دانیم غیر قانونی بوده و تنها در صورتی میسر است که آمریکا بخواهد با ایران وارد جنگ تمام عیار شود که البته شرایط بین‌المللی و موقعیت آمریکا اجازه چنین تصمیمی را نخواهد داد. این سخن روحانی در سفر خود به اروپا که دچار سوءبرداشت شد؛ معنی‌اش تهدید نیست بلکه نتیجه طبیعی اقدامات احتمالی آمریکا برای دست زدن به آن اقدام غیرقانونی است، که گفته شد.»

این استاد دانشگاه درباره همکاری اروپا با ایران درخصوص فروش نفت و تأمین بخشی از درآمد ایران گفت: «شرکت‌ها در اروپا نفت را از طریق بورس‌های خود می‌خرند. در حال حاضر این کار در اروپا انجام می‌شود. از طرفی اروپا فروش یک میلیون بشکه نفت ایران را حتی پس از اعمال تحریم‌های آمریکا تضمین کرده است. بقیه را هم به راحتی به هند، چین و سایر مشتریان می‌فروشیم. تنها مشکل مراودات مالی و انتقال پول نفت به ایران از طریق بانک‌هاست که آن را هم با پشتیبانی که از جانب دولت‌های اروپایی وعده داده شده از طریق بانک‌های درجه دوم و سوم که مراوداتی با آمریکا ندارند، وصول می‌کنیم. ضمن آنکه ما مشکل جدی برای ورود ارز به کشور نداریم. در همین برهه روزانه 3میلیون دلار ارز از طریق مرز افغانستان به کشور وارد می‌شود.»

زرگر درباره بهبود شرایط ایران پس از برجام و همکاریهای ایرانی_اروپایی گفت: «در حال حاضر میزان مراودات ایران و اروپا به مراتب بیشتر از شرایط پیشابرجام است. در آن برهه تحریم‌های شورای امنیت مطرح بود اما امروز اروپا با اطمینان به مقابله نسبی با اقدامات آمریکا ادامه می‌دهد.

وی افورد: بخت با ایران یار بوده که شکاف بین اروپا و آمریکا فعال شده و ما در استفاده از شکاف و رقابت میان قدرت‌های بزرگ تجربه تاریخی زیادی داریم. اکنون باید با استفاده از تمام تجربیات خود در این راستا این شکاف را تعمیق و از آن به نفع ایران بهره‌برداری کنیم.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل و نفت در خصوص رفتار آمریکا درقبال ایران در آینده گفت: «مجوعه عوامل ذکر شده در نهایت منجر به این شده است که آمریکا تا حدودی عقب نشینی کند. این روند در آینده بیشتر هم خواهد شد. ایران از طریق روسیه در مذاکرات آتی بین پوتین و ترامپ، پیامهایی برای آمریکا خواهد فرستاد. بدیهی است آمریکا برای تأمین بخشی از خواسته‌های خود در رابطه با ایران در نهایت مجبور به امتیازدهی خواهد شد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز