پامپئو خطاب به لاوروف:

آمریکا تمایل به بهبود روابط و مذاکره دارد

۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۱۰:۵۱:۲۶
کد خبر: ۷۳۹۳۷۹
آمریکا تمایل به بهبود روابط و مذاکره دارد
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، وزیر خارجه این کشور در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی‌اش به بررسی وضعیت سوریه و تحریم‌های جدید آمریکا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا به نقل از سایت شبکه روسیاالیوم، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور در گفت‌وگویی تلفنی با مایک پامپئو، همتای آمریکایی‌اش درخصوص پرونده سوریه به بحث و تبادل‌نظر پرداخت.

این تماس همزمان با تلاش‌های صورت گرفته روسیه با شماری از کشورهای غربی درخصوص بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان صورت گرفت.

همزمان با این تماس، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با ولادیمیر پوتین، همتای روسش تماس برقرار کرد و در جریان آن دو طرف به بررسی پرونده‌های مرتبط با سوریه پرداختند.

پوتین همچنین با رجب طیب اردوغان تماس تلفنی برقرار کرد و در جریان آن رؤسای جمهوری ترکیه و روسیه به بررسی پرونده سوریه پرداختند.

وزرای خارجه روسیه و آمریکا در این تماس تلفنی به بررسی تلاش‌های مسکو برای بازسازی سوریه پرداختند، به طوری که مسکو به شماری از کشورها از جمله واشنگتن پیشنهاد همکاری در راستای بهبود وضعیت سوریه را مطرح کرد.

روسیه به رغم اختلافات میان مسکو و واشنگتن به دنبال افزایش رایزنی با آمریکا درخصوص حل بحران سوریه است.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو به بهانه پرونده مسمومیت سرگئی اسکریپال،‌ جاسوس سابق روس را قاطعانه رد می‌کند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که لاوروف خطاب به پامپئو تاکید کرد که آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای جهان هیچ مدرک و ادله‌ای در دست ندارند که ثابت کنند مسکو در ماجرای مسمومیت جاسوس سابق روس و دخترش در شهر سالزبری در ماه مارس دست داشته است.

وزرای خارجه دو کشور همچنین به بررسی مسائل دیگری که در دیدار میان پوتین با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ۱۶ ژوئیه مطرح شد، پرداختند.

دو طرف بر تداوم تماس‌ها و ارتباطات درخصوص تمامی مسائل مهم و مشترک تاکید کردند.

رئیس‌جمهوری روسیه پیشتر تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو را طبق قوانین بین‌المللی امری "غیرقانونی" قلمداد کرده بود.

وزارت خارجه آمریکا درباره تماس تلفنی پامپئو و لاوروف گفت، پامپئو به همتای روس خود تمایل آمریکا به بهبود روابط با روسیه و ادامه مذاکره را مورد تاکید قرار داد.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: پامپئو در این تماس تلفنی تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو و چالش‌های جنگ سوریه را مورد بررسی قرار داد.

ناوئرت تصریح کرد: پامپئو تاکید کرد که روسیه با انجام مذاکرات در آینده با طرف روس آماده و موافق است.

این اولین تماس تلفنی بین دو مقام از زمان اعلام تحریم‌های جدید علیه مسکو است.

 

نظر شما