اتحادیه آفریقا:

معامله قرن باعث تشدید تنش بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها می‌شود

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۲۰:۲۸:۵۷
کد خبر: ۹۶۲۴۳۰
معامله قرن باعث تشدید تنش بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها می‌شود
رییس کمیساریای اتحادیه آفریقا گفت: طرح صلح آمریکا موسوم به «معامله قرن» باعث تشدید تنش و درگیری بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها می‌شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه خبری العربی الجدید، «موسی فکی» روز یکشنبه در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه آفریقا افزود: نگران این هستیم که طرح معامله قرن نقشی در حل درگیری‌های فلسطینی-اسرائیلی نداشته باشد.

وی اضافه کرد: معامله قرن نقض همه قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و تصمیمات اتحادیه آفریقا است و تنها باعث افزایش تنش‌ها می‌شود.

سران ۵۴ کشور آفریقایی امروز با شعار اصلی "خاموش کردن تفنگ‌ها، ایجاد فضای مناسب برای توسعه آفریقا" اجلاس دو روزه خود را در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی آغاز کردند.

در همین راستا، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز که رایزنی‌هایی را در سطح بین‌المللی علیه "معامله قرن" آغاز کرده است، فردا با حضور در اجلاس سران اتحادیه آفریقا در اتیوپی توجه و نظر رهبران آفریقایی را به این موضوع معطوف کرده و سرانجام آن را پس فردا سه‌شنبه به شورای امنیت سازمان ملل متحد بکشاند.

ترامپ در ۲۸  ژانویه گذشته (۸ بهمن) طرح "معامله قرن" را اعلام کرد که بر اساس آن کشور فلسطین به شکل "مجمع الجزایر" شکل خواهد گرفت که به وسیله پل‌ها و تونل‌ها به یکدیگر متصل خواهند شد و بخشی از قسمت شرقی بیت المقدس به عنوان پایتخت آن برگزیده خواهد شد و بیت المقدس اشغالی به عنوان پایتخت ادعایی اسراییل شناخته خواهد شد.

این اقدام ترامپ با موجی از اعتراضات مردمی در شماری از کشورها به ویژه در کشورهای شمال آفریقا از جمله الجزایر، مغرب، مصر، سودان و همچنین تونس همراه شد.

نظر شما