رییس جمهوری وارد تهران شد

ترکمنستان از فناوری هسته ایران حمایت می‌کند/تبادلات دو کشور به ۶۰ میلیارد رسید

۱۳۹۳/۱۲/۲۲ - ۱۳:۲۷:۰۰
کد خبر: ۲۷۲۶۱۲
ترکمنستان از فناوری هسته ایران حمایت می‌کند/تبادلات دو کشور به ۶۰ میلیارد رسید
ریییس جمهوری در پایان سفر دو روزه خود به عشق ابد دقلیقی پیش در جمع خبرنگاران به تشریح سفر خود پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد گفت:در سفر دو روزه به ترکمنستان جلسات و دیدارهای خوبی با رییس جمهوری و مقامات دولتی ترکمنستان داشتیم و همچنین سخن رانی در جمع تجار و بازرگانان داشتیم.توانستیم در این سفر شرایطی را فراهم کنیم که کارافرینان و سرمایه گزاران بتوانند خدملت خود را به کشور همسایه صادر کنند وی در ادامه گفت :در این سفر توافق کردیم حجم روابط ما که در حدود 3.7 میلیارد بوده به دو برابر افزایش دهیم تا در طی 10 سال آینده حجم تبادلات به 60 میلیارد برسد و در کنار آن تردد مسافر افزایش یابد.

رییس جمهوری تصریح کرد:مقدار باری که از طریق ریل به جنوب و از طریق ترکمنستان ارسال می شود 2 میلیون تن است که در سال آینده به 10 میلیون تن افزایش می یابد و تردد کامیون را به 100 کامیون افزایش دادیم .

رییس جمهوری ادامه داد:در بحث روادید تصمیماتی اتخاذ شد و همچنین در زمینه انرژی بحث مفصلی داشتیم .

دکتر روحانی در ادامه افزود:در زمینه برق نیز اعلام کردیم که خریدار برق ترکمنستان هستیم و در ادامه در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی بحث های خوبی انجام شد.

وی اظهار داشت:کشور ترکمنستان برای مسابقات 2018 ساختمان سازی دارد که ایران می تواند در این زمینه برای ساخت و ساز به آن ها کمک کند .

دکتر روحانی اظهار کرد: رییس جمهوری ترکمنستان اعلام کردند که ما اتوبوس از ایران و چند کشور دیگر وارد کردیم ولی اتوبوس ایران به لحاظ کیفیت در سطح بالاتری قرار داشت.

وی ادامه داد:در زمینه گردشگری ،داروسازی ، بیمارستان و ساخت نیروگاه صحبت هایی شد که ایران می تواند به ترکمنستان کمک کند علاوه بر بحث در این زمینه ها در خصوص بحث فرهنگی و علمی نیز به بحث و تبادل نظر پرداختیم .

رییس جمهوری در پایان تاکیید کرد:آنچه در این سفر احساس کردم این بود که در زمینه سیاسی، فرهنگی،اقتصادی اراده سیاسی در دو کشور برای توسعه روابط وجود دلرد و کشور ترکمنستان از فناوری هسته ای ایران حمایت کرد.امیدواریم مردم دو کشور از این سیاسیت ها بهرهمند شوند.

نظر شما