روحانی در بیست و ششمین جشنواره امتنان از جامعه کار و تولید:

عزت اسلام روزی است که در این کشور فقیر نباشد/ کاسبان تحریم به دنبال شغل دیگری باشند

۱۳۹۴/۰۲/۰۸ - ۰۸:۳۳:۲۷
کد خبر: ۲۸۰۸۸۹
عزت اسلام روزی است که در این کشور فقیر نباشد/ کاسبان تحریم به دنبال شغل دیگری باشند
در سال92 هم رشد اقتصادی منهای 9ر1 بود اما با همت کارگران و حمایت های مردم و مقام معظم رهبری افتخار می کنیم که در سال 93 رشد کشور مثبت بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دلت خبرگزاری برنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در بیست و ششمین جشنواره امتنان از جامعه کار و تولید با اشاره به فرارسیدن میلاد با سعادت مولای متقیان علی (ع) و مقارن شدن آن با هفته کارگر گفت: برای من  بسی جای خوشبختی است که در این روزها در بین کارگران حاضر شده‌ام. روز کار و کارگر تنها به عنوان نماد یک قشر زحمت کش و پرتلاش نیست بلکه کار و کارگر نماد نوآوری، سازندگی، توسعه و تعالی کشور عزیزمان ایران است.

رئیس جمهوری گفت‌: خوشبختانه امسال ایام بزرگداشت کارگران مصادف است با ایام میلاد با سعادت مولای متقیان حضرت علی (ع) که مرد جهاد و شجاعت بود، مرد  ایمان و معنویت ، علم و دانش ،‌ یتیم نوازی کودکان و دستگیری بینوایان و مرد کار بود . 

روحانی افزود : امیر المومنین علی(ع ) با آن عظمت و مقامش که هیچ انسانی در روی زمین بعد از پیامبر عظیم الشان اسلام به مقام و منزلت وی نمی رسد و  همواره به عنوان الگویی نه تنها برای ما مسلمانان که برای همه آزادمردان جهان است ؛‌ ‌همواره کار و تلاش و کوشش را به عنوان راه و فخر زندگی خود می دانست.

رئیس جمهوری گفت: آن همه زمین های اطراف مدینه که با دست مبارک امیرالمومنین (ع) احیا و آن همه چاه ها که به دست ایشان حفر شد و وقتی آب چاه جاری می شد امام نماز شکر به جای می آورد ، شکر خداوند می کرد و آب آن چاه را برای فقرا و بینوایان وقف می نمود؛ و هنوز هم بعد از قرن ها در اطراف مدینه همان چاه ها وجود دارد و از آب آن چاه ها نخلستان ها بهره مند می شوند.

روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم روز کارگر و در جمع کارگران افزود: امیرالمومنین (ع) مسیر تقوا ، ایمان ، جهاد و کار را به ما آموخت ، مگر جهاد غیر از کار است و مگر کار غیر از جهاد است؟

رئیس جمهوری گفت: آن که صبح دنبال کار و تلاش است تا نان حلال به خانه بیاورد و زندگی خود و خانواده اش را با عزت اداره کند او جهاد در راه خدا کرده است و ثوابی همانند ثواب مجاهد دارد.

روحانی خطاب به کارگران افزود:‌ بار تولید کشور بر شانه های شماست و شما جایگاهی دارید که رسول اکرم (ص) پیامبر عظیم الشان اسلام، دست کارگر را به خاطر کار و تلاش در مسیر بدست آوردن نان حلال می بوسید ، ما دیگر در چه حدی هستیم که بگوییم دست کارگران را می بوسیم، ایشان که اشرف مخلوقات جهان بود.

رئیس جمهوری با بیان این که ما نیاز به توسعه داریم گفت: توسعه یک هدف بسیار بلند و والا برای همه کشورهاست و ما ایران توسعه یافته را می خواهیم.چشم انداز 20 ساله ابلاغی مقام معظم رهبری در 11 سال پیش به ما می گوید ایران ظرف 20 سال باید کشوری توسعه یافته باشد و این هدف بلندی است که همه باید آن را دنبال کنیم.

رئیس جمهوری گفت: چگونه توسعه حاصل می شود ، چگونه ما می توانیم پرچم عزت ایران و اسلام را در جهان بالا ببریم؟ آن روزی که در این کشور بیکاری نباشد آن روز ، روز عزت ایران و اسلام است. در جامعه ای که چهار میلیون جوان بیکار دارد، پدر و مادر که به جوان بیکار نگاه می کنند خجالت می کشند و جوان نیز شرمنده است. عزت خانواده ایرانی زمانی است که فرزندان این مرز و بوم در سرکار و فعالیت و زندگی آبرومندانه باشند

رئیس جمهوری گفت: ما به جمهوری اسلامی ایران و اسلام مان افتخار می کنیم اما عزت اسلام روزی است که در این کشور فقیر نباشد.عزت ایران و اسلام  با همت و تلاش همه ما حاصل می شود.همه باید در صفی واحد قرار بگیریم زیرا در یک مسیر سه جانبه شامل کارگر، کار آفرین و دولت و هماهنگی بین آنها می توانیم توسعه کشور را رقم بزنیم.مهمترین ستون توسعه کشور کار و کارگر است اما بدون کارآفرین فضای کار بوجود نمی آید.

رئیس جمهوری با بیان این که رشد اقتصادی کشور در سال 1391 منهای 8ر6 بوده است، گفت: رشد منفی به معنای قفل زدن در مسیر کار و توسعه کشور است.در سال92 هم رشد اقتصادی منهای 9ر1 بود اما با همت کارگران و حمایت های مردم و مقام معظم رهبری افتخار می کنیم که در سال 93 رشد کشور مثبت بود.

رئیس جمهوری گفت : همه باید دست به دست هم بدهیم و با شعار نمی توانیم در این کشور توسعه ایجاد کنیم .انشاءالله  این روند مثبت را ادامه می دهیم زیرا بدون رشد مثبت، ایجاد اشتغال برای بیکاران امکانپذیر نیست .

وی افزود : ما دو هدف مهم داریم نخست صیانت از کارگران و  بارها به وزیر کار گفته ام همه توان را بکار بگیرید تا کارگری بیکار نشود؛ این درد و غم بر دل همه ماست که یک نفر شب به خانه برود و در برابر زن و فرزندانش شرمنده باشد. این رسالت و وظیفه ماست و باید از اشتغال کارگران و ادامه فعالیت انان صیانت کنیم .

روحانی اضافه کرد : هدف دوم دولت دراین بخش  این است که برای  کسانی که تا الان فرصت شغلی نیافتند فرصت شغلی ایجاد کنیم ؛ چگونه ما می توانیم میلیون ها بیکار را در صحنه کار و فعالیت قرار دهیم؟ 

 باید تولید رشد کند و  اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کند و باید روی پای خود بایستیم ، سرمایه در این کشور روی زمین مستقر و  فناوری نوین بتواند به برند تجاری تبدیل شود و علم به تجارت و اقتصاد تولید شود .

رئیس جمهوری افزود : در سالی که سال همدلی است باید همدلانه در کنار یکدیگر فضای کار و اشتغال و توسعه و تولید را افزایش دهیم  البته برای رشد تولید نیاز به اخلاق ،  فرهنگ کار و وجدان کاری داریم  و در این تردیدی نیست  ولی در کنار آن نیاز به فناوری نو ، مدیریت کارامد ، سرمایه گذاری و حضور کارافرینان در کشور داریم.

روحانی گفت : دولت یازدهم در طول این مدت تلاش کرده  است تا  قدرت خرید مردم به صورت گذشته کاهش پیدا نکند و مهار تورم را در دستور کار خود داشته  است .در دو سال گذشته برای اولین بار در دولت یازدهم افزایش حقوق کارگران بر مقدار متوسط تورم سالانه پیشی گرفته است.رشد تورم ما 15 درصد بوده ، حقوق کارگران 17 درصد اضافه شده است.

وی گفت: به وزیر محترم  تعاون تاکید می کنم که برای بازنشستگان و کمک به آنها فکر جدی شود، آنها در تنگدستی هستند و همچنین برای حل معضلات کارگران قدمهای جدی تری برداشته شود.متشکریم از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که توانست برنامه دولت را در سال 93 اجرایی و عملیاتی کند .

وی گفت: برای اولین بار هشت و نیم میلیون نفر از افرادی که دفترچه بیمه درمان نداشتند ، امروز دارای دفترچه بیمه درمانی هستند و این قولی بود که در انتخابات به ملت ایران داده بودم که هیچ ایرانی نباشد مگر آنکه دفترچه بیمه درمانی داشته باشدو از مشکلات بهداشت، سلامت و درمان کاسته شود و به این دو وعده در سال 93 عمل کردیم و ادامه خواهیم داد.

روحانی اضافه کرد: همه هشت و نیم میلیون نفری که بیمه درمانی شدند ، مخصوص سال 93 نبوده و این بیمه سال به سال تمدید خواهد شد و نگران تمدید نباشند.ما باید به سمت دفترچه تامین اجتماعی برای زندگی مردم در دوران کهولت و بازنشستگی باشیم.دولت برای بهداشت و درمان، آموزش و رفاه اجتماعی بودجه بسیار سنگینی مصرف می کند .به حول قوه الهی با فضای بهتری که امسال برای کار و فعالیت به وجود خواهد آمد ما در زمینه رفاه قدمهای نو و جدی برخواهیم داشت.

رئیس جمهوری با اشاره به مشکلات مطرح شده در مراسم جشن بزرگ کارگری گفت : اگر سهام عدالت به کارگرانی نرسیده است امروز دستور می دهیم  که وزیر  تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مجدانه این موضوع را  دنبال کند .مردان ، زنان ،‌کارگران  فداکار و سختکوش بدانید که  برای حل معضلات باید فضایی در کشور درست کنیم که تکنولوژی و سرمایه داخلی و خارجی جذب شود .

وی افزود :برخی فکر می کنند که در مذاکرات هسته ای دولت فقط به دنبال حل پرونده هسته ای است اما باید بدانند حل این موضوع  اولین گام حل مشکلات اساسی است .دشمنان ما در این مذاکرات به ما تهمت زدند و در کنار آن ساز وکارهای غلطی را ایجاد کردند تا نظام بانکی کشورمان فلج شود و سرمایه ای وارد کشور نشود .

وی گفت: ما دو سازوکار را در پیش گرفته ایم اول رفع اتهامات دشمنان مان و ‌باید ثابت کنیم که دشمنان ایران به دنیا دروغ گفته اند که ایران به دنبال انرژی مخرب هسته ای است بلکه ایران به دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای است و دوم اینکه باید مشکلاتی را که دشمنان ما به وجود آورده اند برداریم.

رئیس جمهوری گفت :با توافقات نهایی که در تیر ماه حاصل خواهد شد شرایط تولید در ایران به مراتب بهتر خواهد شد و دلالان تحریم باید از هم اکنون به فکر شغل دیگری  باشند. 

روحانی افزود: ما به حول قوه الهی با هدایت مقام معظم رهبری و با حمایت ملت ایران راه تعامل سازنده با جهان را ادامه خواهیم داد.کسی در دنیا نمی تواند فشار و تحریم بر ایران را در ماه ها و سال های آینده ادامه دهد.

روحانی با بیان این که سازمان تحریم در حال فروریزی کامل است افزود: 1+5 به خوبی بداند که دولت و ملت در کنار هم و پشتیبان هم هستند مخصوصاً در سال همدلی و همزبانی ، همه ما برای توسعه این کشور باید تلاش کنیم و بار شما (کارگران) سنگین تر است.

وی تصریح کرد: مبادا به ذهن شما بیاید که دولتمردان امروز شما ، کارگران ، معضلات کارگران ، فضای کار و معضلات فضای کار را فراموش کرده اند هرگز و هرگز.ما به مشکلات شما آگاهیم و برای رفع مشکلات شما از خداوند مدد می جوییم و می دانیم آن روزی در این کشور ، عزت اسلام است که همه کارآفرینان ، سرمایه ، مدیریت و توان خود را برای اشتغال به کار گیرند و تمام کارگران برای عظمت ایران و اسلام تلاش کنند.عظمت اسلام در سایه کار و تلاش همانند تلاش مولای متقیان علی (ع) است.

رئیس جمهوری گفت: باز هم می خواهم به آقای وزیر کار تاکید کنم که نباید بین زنان و مردان امتیاز باشد و فرصت های شغلی برابر را باید به وجود بیاوریم.آنهایی که در محیط کار بسیار سخت و زیان آور کار می کنند و سختی و مرارت می کشند برای بازنشستگی زودهنگام آنها همان طور که گفته شد، تلاش کنید.

رئیس جمهوری گفت: دولت از این مسیر حمایت خواهد کرد ؛ کارگران عزیز ما ستون اقتصاد و سیاست جامعه اند و پشتوانه بزرگ اسلام ، جمهوری اسلامی ایران و دولتی هستند که خادم آنهاست.ما هم افتخار می کنیم که بتوانیم بیش از گذشته به ملت ایران و کارگران عزیز خدمت کنیم.

 

نظر شما