سردار نقدی:

ورود تکنولوژی خارجی سودی برای کشور ندارد

۱۳۹۴/۰۶/۱۲ - ۱۵:۰۰:۱۵
کد خبر: ۳۱۴۲۰۲
ورود تکنولوژی خارجی سودی برای کشور ندارد
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: به‌جای واردات فناوری به‌دنبال رسیدن به تکنولوژی‌های نوین بومی باشیم

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، محمدرضا نقدی در مجمع عالی بسیج گیلان با اشاره به تلاش شبانه‌روزی دشمنان انقلاب برای ضربه زدن به نظام اسلامی گفت: استکبار به سرکردگی آمریکا به دنبال آن است که با نفوذ در میان ملت ایران و اختلاف افکنی، ملت ایران را در مقاومت و ایستادگی بر آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و اسلام سست کند.

نقدی یادآور شد: پیروزی انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس، پیروزی در مقابل گروهک‌های تروریستی، مقاومت و ایستادگی در برابر تحریم‌های همه جانبه دشمن همگی گواه این است که ملت ایران با حفظ اتحاد و مقاومت در مقابل دشمنان ایستاد و پیروز شد.

وی با بیان این‌که «دشمن سعی دارد با نفوذ در اراده ملت ایران، نقشه‌های خود را عملی کند» ادامه داد: معبر دشمن برای این نفوذ، وعده‌های دروغین حل مشکلات اقتصادی با برقراری رابطه با آمریکاست.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، نگاه مبتنی به کمک‌های خارجی برای رشد شکوفایی اقتصاد را نگاهی بی فایده و عقیم دانست و گفت: این نگاه را اقتصاد عاریتی تعبیر می‌کنیم، اقتصادی که برای رشد و بالندگی و رونق آن نگاهش به کمک‌های خارجی است و نه توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی.

نقدی به اصل دوم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: نگاه اقتصاد مقاومتی پیشتازی اقتصادِ دانش بنیانِ متکی به پیشرفت علمیِ کشور است اما اقتصاد عاریتی می‌گوید با واردات فناوری و دانش متکی به دوستی با غرب، موجب پیشرفت می‌شود.

وی گفت: اقتصاد عاریتی دغدغه‌ای نسبت به رشد علمی کشور ندارد، دانشگاه‌های کشور را برای تولید فناوری قابل نمی‌بینند، دانشگاه‌ها را جولانگاه دعواهای سیاسی و حزب بازی می‌کند. اعتقادش این است که ما در حدی نیستیم که بتوانیم در فناوری در میان کشورها رقابت کنیم بلکه باید روابط خارجی را تغییر دهیم و از کشورهای صنعتی، فن آوری وارد کنیم و دانشجوی بیشتری به خارج بفرستیم.

نقدی به اظهارات برخی از مسئولین در این زمینه اشاره کرد و افزود: برخی‌ها با همین نگاه گفتند اگر تعرفه واردات برداشته شود، قابلیت رقابت در هیچ تکنولوژی به جز آبگوشت بز باش و قورمه سبزی نخواهیم داشت.

وی در ادامه صنعت و فناوری‌های وارداتی را به تعبیر اقتصاد مقاومتی، صنعتی میرا و از بین رونده دانست و افزود: صنعت و فناوری‌هایی ماندگار و قابل رقابت است، که بومی باشد و ریشه در خاک داشته باشد و در این زمینه ما نیز باید به دانشمندان خودمان اعتماد کنیم و از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها برای تولید فناوری استفاده حداکثری داشته باشیم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر غربی‌ها وارد اقتصاد ایران شوند، وارد اقتصاد مصرفی می‌شوند، نه اقتصاد تولید؛ امروز به جای خیالبافی در واردات فناوری باید به دنبال رسیدن به تکنولوژی‌های نوین بومی باشیم.

نقدی یادآور شد: رستوران‌های مک دونالد در 119 کشور جهان 35000 شعبه دارد اما شرکت هواپیما سازی مک دانل در هیچ کشور جهان، شعبه‌ای ندارد، اقتصاد در حال احتضار آمریکا متکی به همین انحصار فناوری است.

نقدی با بیان این‌که «آنها فناوری‌ها و صنعت دسته چندم خود را به چند برابر قیمت به کشورهای دیگر می‌فروشند» اظهار کرد: اگر آنها برای دادن تکنولوژی تحت فشار قرار گیرند فناوری‌های قدیمی خود را خواهند داد نه فناوری روز. آنها با پولی که از سایر کشورها می‌گیرند فناوری پیشرفته‌تری را برای خودشان می‌سازند و بعد ما در رقابت با خودشان می‌بازیم. نمونه بارز آن، صنعتِ وابستهِ خودرو سازی ماست که بعد از 50 سال هنوز وابسته و عقب‌مانده باقی مانده است.

نقدی در پایان پیشرفت‌های صنعت نظامی و تسلیحاتی کشور را حاصل اعتماد، تلاش و باور به توانایی‌های متخصصین و صنعتگران داخلی دانست و گفت: امروز در صنعت هوایی از زیر سطح تا ماوراء جو، انواع تسلیحات و تجهیزات را در داخل می‌سازیم و خودمان در اغلب موارد حتی به مرحله طراحی هم رسیده‌ایم؛ با وجود آنکه هزینه‌هایی که در این بخش کرده‌ایم به مراتب کمتر از سرمایه گذاری در خودروسازی بوده است، و دلیل آن هم این بود که چون تحریم بودیم و هیچ چیز به ما نمی‌دادند، اراده کردیم تا در مقابل تحریم‌ها مقاومت کنیم و ظرفیت‌های داخلی خودمان را فعال کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز