ادامه مذاکرات تهران - پرتوریا برای توسعه همکاریها در حوزه انرژی؛

هیات نفتی ایران ماه آینده به آفریقای جنوبی می‌رود

۱۳۹۴/۰۶/۱۴ - ۰۸:۳۰:۰۶
کد خبر: ۳۱۴۴۶۹
هیات نفتی ایران ماه آینده به آفریقای جنوبی می‌رود
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، از احتمال سفر هیاتی از وزارت نفت در ماه اکتبر به آفریقای جنوبی به منظور مذاکره در زمینه فروش فرآورده های هیدورکربوری و سرمایه گذاریهای مشترک دو کشور در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی خبر داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، عباس شعری مقدم با اشاره به علاقه مندی آفریقای جنوبی برای توسعه همکاریها با ایران، گفت: ماه آینده هیاتی از سوی وزارت نفت برای ادامه مذاکرات به آفریقای جنوبی اعزام خواهد شد.

وی اظهار داشت: خوشبختانه صنعت پتروشیمی ایران در مسیر توسعه قرار دارد و بدون تردید سرمایه گذاری های جدید می تواند جان تازه ای به این صنعت ببخشد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به نیاز آفریقای جنوبی به فرآورده های هیدروکربوری و پتروشیمی همچون ال.ان.جی، نفتا، گاز مایع و نفت خام اشاره کرد و افزود: این کشور در مذاکرات خود این موضوع را بارها اعلام کرده است.

وی با بیان آنکه خارجی ها علاقه مند به حضور دوباره در صنعت پتروشیمی ایران هستند و گفت: ایران سرزمین فرصت ها برای آنهاست ، در خارج از ایران بهره پول بسیار پایین است و برآوردها نشان می دهد که صنعت پتروشیمی نرخ حداقل ٢٠ درصدی بازگشت سرمایه را دارد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی بیشتر به سرمایه گذاری در بخش بالا دست علاقه دارند، زیرا در صورت مساعد شدن فضای کسب و کار، سرمایه گذاران ایرانی به خوبی می توانند در صنایع پایین دست فعالیت کنند، از سوی دیگر نیز باید در نظر داشت که بخش بالا دست پتروشیمی به سرمایه و تکنولوژی روز احتیاج دارد.

وی با اشاره به مذاکرات اخیر خود با مسئولان وزارت انرژی آفریقای جنوبی در خصوص سرمایه گذاری و مشارکت این کشور در صنعت پتروشیمی ایران، افزود: مسئولان این کشور توانایی ایجاد رقیب برای غول پتروشیمی آفریقای جنوبی یعنی ساسول را دارند.

شعری مقدم با بیان اینکه کشور آفریقای جنوبی در زمینه GTL دارای دانش فنی روز دنیاست، اظهار داشت: صنعت نفت در زمان دولت اصلاحات نیز قرار بود در این زمینه با این کشور همکاری داشته باشد اما به دلایل مختلف میسر نشد.

براساس این گزارش، چندی پیش شعری مقدم معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از ابراز تمایل دوباره شرکت ساسول آفریقای جنوبی برای حضور در صنعت پتروشیمی کشورمان خبر داد و گفت: با کاهش جهانی قیمت نفت، پروژه های تبدیل گاز به فرآورده های نفتی این شرکت در آمریکای شمالی دیگر توجیه اقتصادی نداشته، از این رو این شرکت با توجه به تجربه موفقی که در ایران داشته به دنبال سرمایه گذاری با سود بالاتر در طرحهای پتروشیمی ایران است.

طرح الفین نهم (پتروشیمی آریاساسول) بزرگترین واحد الفین گازی به شمار می رود که در زمینی به مساحت بیش از ٧٨ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است.

در راستای سیاستگذاری های اقتصادی برنامه سوم توسعه و با توجه به اعلام آمادگی شرکت ساسول آفریقای جنوبی در مشارکت و سرمایه گذاری پروژه الفین نهم، شرکت پلیمر آریا ساسول با مشارکت مساوی ٥٠ درصدی شرکت آفریقایی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاسیس شد.

مجتمع پتروشیمی آریاساسول با هدف تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن، ٣٠٠ هزار تن پلی اتیلن سبک و ٣٠٠ هزار تن پلی اتیلین متوسط و سنگین احداث شده است.

نظر شما