آیت الله هاشمی در دیدار با رییس جمهور قرقیزستان:

برنامه ایران برای گسترش خط آهن در آسیای میانه جدّی است

۱۳۹۴/۰۶/۱۴ - ۲۱:۱۵:۵۶
کد خبر: ۳۱۴۸۵۸
برنامه ایران برای گسترش خط آهن در آسیای میانه جدّی است
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عصر امروز (شنبه) در دیدار رئیس‌جمهور قرقیزستان، سفر هیأت بلندپایه را عزم جزم آن کشور برای تقویت و ایجاد تحول در روابط بیشکک تهران دانست و با اشاره به سوابق روابط دو کشور، گفت: در سفرم به قرقیزستان تفاهم‌نامه‌ای در 14 بند امضا کرده بودیم که اگر پیگیری می‌شد، می‌توانست پایه و اساسی برای تقویت روابط دو کشور و الگویی برای کشورهای منطقه باشد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روحیات مذهبی مردم قرقیزستان و علاقه فرهنگی آنها به شخصیت‌ «مناس» و اشتراکات آنها با جایگاه «رستم» در فرهنگ ایران، گفت:گذشته مشترک می‌تواند بهترین راهنمایی مردم و مسؤولان در جهت ترسیم دورنمای همکاری‌ها در آینده باشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تأکید براین نکته که «برنامه ایران برای گسترش خط آهن در آسیای میانه جدّی است»، گفت: علاوه بر تسهیل حمل‌ونقل تولیدات اقتصادی، کشاورزی و صنعتی و ایجاد تحول در صنعت توریسم، راه دسترسی به آب‌های آزاد را بر شما و دیگر کشورها کوتاه می‌نماید.

وی ظرفیت‌های دو کشور را برای گسترش روابط بسیار بالا توصیف کرد و با تأکید مجدد بر خوشحالی‌های مردم ایران برای استقلال کشورهای آسیای میانه، به برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی در آن سال‌ها اشاره کرد و گفت: ایران اهمیت والایی به کشورهای آسیای میانه و به خصوص قرقیزستان می‌دهد و راه برای افزایش تبادلات باز است و اراده سیاسی مسؤولین می‌تواند خواسته‌های قلبی دو ملت را برآورده نماید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به تقاضای رئیس جمهور قرقیزستان که خواستار ایجاد خط ریلی (راه آهن) از طریق افغانستان، تاجیکستان بین دو کشور و ایجاد مرکزی در ساحل بندرعباس برای قرقیزستان و مرکزی در بیشکک برای ایران جهت ارتباط بیشتر با کشورهای ماچین و دسترسی آسیای میانه به دریای آزاد بود، گفت: این کار می‌تواند علاوه بر تسهیل رفت وآمدها، باعث دلگرمی بخش خصوصی دو کشور، در جهت سرمایه‌گذاری‌های متقابل باشد.

آلماس بیگ آتامبایف نیز در این دیدار با یادآوری ایام بسیار سخت اوضاع کشورهای آسیای میانه پس از فروپاشی شوروی و استقلال کشورها، بر نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مقام ریاست جمهوری ایران برای عبور این کشورها از گردنه‌های سخت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، گفت: می‌دانیم بر کشور شما هم مثل کشور ما از سوی قدرت‌های جهانی فشار است، اما توکل بر خدا کردیم که مافوق همه قدرت‌هاست و انسان باید فقط از خدا بترسد.

رئیس جمهور قرقیزستان تقویت روابط دو کشور در زمینه‌های رفت‌وآمدهایی هوایی و ریلی برای دسترسی به آب‌های آزاد در جنوب ایران را برای مردم کشور متبوع خود مهم دانست و گفت: روح آزاده دو ملت که ریشه در فرهنگ مشترک تاریخی دارد، ما را تشویق به گسترش روابط در عالی‌ترین سطوح می‌نماید.

وی با اشاره به دشمنی‌هایی همیشگی قدرت‌های استکباری با قرقیزستان گفت: در تمام سال‌های پس از استقلال بر عدم دخالت کشور‌های دیگر در امور داخلی خویش تأکید می‌کردیم که گاه همین روحیه هزینه‌هایی برای مردم ما داشت.

آتامبایف، بی‌سوادی را مشکل تاریخی کشور خویش و دیگر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در منطقه دانست و با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دشمنان مردم برای ورود گروه‌های تروریستی به این سرزمین‌ها، گفت: با تمام توان خویش علیه این گروه‌ها می‌ایستیم.

نظر شما