بعیدی‌نژاد در واکنش به گزارش آژانس::

نقشه‌راه ایران وآژانس حاصل تلاش مشترک نهادهای داخلی بویژه بخش دفاعی کشور است

۱۳۹۴/۰۷/۲۴ - ۰۹:۵۳:۰۸
کد خبر: ۳۳۰۱۷۲
نقشه‌راه ایران وآژانس حاصل تلاش مشترک نهادهای داخلی بویژه بخش دفاعی کشور است
رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران بیانیه روز پنج شنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی را حاصل چندماه کار فشرده ایران با آن نهاد دانست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حمید بعیدی نژاد در صفحه اینستاگرام خود نوشت: اجرای نقشه راه میان ایران و آژانس حاصل تلاش مشترک و هماهنگ نهادهای مرتبط داخلی کشور و بویژه با مشارکت بسیار موثر و هوشمندانه ی بخش دفاعی کشور بوده است.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه در ادامه نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز طی بیانیه ای رسمی ضمن تایید همکاری کامل ایران، اجرای کامل نقشه راه مورد توافق میان ایران و آژانس برای حل و فصل مباحث مربوط به ادعاهای مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران را (که اصطلاحا پی ام دی خوانده می‌شود) اعلام کرد.

وی افزود: آژانس اعلام کرده است که تا بازه زمانی منتهی به ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ (تا امروز) همه اقدامات مندرج در نقشه راه برای حل مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران که از گذشته و حال باقی مانده بود، به صورت کامل انجام شده است.

بعیدی نژاد خاطرنشان کرد: بر اساس اعلامیه رسمی آژانس، ایران تا امروز هر اقدامی که باید برای اجرای نقشه راه تفاهم شده میان ایران و آژانس انجام می داد، انجام داده است و بر این اساس مدیر کل آژانس، حاصل ارزیابی نهایی خود از حل همه مسائل باقی مانده مربوط به ادعا های مربوط به برنامه هسته ای ایران را با هدف بسته شدن نهایی پرونده پی ام دی تا دو ماه آینده ارائه خواهد نمود.

رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران تاکید کرد: صدور این بیانیه از سوی آژانس حاصل کار فشرده چند ماهه ایران با آژانس است. اجرای هماهنگ نقشه راه میان ایران و آژانس یکی از مجموعه اقدامات پرافتخار و حاصل تلاش مشترک و هماهنگ چند ماهه و شبانه روزی نهادهای مرتبط داخلی کشور و بویژه با مشارکت بسیار موثر و هوشمندانه بخش دفاعی کشور بوده است که با هدف مردود دانستن ادعاهای نادرست علیه کشورمان صورت پذیرفت.

بعیدی نژاد گفت: این ادعاها بیش از ده سال بعنوان پرونده ای سیاسی و امنیتی علیه کشورمان مطرح شده بود که در حدود چهار سال پیش رسما به یک کیفرخواست سیاسی مبدل شد که چنان مسائل و ادعاهایی را علیه برنامه هسته ای کشورمان مستند سازی می کرد که واقعا از نظر ناظران بین المللی حل و فصل موضوع پی ام دی را تقریبا غیر ممکن می ساخت.

وی اضافه کرد: چنانچه برخی رسانه های آمریکایی با استناد به اسناد غیر قابل انکار اثبات نمودند، طرح پرونده پی ام دی از سوی آمریکا و غرب علیه ایران با هدف اثبات نظامی بودن برنامه هسته ای و تولید سلاح هسته ای توسط ایران و فراهم نمودن زمینه سیاسی و روانی برای آغاز حمله نظامی علیه ایران انجام می گرفت.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه گفت: اما با شروع روند جدید مذاکرات هسته ای، روند پیگیری بحث پی ام دی هم به نحو زیادی تغییر یافت که نقطه اوج آن توافق دو طرف در خصوص نقشه راهی بود که اجرای آن امروز توسط آژانس تایید شد.

بعیدی نژاد افزود: ایران در طی این مسیر با یک رهیافت چند ضلعی دیپلماتیک – حقوقی – فنی توانست حل و فصل این پرونده پیچیده را مدیریت نماید. خیلی از ناظران خارجی و حتی داخلی رسیدن به نقطه امروز در حل بحث پی ام دی را ساده انگاری تیم مذاکره کننده هسته ای عنوان می کردند.

نظر شما