اولین دستاورد برجام؛

بیانیه‌ای برای پایان بهانه/ اولین قدم برای خنثی کردن بازگشت‌پذیری تحریم‌‎ها

۱۳۹۴/۰۷/۲۴ - ۱۰:۵۸:۳۱
کد خبر: ۳۳۰۱۹۲
بیانیه‌ای برای پایان بهانه/ اولین قدم برای خنثی کردن بازگشت‌پذیری تحریم‌‎ها
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر دیروز بیانیه‌ای صادر کرد و در این بیانیه گفت که ایران به همه تعهدات خود در شفاف سازی pmd یا همان پرونده ابعاد نظامی پرونده خود به صورت کامل عمل کرده است.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری برنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر دیروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ایران به کلیه تعهداتش در پرونده ابعاد نظامی پرونده هسته ای عمل کرده است و این یعنی فقط یک قدم تا پایان بهانه ای که غرب با استفاده از آن ایران را گوشه رینگ تحریم قرار داده بود.

هنوز دقایقی از انجام توافق هسته ای ایران و کشورهای 5+1 باقی نمانده بود که یوکیا آمانو مقابل خبرنگاران قرار گرفت از تفاهم نامه ای سخن گفت که بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران برای حل و فصل ابعاد نظامی پرونده انرژی اتمی ایران یا همان pmd منعقد شده است.

بازرسان آژانس بلافاصله به ایران آمدند، بازرسی ها و پرسش و پاسخ ها شروع شد، نقشه راهی که بین طرفین طراحی شده بود به سرعت پیش می رفت، بازرسان آژانس و سازمان انرژی اتمی برای پایان سریع این پرونده در حال فعالیت بودند، کار به جایی رسید که حتی یوکیا آمانو نیز به ایران آمد و یک بازرسی تشریفاتی از پارچین انجام داد تا بهانه ای دست غرب و آژانس باقی نماند.

دولت روحانی از همان روز اول عزم خود را برای حل و فصل دائمی پرونده هسته ای ایران جزم کرده بودند، شاید خیلی خوشبینانه بود که یک پرونده بغرنج و بین المللی را بتوان در 22 ماه به سرانجام رساند ولی حالا این اتفاق افتاده است. دولتی که توافق هسته ای را امضا کرد، پیشقدم شده بود تا همه بهانه ها را از دست غرب بگیرد و بزرگترین بهانه pmd بود، موضوعی کع پایه اصلی همه تنگناها و تحریم ها ایران تلقی می شد.

حالا آژانس بین المللی انرژی هسته ای با صدور بیانیه ای اعلام کرده که ایران شفاف سازی لازم را انجام داده و به همه سوالات پاسخ گفته تا یکبار برای همیشه پرونده ابعاد نظامی ایران بسته شود و جمهوری اسلامی که 12 سال کشور ویژه در آژانس تلقی می شد مثل همه اعضا به یک کشور معمولی عضو باشگاه هسته ای جهان تبدیل شود.

حل شدن ابعاد نظامی پرونده ایران شاید به لحاظ فنی حتی مهمتر از رفع تحریم ها نیز باشد چه این ابعاد بود که مشروعیت تصویب تحریم ها علیه ایران را باعث شد و حالا وقتی این موضوع حل شود حتی در موضوع بازگشت پذیری تحریم ها نیز دیگر دست طرف مقابل بسته خواهد بود. مرور بیانیه های آژانس در 10 سال گذشته نشان می دهد که اگر چه در دو سال گذشته لحن بیانیه ها بهتر شده بود ولی هرگز به این حد مثبت در خصوص پرونده هسته ای ایران صحبتی در میان نبود، این یعنی حرکت گام به گام دولت همانگونه که در توافق هسته ای به نتیجه رسید در مورد این پرونده هم سرانجام یافت و حالا تنها یک بیانیه برای مختومه شدن پرونده ایران باقی مانده است بیانیه ای که به زودی آژانس صادر خواهد کرد.

شاید طرف غربی در مذاکرات خیلی علاقه ای به بسته شدن پرونده ایران نداشت و آن را بهانه ای می دانست برای تحت فشار قرار دادن گاه و بی گاه جمهوری اسلامی اما در مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 این ایران بود که اصرار به حل این ماجرا تا پایان سال میلادی داشت و امروز مشخص می شود که این اصرار تا چه میزان از سر عقلانیت و منطق سیاسی و بین المللی بوده است. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز