گزارش هفته؛

قانون‌گزارانِ قانون‌گریز و گسترش فضای یاس و بی‌قانونی

۱۳۹۴/۰۹/۰۴ - ۱۰:۵۳:۵۹
کد خبر: ۳۴۳۴۴۹
قانون‌گزارانِ قانون‌گریز و گسترش فضای یاس و بی‌قانونی
همایش اصلاح طلبان در ورامین با حضور موسوی لاری وزیر کشور دولت سید محمد خاتمی با هجوم حدود 50 نفر خودسر خبر ساز شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، نکته مهم اغتشاش در همایش اصلاح‌طلبان حضور یکی از نماینده های مجلس شورای اسلامی بود که با صحبت در این تجمع 50 نفره به تحریک این افراد کمک کرد و باعث شد این همایش قانونی به جنجال و آشوب کشیده شود. در کشور شاهد حوادث بسیاری از این دست بوده ایم که شاید پر سر و صداترین این حوادث مربوط به حمله به خودروی علی مطهری فرزند شهید مطهری و از نمایندگان مجلس شورای در شیراز بود که با پیگیری و شناسایی این افراد در شیراز، همه منتظر برخورد قاطع قوه قضائیه با آنها هستند.

اما اتفاق هفته گذشته در ورامین عکس العمل های فراوانی در پی داشت. وزیر کشور به استانداری تهران دستور داد که موضوع را پیگیری و عوامل را شناسایی و در اختیار قوه قضائیه قرار دهد و معاون سیاسی وزیر کشور فردای همان روز گزارش های اولیه را به رحمانی فضلی ارائه کرد.

نماینده‌ای که بی‌قانونی کند حق ورود به مجلس ندارد

در همین رابطه حسین انصاری راد، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا درباره حمله به همایش قانونی اصلاح طلبان در ورامین طی روزهای اخیر گفت: عده ای در کشور مایوس هستند از این که بتوانند در انتخابات رای بیاورند و موفق بشوند به علاوه سابقه رد صلاحیت اصلاح طلبان در دوره هفتم و هشتم که ا تفاق افتاد، در دوره نهم هم اصلاح طلبان در مجلس شرکت نکرده اند بنابراین جناح اصول گرا، راست یا محافظه کار به راحتی در دوره های پیش در مسابقه ای که یک طرف آن به طور کامل حذف شده بود پیروز شدند و کرسی ها را تصاحب کردند.

رییس سابق کمیسیون اصل نود مجلس درباره صحبت های برخی مبنی بر این که در همایش اصلاح طلبان برخی چهره های فتنه گر وجود داشتند گفت: اگر ایشان نماینده مجلس هستند باید بدانند قانون چیست. اگر قانون نداند و خود بی قانونی کند صلاحیت ورود به مجلس را ندارد اگر کسی هم مجرم باشد و یا فتنه گر باشد ما در کشور قوه قضائیه داریم، نیروی انتظامی داریم آن ها باید با چنین افرادی مقابله کنند. وقتی شخصی در سطح شهر آزاد است پس جرمش ثابت نشده که بخواهیم وی را مورد ضرب و شتم قرار دهیم.

اغتشاشگران ورامین همجنس عوامل حمله به مطهری بودند

جواد آرین منش، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به برنا در همین رابطه اظهار کرد: آنچه اتفاق افتاده تشابه زیادی با حادثه شیراز دارد و در آن اتفاق  هم یک سری در جریان سخنرانی علی مطهری اغتشاش ایجاد کردند و به وی حمله کردند این افرادی که در اتفاق ورامین حضور داشتند هم همجنس همان ها بودند. مردم ما هم به یک رشد و بلوغ سیاسی رسیده اند که اسیر فشار نشوند.

اعمال خارج از عقل به چهره انقلاب صدمه می‌زند

سید کاظم اکرمی نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری و وزیر سابق آموزش و پرورش در دوران جنگ در گفت‌وگو با برنا ضمن تقبیح این عمل و طرح این پرسش که در کجای اسلام با منتقدین چنین رفتاری می شود؟ در مورد اثرات منفی این قبیل کارها بر نسل جوان کشور گفت: جوان‌ها وقتی می بینند که در کشور با کسانی که نظام، رهبری و همچنین قانون اساسی کشور را قبول دارند فقط به این علت که در شیوه ها نظر متفاوتی دارند و گاهی نسبت به برخی سیاست ها انتقاداتی دارند این گونه رفتار می شود؛ آنها هم یاد می  گیرند که با مخالفین و منتقدین شان اینگونه تند و خشن برخورد کنند.

تندروها بویی از اسلام نبرده‌اند

همچنین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با برنا با اشاره به حضور یکی از اعضای مجلس شورای اسلامی در این همایش و متشنج کردن فضا اظهار داشت: متاسفانه یکی از نماینده های مجلس با حضور در حاشیه این همایش، تعدادی از دلواپسان را تحریک کرد که مراسم را بر هم زنید. بنابراین برای این که بهانه ای بدست معاندین نظام و انقلاب داده نشود باید هر چه سریعتر بخاطر کاری که کرده است از مردم و حجت الاسلام موسوی لاری عذر خواهی کند.

نماینده مردم اردبیل با اشاره به احادیث پیامبر اکرم (ص) در خصوص محکوم کردن افراط گری تصریح کرد: همان گونه که پیامبر اسلام (ص) فرموده است این افراد بویی از اسلام نبرده اند و من به آنها توصیه می کنم اگر می خواهند همچنان در دایره نظام و اسلام باقی بمانند دست از این حرکات بردارند.

نظارت موثر بر عملکرد نمایندگان وجود ندارد

اما عکس العمل ها به همین جا ختم نشد، هنگامه شهیدی نیز در پاسخ به برنا با اشاره به الگو بودن یک نماینده مجلس به عنوان شخصی قانونگذار در کشور اظهار داشت: زمانی ما می توانیم از مردم انتظار داشته باشیم که رعایت قانون کنند که قانونگذاران کشور پایبند به قانون باشند، زمانی که یک نماینده عده ای را تحریک می کند تا یک همایش قانونی را به صورت غیر قانونی بر هم زنند دیگر نمی توان از مردم خواست تا نظم کشور را حفظ کنند.

این عضو حزب اعتماد ملی با اشاره به لغو اعتبارنامه لیلا زانا نماینده کرد مجلس ترکیه بدلیل اشتباه در استفاده لفظ ملت بزرگ ترکیه به جای ملت بزرگ ترک تصریح کرد: زمانی که در کشورهای دیگر می بینیم بر رفتار نمایندگان نظارت کامل می شود و در صورت تخطی از مجلس اخراج می شوند، چرا در مجلس ایران چنین اتفاقی نمی افتد و هیچ نهاد نظارتی بر این گونه رفتار نمایندگان نظارت موثر انجام نمی دهد، تا عده ای از نمایندگان بدون نگه داشتن حرمت صندلی های سبز هر کاری که دلشان بخواهد انجام دهند.

فتنه‌گر کسی است که مردم را مایوس می‌کند

در ادمه شهربانو امانی، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با برنا با اشاره به حضور یک نماینده مجلس در این حرکت غیرقانونی اظهار کرد: بخش هایی که در اختیار و در دسترس این جریان هستند و این آقایان که جو را متشنج می کنند از همان طیف هستند و نهادهای مختلف، اماکن عمومی، صدا و سیما و رسانه های مجازی که از بودجه عمومی تغذیه می شوند در اختیار دارند. باید از خودمان بپرسیم چرا با این همه امکانات و به ادعای خودشان با داشتن پایگاه رای مردمی حتی پس از چند سال از سخنرانی کسی که در یک دوره وزیر کشور بود و سیاست های داخلی کشور را تنظیم نمی کرد چرا نگران هستند؟

شهربانو امانی اضافه کرد: کسانی که در جریان حمله به همایش اصلاح طلبان بودند اگر قانونگذار هستند باید بدانند با این کار قانون را دور می زنند و هرج و مرج را ترویج می کنند و زمانی که مردم در آن مکان قرار دارند آن آقا، به عنوان نماینده باید مردم را به آرامش دعوت می کرد و همه را به داخل سالن هدایت می کرد تا با آرامش به گفت و گو و سوال از سخنران ها بپردازند. این نماینده مجلس مثل گذشته که  برخی افراد در حوزه های انتخابی گذشته مردم را تشویق به حمله به پایگاه های طرف مقابل می کردند عمل کرده است.

حوادث ورامین در شان جمهوری اسلامی نیست

محمدرضا راه چمنی، دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی در گفت‌وگو با برنا، با بیان اینکه "چنین فعالیت هایی در شان جمهوری اسلامی ایران نیست" اظهار داشت: اگر کسی هم فتنه گر بود و جرمی را هم مرتکب شده، مراجع ذی سلاح با کسی که کار خلافی را انجام داده باشد قطعا برخورد می کند. نمی شود به طور فرض از انجام کار خلافی را با یک کار خلاف دیگر جلوگیری  کرد. نمی شود یک کسی احساس وظیفه شرعی کند و بیاید یک اجتماعی را بر هم بزند بی نظمی در کشور به  وجود می آید باید همه تابع قانون باشند. به فرض هم اگر سخنرانی  مجوز از وزارت کشور نداشته باشد هم نمی شود آن را به راحتی برهم زد. و این کار به عهده مراجع ذی صلاح است. بحث من فقط موضوع ورامین نیست. اگر جلوی مسائل گرفته نشود نظم بر هم می خورد. باید مسائل به صورت قانونی حل شود و نباید هر شخصی خودش قاضی شود و به اجتماع ها حمله کنند.

وجوب برخورد قاطع برای جلوگیری از تکرار

حوادث از این دست بارها تکرار شده است و به گفته سخنگوی دولت در نشست خبری این هفته آخرین بار هم نخواهد بود و عده ای هستند که حرفی به جز حرف خودشان را تاب شنیدن ندارند اما همه از قوه قضائیه توقع برخوردی قاطع با عوامل این گونه حوادث از بروز این اتفاقات که در نهایت باعث بسط و گسترش بی قانونی در میان مردم و دلسرد شدن آنها می شود را دارند بالاخص که در پس این حوادث نام کسانی شنیده و دیده می شود که خود یا قانونگذارند یا مجری قانون که این قانونگزارانِ قانونگریز فضای بی اعتمادی را در جامعه بسط و گسترش می دهند و دیگر نمی توان از مردم انتظار احترام و حرکت در مسیر قانون را داشت و در نهایت کار اصلی را مردم با حضور در پای صندوق های رای با فرستادن نمایندگان قانون مدار باید انجام دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز