سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران:

برجام دی ماه اجرایی خواهد شد/خروج قلب راکتور هسته ای اراک در حال انجام است

۱۳۹۴/۱۰/۲۲ - ۲۰:۵۴:۲۷
کد خبر: ۳۶۰۴۹۶
برجام دی ماه اجرایی خواهد شد/خروج قلب راکتور هسته ای اراک در حال انجام است
کمالوندی گفت: برجام قطعا در دی ماه جاری اجرا می شود و مانعی برای این اجرا وجود ندارد در حال حاضر هم قلب راکتور اراک در حال خارج سازی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم بزرگداشت شهید علی محمدی در جمع خبرنگاران درباره خارج کردن قلب راکتور هسته ای اراک اظهر کرد: این کار در حال انجام است و  برجام قطعا در دی ماه جاری اجرا می شود و مانعی برای این اجرا وجود ندارد.

وی  با بیان این که قراردادهای اصلی انجام شده و قراردادهای تجاری و فنی هسته ای زمان بر است افزود: برداشته شدن تحریم ها منوط به انجام تعهدات از سوی ایران است. بخشی از وضعیت پیش آمده در حال جبران است و نباید به دنبال نکات منفی باشیم و به طرف مقابل اعتماد نداشته باشیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه چشم انداز هسته ای ما بسیار روشن است گفت: آینده درخشانی به لحاظ هسته ای خواهیم داشت.

وی ادامه داد: آنچه لازمه اعتمادسازی و تضمین هایی است که باید بگیریم ، پیش بینی شده و تعهدات بموقع خود انجام می شود.

کمالوندی گفت: تولید نیروگاهی را در آینده خواهیم داشت و سوخت نیروگاهی در داخل کشور تولید می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: کار اصلی را شرکت های توانای هسته ای خودمان انجام می دهند و بخشی هم با کمک شرکت های خارجی دیگر انجام می شود.

کمالوندی با بیان این که ما باید سه تا کار انجام می دادیم یعنی کاهش سانتریفیوژها، مبادله مواد و بازطراحی راکتور اراک گفت: در باره راکتور آب سنگین اراک بخش هایی از کار انجام شده و طی چند روز آینده، کار را پیش خواهیم برد.

وی افزود : چیزی که ما در این باره تعهد داد که قبل از روز اجرای برجام انجام دهیم این است که کلندری های راکتور بیرون بیایند و در حفره هایی که راکتور دارد سیمان ریخته شود و نه در قلب و مخزن اصلی آن، و این کار باید در روزهای آینده انجام شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بخشی از کار را شروع کرده ایم و کار را زمانی به اتمام می رسانیم که کارهای دیگر هم انجام شود.

وی اضافه کرد: تعداد زیادی از بازرسان آژانس متشکل از گروه های مختلف در چند روز گذشته در ایران حضور دارند و امیدواریم کار را ظرف روزهای آینده نهایی کنیم.

کمالوندی همچنین در باره تعداد سانتریفیوژهایی که قرار است باقی بماند گفت: پنج هزار و 60 سانتریفیوژ باید در نطنز باقی بماند و یک هزار و 44 دستگاه در فردو که البته با ترتیباتی که دارند قرار است دو آبشار تبدیل به ایزوتوپ های پایدار شود که در باره آن هم مذاکرات خوبی با روس ها داریم.

معاون رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: سانتریفیوژهایی هم که در نطنز برای غنی سازی می مانند تعدادشان مشخص است و الان هم به این میزان رسیده ایم ، اختلاف نظر بین بازرسان آژانس وجود داشت که مجبور شدند دوباره بررسی کنند که آن هم حل شد.

کمالوندی خاطرنشان کرد: چیزی که لازم بوده دو طرف انجام دهند ، انجام می دهند و این طور نبوده که یک طرف تعهداتش را انجام دهد و طرف دیگر تعهدات خود را انجام ندهد . طرف مقابل هم در حوزه تحریم و هم در مباحث حقوقی بخش هایی از کار را انجام دادند. برای مثال نامه رییس جمهوری آمریکا و بیانیه اتحادیه اروپا صادر شده و اجرای آن منوط به این بود که آژانس اعلام کند ایران کارهای فنی را انجام داده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: خیلی تلاش کردیم تا زمان را کمتر کنیم ، زمانی هم که کار را شروع کردیم دوستان می گفتند چرا کار را شروع کردید ، بالاخره کار خود را باید انجام دهیم و زمانی که کار به انتها برسد، به طور اتوماتیک روز اجرا را هم خواهیم داشت؛ بنابراین قرار نیست آنها برای روز اجرا تصمیم گیری کنند.

کماوندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کار در مسیرخود پیش می رود گفت : البته بحث هایی در کنگره وجود داشت که دوستان وزارت خارجه کارهای خوبی انجام دادند و اطلاعاتی هست که بخشی از وضعیت در حال جبران است.

وی ادامه داد: کشور ما کشور بزرگی است و تعهداتی که دارد را انجام خواهد داد و اگر قرار باشد طرف مقابل تخلفی داشته باشد و قرار باشد ما بازگشت داشته باشیم، مثل قدیم نیست بلکه در شکل جدید هم سرعت و هم بهره وری بالایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه دوطرف باید بتوانیم کار را به پیش ببریم اظهار داشت : معتقد نیستم که دنبال نکات منفی را زیاد بگیریم ، اگر چه به طرف مقابل نباید اعتماد داشته باشیم و به همین دلیل هم زمانی که مبادله مواد را در سه محموله انجام دادیم حتی مشکوک شدند که شاید زمانی که ما محموله سوم را گرفتیم مواد خود را تحویل ندهیم ، اما زمانی که ما محموله سوم را گرفتیم، آن را آزمایش کردیم و اطمینان پیدا کردیم و سپس، محموله خود را تحویل دادیم.

کمالوندی خاطرنشان کرد: بین ما اعتماد وجود ندارد و باید با احتیاط کار کنیم. بخشی از کندی کار هم در ارتباط با همین عدم اطمینان بود والا چه بسا می توانستیم محموله مواد خود را زودتر بفروشیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در روزهای آینده خبرهای خوبی داشته باشیم گفت: چشم انداز صنعت هسته ای بدون تردید بسیار روشن است ، ماشین های ما ماشین های کارآیی است ، ما باید از ماشین های نسل یک عبور می کردیم و الان هم فرصت این هست که از آن عبور کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین در باره انتشار گزارش آژانس اظهار داشت: آژانس طبق روال معمول به دنبال این بود که بعد از کارهای انجام شده ، برای بازراستی آزمایی ، تعداد روزهای بیشتری می خواست.

وی ادامه داد: در این باره صحبت کردیم و این روزها را کاهش دادند؛ ضمن اینکه مقداری هم به تعطیلات سال نو برخورد کردیم. با این وجود، مذاکره تلفنی دکتر صالحی با آمانو انجام شد و در این زمینه تغییر محسوسی داشتیم.

کمالوندی اضافه کرد: به نظر می رسد بتوانیم بر اساس برنامه پیش بینی شده جلو برویم و فکرمی کنیم این زمان، چند روز آینده است.

وی در پاسخ به خبرنگاری در باره مشخص شدن زمان و روز اجرای برجام گفت: اجازه دهید روز مشخص ندهیم ، اما صحبت از هفته نیست بلکه صحبت از روز است.

معاون سازمان انرژی اتمی همچنین در باره قراردادهای بازطراحی رآکتور اراک اظهار داشت: در حوزه نرم افزاری کارها پیشرفت خوبی دارند، قراردادهای اصلی منعقد شده و قراردادهای فرعی هم با کشورهای مختلف منعقد می شود.

وی با تاکید بر اینکه ما تمرکز را بر متخصصان خود گذاشته ایم اظهار داشت: کار نوشتن قراردادهای فنی و تجاری در حوزه هسته ای کار زمان بری است و این، همزمان پیش می رود ، اما آنچه لازم است اطمینان و اعتماد و تضمین هایی است که می خواهیم از طرف های مقابل بگیریم.

کمالوندی خاطرنشان کرد: سازوکارهای قوی بین المللی در قالب سند رسمی و یادداشت تفاهم پیش بینی شده و مذاکرات را انجام داده ایم و این قرارداد هم بموقع خود منعقد می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: براساس اطلاعات دقیق عرض می کنم و تردید نداشته باشید که آینده روشنی برای صنعت هسته ای داریم ، پنج - شش ماشین اصلی ما ماشین هایی هستند که قرار است تحقیق و توسعه آنها ادامه یابد و اینها ماشین هایی هستند که در سطح بین المللی کم هستند.

به گفته کمالوندی یکی از کارهای بین المللی با 1+5 که در همین ضمیمه (3) ، قید شده است همکاری با ایران در تولید سوخت نیروگاهی در داخل ایران است که خود این کار ، کار بسیار مهمی است.

کمالوندی در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص وعده رئیس جمهوری برای اجرای برجام در دی ماه گفت: به احتمال بسیار زیاد برجام دی ماه اجرایی خواهد شد و فکر نمی کنم مساله یا مشکلی باعث عقب افتادن زمان اجرای آن شود.

وی تعداد بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای بازرسی و راست آزمایی را 130 نفر اعلام کرد و گفت: این بدان معنا نیست که تمام اینها همزمان داخل ایران خواهند بود. اینها بازرسانی هستند که روی آنها به لحاظ امنیتی و مسائل مختلف کار شده است.

کمالوندی درخصوص راکتور اراک گفت: کارهای اولیه در اراک شروع شده اما هنوز نهایی نشده است و زمانی نهایی می شود که در چند روز باقی مانده، پس از اطمینان یابی مانند مبادله مواد که تمام مواد لازم را گرفتیم و تمام تعهدات را روی کاغذ گرفته باشیم و موارد فنی هم تمام شده باشد که چیزی هم باقی نمانده است.

وی اضافه کرد: در دو ماه گذشته کارهای سنگین بسیاری انجام شده و برای اعلام توافق نهایی باید با طرف مقابل هماهنگی داشته باشیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درخصوص نحوه اعلام زمان اجرای برجام گفت: آقای عراقچی با همتای خود در این زمینه در حال مذاکرات هستند و مذاکرات بسیاری انجام شده و روش های مختلفی بررسی می شود اما هنوز به جمع بندی نرسیده اند ولی می تواند یکی از این دو روش باشد که یا به صورت بیانیه و یا اینکه طرفین در یک جا جمع شوند.

وی تاکید کرد: خیلی بعید است که مساله ای، زمان اجرای برجام را به عقب بیندازد؛ چرا که مسائل به صورت آرام پیش می رود و تا یکی دو روز آینده زمان دقیق اجرای برجام روشن تر خواهد شد و قرار نیست زمان اجرای برجام طولانی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز