گزارشی از یک سفر تاریخی؛

تیری که به سنگ خورد/ از استقبال بی نظیر تا ضیافت های باشکوه/ عیدی های یک سفر به سرزمین همسایه

۱۳۹۵/۰۱/۰۸ - ۱۴:۱۴:۴۴
کد خبر: ۳۸۶۴۱۷
تیری که به سنگ خورد/ از استقبال بی نظیر تا ضیافت های باشکوه/ عیدی های یک سفر به سرزمین همسایه
هنوز حسن روحانی سوار هواپیما نشده بود که خیابان های اسلام آباد پر شد از تصاویر رییس جمهوری اسلامی ایران و پرچم هایی که با بادهای پاکستان در حال رقص نوروزی بودند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، روز جمعه، ششم فروردین ماه سال 1395 حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی مسافر کشور دوست و همسایه، پاکستان، بود

اسلام آباد

هنوز حسن روحانی سوار هواپیما نشده بود که خیابان های اسلام آباد پر شد از تصاویر رییس جمهوری اسلامی ایران و پرچم هایی که با بادهای پاکستان در حال رقص نوروزی بودند. پاکستان با این تشریفات خود را آماده استقبال از رییس جمهوری می کرد که در دو و نیم سال گذشته محافل سیاسی جهان را به خود مشغول کرده و رفتار و گفتارش مبنایی شده برای حل و فصل بسیاری از گره هایی که در اثر بی تدبیری های کشورهای مختلف به تن منطقه خاورمیانه و جهان تنیده بودند. با این وضعیت رییس جمهوری اسلامی ایران به جمهوری اسلامی پاکستان سفر می کرد و میهمان حکومتی بود که در شرق ایران و در جهان اسلام صاحب تاثیر و نفوذ است.

اسلام آباد

بعد از حوادث یمن بسیاری تلاش کردند رابطه ایران و پاکستان را تیره کنند چه این کشور در همسایگی ایران می توانست نقشی مخرب برای سیاست منطقه ای ایران پدید آورد و کشورمان را محدود کند، این تلاش ها پس از بروز اختلافات ایران و عربستان هم ادامه پیدا کرد اما نه تنها هرگز به نتیجه نرسید بلکه با درایت سران سیاسی دو کشور رابطه ای صمیمانه تر و بهتر شکل گرفت، رابطه ای که اوج آن سفر روحانی به پاکستان و استقبال بی نظیر از رییس جمهوری اسلامی ایران بود.

روز ششم فروردین ماه روحانی در حالی از پلکان هواپیما پایین آمد که پای پلکان فرودگاه نورخان، نواز شریف، نخست وزیر این کشور انتظار او را می کشید. به افتخار رییس جمهوری ایران 21 گلوله توپ شلیک شد و دو نوجوان پاکستانی به دسته های گل به حسن روحانی خوشآمد گفتند.

 

استقبال رسمی در کاخ نخست وزیری

گزارش سفر روحانی به پاکستان

استقبال در فرودگاه نورخان توسط نواز شریف استقبال غیر رسمی محسوب می شد، کمتر اتفاق می افتد که شخص نخست وزیر به استقبال غیر رسمی میهمان خارجی در فرودگاه برود و معمولا در استقبال های فرودگاهی یکی از وزرای دولت پاکستان حاضر می شوند ولی اینبار حضور نواز شریف نشان می داد چقدر سفر برای دو کشور مهم است و به چه اندازه رییس جمهوری ایران برای دولت و ملت پاکستان مهم است.

گزارش سفر روحانی به پاکستان

استقبال رسمی اما در کاخ نخست وزیری اتفاق افتاد. نواز شریف در این کاخ به صورت رسمی از حسن روحانی استقبال کشور و پس از نواخته شدن سورد ملی دو کشور، روسای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از نیروهای نظامی حاضر در میدان سان دیدند. پس از این مراسم باشکوه، مذاکرات خصوصی حسن روحانی و نواز شریف آغاز شد.

گزارش سفر روحانی به پاکستان

رییس جمهوری ایران در دیدار هیات های عالیرتبه ایران و پاکستان از هدفگذاری سالانه ۵ میلیارد در مبادلات تجاری دلاری،تقویت و تسهیل روابط بخش‌های خصوصی، تقویت بازارچه‌های مرزی، اتصال راه‌های ارتباطی، ایجاد زمینه‌های رسیدن به تجارت آزاد و همکاری فعال میان بنادر گوادر و چابهار، آمادگی تهران برای توسعه همکاری‌ها در بخش انرژی و برق با پاکستان، تکمیل و راه‌اندازی خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، آمادگی تهران برای افزایش صادرات برق به پاکستان و احداث نیروگاه‌های ویژه تولید برق در نزدیکی مرز با پاکستان برای صدور بیشتر برق به این کشور خبر داد و دربخش دیگری از سخنانش به موضوع تروریسم و ضرورت مبارزه همگانی با این پدیده تهدید کننده جهانی پرداخت که این صحبت ها با تایید و تاکید نواز شریف مواجه شد.

 

امضای شش سند همکاری

گزارش سفر روحانی به پاکستان

پایان نشست دو جانبه به امضای شش سند همکاری منجر شد. سند همکاری‌ تجاری استراتژیک 5 ساله، یادداشت‌های تفاهم میان اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی ایران و شورای روابط خارجی کراچی، بیمه مرکزی ایران و کمیسیون اوراق بهادار پاکستان، همکاری فرهنگی و آکادمیک میان آکادمی وزارت خارجه پاکستان و دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه ایران و همکاری متقابل در زمینه بهداشتی و آموزشی میان دو کشور، شش سندی بودند که به امضای مقام‌های دو کشور رسیدند.

 

ضیافت شام باشکوه رییس جمهوری پاکستان

گزارش سفر روحانی به پاکستان

ممنون حسین، رییس جمهوری پاکستان یک ضیافت شام باشکوه برای حسن روحانی، رییس جمهوری ایران ترتیب داد و شبی بیاد ماندنی را برای هر دو کشور رقم زد. در حاشیه این ضیافت شام دو رییس جمهوری اسلامی ایران و پاکستان رایزنی هایی در خصوص مبادلات اقتصادی دو کشور، وحدت جهان اسلام و مبارزه با تروریسم انجام دادند.

 

ضیافت ناهار باشکوه نخست وزیر پاکستان

گزارش سفر روحانی به پاکستان

ناهار روز هفتم فروردین هم با ضیافت ناهار نواز شریف همراه بود و حسن روحانی و هیات همراه در این ضیافت ناهار که به منظور تاکید بر دوستی ها و افزایش آن برگزار شده بود شرکت کردند.

 

دیدارهای جانبی

دیدار با مشاور سیاست خارجی رییس جمهوری پاکستان، فرمانده کل ارتش این کشور، سرمایه گذاران و کارآفرینان پاکستانی و علمای دینی کشور همسایه از جمله دیدارهای جانبی رییس جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد بود.

 

بازگشت به تهران با دستاوردهای مهم

گزارش سفر روحانی به پاکستان

عصر روز شنبه، هفتم اسفندماه، حسن روحانی از اسلام آباد به تهران بازگشت. این سفر در حالی به پایان رسید که دستاوردهای بزرگی به همراه داشت و ضمن اینکه نشانگر یک وحدت منطقه ای بین ایران و پاکستان در ابعاد سیاسی بود، آورده های اقتصادی فراوانی نیز به همراه داشت.

نظر شما
نظرات
ناصر
|
-
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
0
0
انشا الله موفق با شىد کاش به مساىل داخلى,هم خود ورود مىکردى, و حق مردم اصفهان را مى گرفتىتىد که راى,مردم حق الناس,است و خانم مىنو خالقى را بررسى مى کردىد, نه به استاندار اصول گرا که از عدم تاىىد صلاحىت دکتر خالقى استقبال مىکند واگدار نمى کردىد با تشکر سلامتى رهبر فرزانه اىت الله خامنه اى را خواهانم حامى دولت تدبىر و امىد