آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

عربستان توانایی اداره حج را ندارد/دولتمردان به فکر عزت مردم هستند

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۱۲:۲۳:۵۹
کد خبر: ۳۹۷۷۹۱
یکی از مراجع عظام تقلید گفت: بدیهی است دولتمردان ما جز به حج توأم با عزت و امنیت تن نمی‌دهند، باید حجاج در کمال امنیت و احترام به حج اعزام شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: خداوند اعمال کسانی که بدعت‌ ایجاد می‌کنند نخواهد پذیرفت، مگر زمانی که بدعت را ترک کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بدعت عرفی باشد، موردی ندارد، زیرا نوآوری است، ولی عده‌ای از وهابی‌ها تفاوت بدعت عرفی و شرعی را نمی‌دانند، می‌گویند ایام میلاد امامان را نباید جشن گرفت، زیرا در دین این مسئله نبوده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بدعت در دین حرام است و دستورات را باید آنچنان که وجود دارد انجام داد، گفت: اگر بدعت در دین سرایت کند، چهره دین تغییر می‌کند، عمل صاحب بدعت از سوی خداوند پذیرفته نیست، مگر بدعت ترک شود.

وی با اشاره به بیانیه‌ خود در مورد مسئله حج گفت: کارشکنی‌های سعودی‌ها در امر حج بر هیچکس پنهان نیست، سعی بر این است که مانند هر مسلمان آزاده دیگر مراسم حج را با امنیتی کامل، احترام و عزت انجام دهیم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه بدیهی است دولتمردان ما جز به حج توأم با عزت و امنیت تن نمی‌دهند، عنوان کرد: قرائن نشان می‌دهد که سعی عربستان بر این است که به دلیل اختلافات تا اندازه‌ای که می‌توانند از عزت و احترام حجاج ما بکاهند، در حالی که مسائل مربوط حج را با مسائل سیاسی آمیختن یکی از اشتباهات بزرگ آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: مسئله مهم این است که باید مسائل مربوط به حرمین شریفین روزی به طور کامل حل شود، این امر در صورتی خواهد بود که گروهی از زبده‌ترین آگاهان نسبت به مسائل حج از سوی سازمان همکاری اسلامی برای نظارت بر امر حرمین شریفین انتخاب شوند که عربستان سعودی نیز می‌تواند عضو باشد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: تجربه نشان داده که عربستان به تنهایی نمی‌توانند این فریضه بزرگ را آنگونه که لازم است مدیریت کنند، حوادث دردناک در مسجد الحرام و منا بهترین گواه این سخن است.

وی عنوان کرد: طرحی برای این مسئله دارم که پس از تکمیل برای علمای الازهر مصر و علمای جهان اسلام ارسال می‌کنم و در همایشی دعوت می‌شود تا برای یافتن روش‌های اجرایی به مشورت بنشینند و عربستان را زیر فشار قرار دهند، به یقین این طرح به نفع عربستان است و منافاتی بر حاکمیت آنها بر کشورشان ندارد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: قرآن می‌گوید همه مسلمانان اعم از نزدیکان و افراد دور از مسجد الحرام برابر هستند، بدون تردید روزی این طرح جامه عمل می‌پوشد، امیدواریم آن روز نزدیک باشد، زیرا سعودی‌ها خود را مالک حرمین شریفین می‌دانند و برای هیچ کس این امر قابل قبول نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز