رئیس قوه مقننه در همایش ملی تحولات ژئوپلتیکی غرب آسیا گفت:

در موضوع هسته ای ایرانیان رفتار هوشمندانه ای داشتند

۱۳۹۵/۰۲/۰۹ - ۱۱:۰۸:۳۳
کد خبر: ۳۹۸۲۱۶
در موضوع هسته ای ایرانیان  رفتار هوشمندانه ای داشتند
رئیس مجلس نهم گفت : ممکن است غربی ها به تعهدات خود عمل نکنند ولی ما هم با ابزارهای خومان آن ها را مجبور می کنیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، علی لاریجانی روز پنجشنبه در همایش ملی تحولات ژئوپلتیکی غرب آسیا با تاکید بر امنیت منطقه ای ادامه داد: در موضوع هسته ای ایرانیان شاید رفتار هوشمندانه ای داشتند زیرا بسیاری ازمسائل از جمله غنی سازی تثبیت شد و با این کار غربی ها ناچار شدند پرونده های ساخته شده خود را جمع کنند، این سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب کاملا صحیح است و ممکن است آن ها به تعهدات خود عمل نکنند ولی ما هم با ابزارهای خومان آن ها را مجبور می کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه تردیدی در مورد ایجاد تحولات سریع در منطقه غرب آسیا وجود ندارد اظهار داشت: در چند دهه اخیر هیچ گاه منطقه ما این قدر پرتحول و پرمسئله نبوده است .

وی ادامه داد: تردیدی نیست که در محافل منطقه ای نظم یگانه ای که آمریکا می خواست ایجاد کند از بین رفته چون خواسته آن ها قابلیت اجرایی نداشت و شرایط اجازه نمی داد آن ها بتوانند مدیریت واحدی را ایجاد کنند.

رییس قوه مقننه تصرح کرد: بعد از فروپاشی شوروی برخی از غربی ها بیانیه صادر کردند که لیبرالیسم باید فرهنگ نهایی ملت ها باشد، این تلاش ها به زودی رنگ باخت و به طور طبیعی رخ نداد ، برخی از کشورها نیز برای نشان دادن ناتوانی این تئوری نقش بسزایی داشتند.

وی افزود: جمهوری اسلامی پس از 11 سپتامبر که شرایط خفقان بین المللی وجود داشته کسی جرات نداشت حرفی بزند، مقاومت کرد.

لاریجانی اظهار داشت: ایران از ملت عراق حمایت کرد و غربی ها نیز که به دنبال اهدافی در عراق بودند ناموفق شدند ، تئوری مدیریت جهانی آن ها خیلی رنگ باخت پس از آن نظام چند قطبی را مطرح کردند که تحقق پیدا کردن این موضوع نیز مورد بحث است .

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: هم اکنون نیز بحث هایی درباره نظام فرامنطقه ای مطرح است که این نظامات مانند ناتو ، سازمان جهانی تجارت به نفع قدرت های منطقه ای رفتارهایی انجام بدهند ولی بعدا به این نتیجه رسیدند که این نیز درست نیست چون سازمان جهانی تجارت فقط می تواند 40 درصد از اقتصاد دنیا را پوشش دهد و با قدرتی که روسیه دارد ناتو نیز نتوانست نقش آفرینی کند و نگران شده اند.

وی افزود: غربی ها به دنبال کنترل بحران در غرب آسیا بودند و همه کشورهای غربی و اروپایی نیز ادغان دارند که دیگر لشکرکشی به منطقه کار درستی نیست چون نمی توانیم از آن استفاده کنیم ونقش آفرینی داشته باشیم پس باید کشورهای دیگر را به نحوی دیگر درگیر مشکلات کنیم ، این موضوع در دو بعد اقتصادی و امنیتی وجود دارد.

لاریجانی ادامه داد: باید از بعد اقتصادی بین کشورهای آسیایی پیمان منطقه ای ایجاد کنیم و در بعد امنیتی نیز بین این کشورهای آسیایی نقش جدیدی را تعریف کنیم که برخی کشورهای آسیایی نیز با این موضوع مشکلی ندارند و از درون آن یک پیمان جدید سیاسی و اقتصادی ایجاد کرد.

عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: غربی ها تجربه ای نیز درباره تحریم ها دارند و احساس می کنند بعد از تحریم ایران که خیلی هم موفق نبود سراغ روسیه رفتند و این کشور را تحریم کردند البته زمانی که ایران تحریم بود یک منافذی را برای خود باز کرد و روسیه هم این کار را می کند پس آن ها به دنبال بستن این منافذ هستند که یکی از آن جذب چین و دیگر کشورهای قدرتمند است.

وی تئوری اوراسیا روسیه را یک پاتک به نظریه چند قطبی آمریکا دانست و گفت: برخی صاحب نظران روسی این نظریه را مطرح کردند که پای این کار بسته شدن پیمان اوراسیا بین روسیه با کشورهای همجوار و اسبق شوروی بود که آن ها را جمع کردند و به دنبال گسترش پیمان امنیتی با دیگر کشورهای آسیایی هستند.

وی با اشاره به اینکه برای اینکه بدانیم این دو نظریه چگونه تاب می آورد و اجرایی می شود به آینده باید چشم داشت اظهار داشت: اگر تئوری قطب ها بسط یافت دیگران هم بیکار ننشستند و به دنبال ایجاد نظری های جدید به دبنال گسرش قدرت خود بودند.

لاریجانی افزود: البته انقلاب اسلامی از ابتدای وجودش در دنیای دو قطبی ایجاد شد و امروز نیز این دو قطبی بودن به نحوی دیگر مطرح است و برخی می گویند باید ایران را به سمت یکی از قطب ها کشاند تا بتواند برای خود قدرتی باشد اما انقلاب در این قطب بندی ها نبود بلکه به دنبال برادری و کرامت انسان ها بود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ کدام از قطب های قدرت در جهان کنونی درباره فلسطین رنج و دردی را احساس نمی کند گفت: حتی روس ها نگرانی درباره فلسطین ندارند چون پایه آنها بر قدرت است.

لاریجانی تصریح کرد پس از انقلاب غربی ها به دنبال محاصره ایران بودند و ایران تحت فشار قرار دادند تا جذب این قدرت ها شود و اگر جذب آن ها شده بود به این شکل دچار اشکال نمی شد.ولی انقلاب با این موضوع مخالفت کرد زیرا ایران به دنبال قطب شدن نیست و می گوید جهان و انسان ها باید آزاد باشند.

لاریجانی با اشاره به اینکه بدبختی و نگون بختی برای یک فرد این است زیر چتر کسی قرار گیرد، گفت: ولی غربی ها بر این اعتقادند که باید کشورهای کوچکتر زیر اقمار قدرت ها قرار گیرند که این خود بدبختی بزرگتری است وانقلاب اسلامی در قطب بندی های رایج دنیا قرار نمی گیرد

لاریجانی اظهار داشت انقلاب اسلامی به دنبال نفوذ معنوی است و به دنبال برده کردن انسان ها نیست .

وی با بیان اینکه بعد از جنگ جهانی دوم آشفتگی های گسترده ای را در منطقه شاهد هستیم اظهار داشت: امروز آشفتگی امنیتی و اقتصاد فراوانی در منطقه دیده می شود.

وی با طرح این مطلب که با توجه به روند رشد جریان های روریستی درمنطقه باید بدانیم که کجا هستیم تصریح کرد: در طول سه دهه گذشته در افغانستان ، عراق، سوریه و یمن فضای تروریست هم از نظر کمی و هم ازنظر کیفی رشد جهنده ای داشته است به شکلی در سال 2001 تخمین زده می شد که جریان های تروریستی حدود 1000 نفر باشند اما امروز این تعداد به صد هزار نفر رسیده اند و یک گروه دیگر نیستند بلکه گروه های متعددی شده اند به شکلی که حتی داعش فقط 30 میلیارد دلار سلاح در دست دارد و زمانی بود که فقط با کلاشینکف می جنگیدند اما امروز موشک های تاو دارند.

وی با تاکید بر اینکه شرایط گذشته نشان دهنده رشد جهنده تروریست است، گفت: این موضوع نشان می دهد که مبارزه با آن ها واقعی نبوده یا راه هایی که رفته شده برای مبازره با آن ها غلط بوده و یا ریشه ها از بین نرفته است.

رییس قوه مقننه با اشاره به اینکه غربی ها برای مبارزه با تروریسم بحران ها را گسترش می دهند، افزود: بعد از اشغال عراق و پس از رفتاری های احمقانه ای که سربازان آمریکایی در این کشور انجام دادند مردم این کشور به دنبال فرار از این وضع بودند و در تورهای تروریستی گرفتار شدند.

وی با تاکید براینکه غربی ها به دبنال مبارزه جدی با تروریست ها نبوند اظهار داشت: امروز یکی ازمعضلات منطقه که به وسیله ایادی آمریکا شکل گرفته جنگ مذهبی است که واقعیت ندارد اما رخ داده و صف کشی انجام شده است و کشورهای منطفقه نیز به خاطر اهداف کودکانه در دامن آن ها افتادند و به آمریکایی ها کمک کردند.

عضر شورای عالی امنیست ملی با بیان انیکه شناخت غربی ها از مسائل سیاسی و فرهنگی منطقه درست نیست گفت: ما قطعا نمی توانیم در یک سال موضوع تروریست را حل کنیم زیرا جریانات تروریستی قابل مهاجرت هستند و می توانند حرکت کنند و برخی نیز به دبنال جابجایی آن ها به سمت آسیای شرقی و میانه هستند. که نشان هایی از آن را نیز می بینیم و البته این موضوع دلیل اقتصادی دارد

لاریجانی با بیان اینکه زمانی مسئله نفت موضوع اصلی اقتصاد جهانی بود ، گفت: غربی ها، عرب ها را مالک نفت نمی دانند بلکه آنها را ساکن سرزمنی های عربی می دانند که باید پمپ بنزین های آمریکایی را پر کنند.

نمایمند مردم قم ادامه داد: اخیرا سر و صدایی نیز در عربستان به پا شده که باید در 14 سال آینده چه کاری انجام دهیم تا بدون اتکا به نفت بروی پای خود بایستیم زیرا ممکن است غربی ها و آمریکایی ها اتکای خود را از نفت کم کنند.

وی افزود جریان های تروریستی منطقه قطعا خاتمه پیدا نمی کند و برای حل آن باید در فهم عمومی منطقه و جامعه کاملا جا بیافتد که تروریسم کار غلطی است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: برخی می خواهند که از تنور داغ تروریسم اسلامی استفاده کرده و بهره ببرند اما تروریسم اسلام فقط سر و صدا است و غربی ها زمانی فکر می کردند که می توانند جریان های تررویستی رو مدیریت کنند اما امروز فهمیدند که این کار امکان پذیر نیست البته اگر تروریست ها کاری انجام دهند و به منافع آن ها ضربه نزنند با آنها کاری ندارند.

وی با تاکید دوباره بر این موضوع که انقلاب اسلامی حرفی نو دارد براساس کرامت انسانها و بیداری ملت هاست، افزود باید این هدف را پیگیری کرد و در دست بندی ها قرار نگرفت ، ولی نمی گوید تعامل وجود نداشته باشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: راه علاج بحران های منطقه ای راه های ساده، یک خطی، فوری و اورژانسی نیست پس باید یک روشنگری در زمینه های فرهنگی بوجود آوریم تا زمینه های نادرست آن را از بین ببریم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در سیاست خارجی از استراتژی صحیح و هوشمندانه ای پیروی کرده است گفت: جمهوری اسلامی در سیاست خارجی حداقل غلط نداشته و با متانت مسیری را دنبال کرده که صف آرایی های مختلف را در مقابل آن شاهدیم که باید با فرض این صف آرایی معادلات خود را حل کنیم.

وی نقطه ضعف کنونی کشور و انقلاب را ناتوانی اقتصادی عنوان کرد و افزود باید این موضوع را حل کنیم زیرا در مسیر آینده موضوع اقتصادی بسیار مهم است. البته در کویر زندگی نمی کنیم، بلکه کشورهای دیگر نیز فعال هستند و اگر می خواهیم قوی باشیم باید اقتصاد نیز قدرتمند شویم

وی با ابراز تاسف از اینکه اقتصاد ایران سیاست زده شده است گفت: هر فردی که رای می آورد چه در انتخابات ریاست جمهوی و چه در مجلس کار خود را انجام می دهد ولی قرار نیست که بنیان های اقتصادی از بین برود و نباید سرمایه گذاری در کشور رشد کمی داشته باشد ولی چنین موضوعی در نظام ما وجود دارد.

وی با توصیه به اینکه در بررسی های منطقه ای باید بدانیم که در کجا سهم زیادتری خواهیم داشت گفت: قطعا بدون اقتصاد قوی به اهداف مهم خود نمی رسیم و این هدف ها روی زمین می ماند در عین حال زمان نیز برای جوامع بسیار مهم است وباید دید که آیا می توانیم همه اهداف خود را محقق کنیم و در آن زمان می توانیم سهم درستی از اهداف خود خواهیم داشتم

لاریجانی افزود: اقتصاد ایران زاینده نیست ، در اقتصاد داخلی خلل داریم و اگر زاینده و سالم نباشد به اهداف عالی نم یرسیم و اگر می خواهیم به شرق و غرب متکی نشویم و برای بیداری اسلامی وزنی داشته باشیم باید وضع درونی خود را سامان دهیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز