کمالوندی:

آب سنگین را به قیمت روز فروختیم

۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۱۳:۴۳:۵۱
کد خبر: ۳۹۸۹۶۱
آب سنگین را به قیمت روز فروختیم
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آب سنگین را طبق قیمت روز فروختیم و جایگزین شرکت های کانادایی در بازار آمریکا شده ایم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، پس از آنکه به منظور اجرای یکی از تعهدات ایران در برجام مبنی بر کاهش دادن ذخیره آب سنگین، مقرر شد بخشی از آب سنگین کشورمان به امریکا منتقل شود، برخی از رسانه ها از امضای قرارداد فروش آب سنگین ایران به امریکا انتقاد کردند.

انتقادها به فروش 32 تن آب سنگین ایران به امریکا در شرایطی مطرح می شود که بر اساس برجام، ایران فقط می تواند 130 تن آب سنگین تولیدی خود را در اختیار داشته باشد و مابقی آن باید از کشور خارج شود.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز نیز توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد و در گفتکو با ایرنا تصریح کرد: فروش آب سنگین به امریکا کار معقولی است.

کمالوندی گفت: ما به تعهد خود عمل کرده ایم و انتظار داریم طرف مقابل هم به تعهدات خود عمل کند.

کمالوندی افزود: درصدد ایم نخستین تولید کننده آب سنگین دنیا باشیم و البته با این هدف فاصله زیادی هم نداریم.

 کمالوندی  امروز اظهار داشت: ما در حال انجام تعهدات ایم. تعهد ما انجام شده و انتظار داریم طرف مقابل هم تعهدات خود را اجرا کند.

وی ادامه داد: علاوه بر 130 تن آب سنگینی که می توانیم طبق برجام حفظ کنیم، حدود 70 تن مازاد داریم که باید در بازارهای بین المللی عرضه شود.

به گفته کمالوندی، از این 130 تن، حدود 65 تن برای راکتور بازطراحی شده اراک مورد نیاز است که این میزان برای پنج سال دیگرلازم خواهد بود ضمن اینکه حدود 65 تن دیگر هم به عنوان ذخیره نگه می داریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه درخصوص بازار بین المللی آب سنگین گفت: بازار بین المللی آب سنگین شامل دو بخش تحقیقاتی، دارویی و استفاده در راکتورهای قدرت آب سنگین است که با استفاده تحقیقاتی راکتور آب سنگینی فرق می کند.

کمالوندی ادامه داد: آب سنگین مصرفی راکتورها معمولا از سالها قبل ذخیره می شود. همه کشورها این کار را می کنند و آن چیزی که می ماند در بازار در مصارف غیر هسته ای و دارویی استفاده می شود.

به گفته معاون سازمان انرژی اتمی، مصرف کل بازار دنیا 95 تن در سال است که 75 درصد آن مربوط به بازار آمریکاست ودر هر صورت هر مقدار آب سنگین به فروش برسد، بخش عمده آن به این بازار می رود و نمی توان از آن صرف نظر کرد.

وی اضافه کرد: اینکه ما این را به بازار امریکا بدهیم کار معقولی است. امریکایی ها هم که به دنبال تعطیلی راکتورهای ایران بودند اکنون از ما آب سنگین می خرند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد:آن چیزی که مایه افتخاراست، کارخانه ای که آنها دنبال تعطیلی اش بودند الان می پذیرند که باید کار کند و آب سنگینش را هم می خرند و به کیفیت خوب آن هم اذعان دارند.

کمالوندی تصریح کرد: کسانی که درباره قیمت حرف می زنند اطلاعی از وضعیت بازار ندارند؛ اشکالی هم ندارد ؛ قیمت این ماده نسبت به کیفیت و وزن می تواند متفاوت باشد؛ اما در کل ما آب سنگین را بر اساس قیمت روز به فروش رسانده ایم و قیمتی که داده ایم حتی از جاهایی که می خریدند نیز مقداری بالاتر است.

وی اضافه کرد: آمریکا حتی بیشتر از مقداری که از کانادا می خرید از ما آب سنگین می خرد و در واقع ما جایگزین شرکت های کانادایی شده ایم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه کیفیت آب سنگین برای مصارف راکتور و دارو متفاوت است خاطرنشان کرد: هدف ما بازارهایی است که کیفیت بالا را می خواهند، در عین حال که کمیت را توسعه داده ایم کیفیت را نیز توسعه می دهیم.

کمالوندی در پایان گفت: در حال حاضر درجه آب سنگین ما بالاتر از هسته ای است به اصلاح اما بسنده نکردیم دنبال این ایم، اولین تولید کننده آب سنگین دنیا باشیم و فاصله زیادی هم با آن نداریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز