ترکان در مراسم افتتاحیه کنفرانس آیورا:

مناطق آزاد ایران به دنبال بسترسازی برای سرمایه گذاری‌های جدید هستند

۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۱۰:۲۶:۰۲
کد خبر: ۴۰۶۹۷۸
مناطق آزاد ایران به دنبال بسترسازی برای سرمایه گذاری‌های جدید هستند
مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: مناطق آزاد ایران در دنیای جدید به دنبال بسترسازی برای سرمایه گذاری های جدید هستند. سهم مناطق آزاد در تولید، صنعت و اقتصاد ایران با وجود سرمایه های جدید افزایش خواهد یافت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، اکبر ترکان در مراسم افتتاحیه کنفرانس آیورا گفت: عبور یک سوم کشتی‌های تجاری و دو سوم کشتی‌های نفتی جهان از اقیانوس هند فرصت مناسبی برای توسعه بندر چابهار و همچنین توسعه تجارت کشور فراهم می‌کند.

وی گفت: مجموعه کشورهای اتحادیه آیورا بیش از 2 میلیارد نفر جمعیت دارند که درآمد سرانه آنها 3 هزار و 400 دلار در مجموع است و 2 هزار میلیارد و 200 میلیون دلار مجموع واردات این کشورهاست این در حالی است که جمعیت دو سوی آتلانتیک در مجموع 900 میلیون نفر است و درآمد سرانه آنها 40 هزار دلار است.

وی با اشاره به راه طولانی که باید برای رسیدن به این سطح درآمدی پیمود، خاطرنشان کرد که درآمد سرانه کشورهای دو سوی آتلانتیک 12 برابر درآمد سرانه کشورهای حاشیه اقیانوس هند است.

وی ابراز امیدواری کرد برگزاری کنفرانس آیورا سرآغاز جدید همکاری جدید اقتصادی در چابهار باشد.

ترکان اظهار داشت: مناطق آزاد ایران در دنیای جدید به دنبال بسترسازی برای سرمایه گذاری های جدید هستند. سهم مناطق آزاد در تولید، صنعت و اقتصاد ایران با وجود سرمایه های جدید افزایش خواهد یافت.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور تاکید کرد: تسهیل در سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه بخش خصوصی در چابهار یک ضرورت است.

همچنین دبیر اجلاس رؤسای مناطق آزاد اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند با ا شاره به اهداف اجلاس، ویژگی های مناطق آزاد در توسعه و کشورهای عضو برای ارتقاء مناسبات اقتصادی و فرهنگی را برشمرد و گفت: این همکاری ها می تواند الگوی مناسبی برای سایر اتحادیه های منطقه ای باشد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز با اشاره به جایگاه این بندر در توسعه و تجارت و احیای مسیر جاده ابریشم گفت: چنین همکاری هایی می توانند منجر به هم افزایی میان کشورهای منطقه شود.

آیورا در سال 1997 با پیشنهاد نلسون ماندلا ایجاد شد.

در این کنفرانس علاوه بر معاون اول رئیس جمهوری، حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد، روسای تعدادی از مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند، دیپلمات ها و نمایندگان کشورهای خارجی مقیم تهران و فعالان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی حضور دارند.

با توجه به جمعیت 2 میلیارد نفری کشورهای حاشیه اقیانوس هند، برگزاری کنفرانس آیورا یکی از مهم ترین رویدادهای بین المللی ایران در دوران پسابرجام محسوب می شود و می تواند نقش مهمی در جذب سرماهی گذاری خارجی و سهولت در تجارت خارجی ایفا کند.

مدیران عامل هفت سازمان مناطق آزاد کشور نیز در این کنفرانس حضور دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز