اولین جلسه فراکسیون اعتدال با عارف است؛

اما و اگرهای فراکسیون سوم

۱۳۹۵/۰۴/۱۹ - ۰۸:۱۸:۳۱
کد خبر: ۴۲۷۹۷۶
اما و اگرهای فراکسیون سوم
بودن یا نبودن فراکسیون سوم در بهارستان زمزمه ای است که این روزها در راهروهای مجلس، بسیار شنیده می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، هرچند پیش از تشکیل مجلس دهم در پیش بینی ها اعلام می شد که شاید تعداد فراکسیون ها از دو، بیشتر باشد اما به هر صورت در میان نمایندگان می شد عزمی را برای ایجاد یک فراکسیون مستقل با هویتی مختص به خود مشاهده کرد، فراکسیونی که بی شباهت با رهروان ولایت در مجلس نهم نیست. از آنجایی که فراکسیون ولایت یا فراکسیون اصولگرایی خود را در اکثریت می دانست بعد از اولین اظهار نظرها بیشترین واکنش ها را نسبت به این موضوع از خود نشان داد و البته در برخی موارد این واکنش ها با نوعی عصبانیت همراه است که چندان غیر طبیعی هم نیست، چرا که تشکیل فراکسیون سوم بیشترین ریزش اعضا را در میان ولایتی ها خواهد داشت.

پاک کردن صورت مسئله

مجتبی ذوالنور از جمله نمایندگانی است که نسبت به تشکیل فراکسیون اعتدال به شدت موضع دارد و حتی آن را نوعی برنامه ریزی از بیرون مجلس معرفی می کند.

نماینده مردم قم در گفت و گو با خبرگزاری برنا اظهار داشت : چیزی به نام فراکسیون اعتدال معنا ندارد، به دلیل انکه اعتدالیون در لیست امید هستند و لیست امید هم فراکسیونی مشخص دارند، مگر اینکه مستقلین را به نام فراکسیون اعتدال نام بگذارند. برای مثال فراکسیون ولایت که فراکسیون اصولگرایان است برخی اعضای آن در لیست اصولگرایی بودند و برخی دیگر  به عنوان مستقل به آن ملحق شدند برخی می خواهند یک چتری ایجاد کنند که مستقلین زیر این چتر جمع کنند.

وی افزود: البته من معتقدم چنین ضرورتی وجود ندارد و اصولگرایان به صورت محکم بر این تصمیم هستند که فراکسیون ولایت را حفظ کنند، بنابراین انشعابی از سوی اصولگرایان  رخ نخواهد داد.

ذوالنور ادامه داد: برخی به دنبال آن هستند که از قدرت فراکسیون کم کنند چرا که این فراکسیون از اکثریت برخوردار است و با طرح چنین مباحثی تلاش دارند فراکسیون ولایت را از قدرت و قوت بیاندازند.

وی در رابطه دلیل نپیوستن کسانی که به دنبال تشکیل فراکسیون اعتدال هستند به فراکسیون امید اظهار کرد: ممکن است کسانی باشند که نخواهند وارد فراکسیون امید شوند چراکه اگر بخواهند به آن فراکسیون بپیوندند آن چهره مستقل را از دست خواهند داد، لذا برخی با این ظاهر می خواهند به فراکسیون ولایت ضربه بزنند.

نماینده قم در پاسخ به این سوال که اگر نیت ضربه زدن به فراکسیون ولایت بود چرا وارد این فراکسیون شدند گفت: من نگفتم کسانی که وارد فراکسیون شدند می خواهند به این فراکسیون ضربه بزنند بلکه منظورم افرادی است که این انشعاب را طراحی کرده اند.

وی در پایان گفت: مطرح کردن این بحث را خارج از فراکسیون ولایت را دور از ذهن نمی دانم و احتمال این موضوع وجود دارد.

 انکار تشکیل فراکسیون

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده دیگر اصولگرا و عضو فراکسیون ولایت با انکار اساس تشکیل فراکسیون اعتدال به خبرگزاری برنا گفت: من تا امروز با همه دوستان تاثیر گذار صحبت کردم، هیچ صحبتی در این رابطه  وجود ندارد و تنها یک فراکسیون ولایت است که اعلام موجودیت کرده و هیچ انشقاقی در این خصوص وجود ندارد.

نماینده همدان در حالی مدعی می شود خبری از تشکیل فراکسیون اعتدال وجود ندارد که حتی تاریخ اولین جلسه فراکسیون نیز تعیین شده است و وقتی صحبت از تدوین اساسنامه اعتدال مطرح شد حاجی بابایی پاسخ داد مگر شما اساسنامه را دیده اید؟! وی ادامه داد: ما چیزی به صورت عملیاتی ندیده ایم به هر صورت مدتها است که گفته می شود فراکسیون اعتدال قرار است تشکیل شود، اما چیزی مشاهده نشده است.

حاجی بابایی تاکید کرد: آنچه مسلم است ما یک فراکسیون ولایت داریم که بر اساس آن قدم برمی داریم و هیچ آثاری از انشعاب در آن وجود ندارد و یا حداقل تا کنون مشاهده نشده است و بر اساس آن نیز گام می داریم.

تکذیب ادعای اهالی ولایت

مهرداد بائوج لاهوتی که نام او در میان اعضای هیئت موسس فراکسیون اعتدال به چشم می خورد در خصوص اخبار ضد و نقیض در مورد تشکیل فراکسیون اعتدال به خبرگزاری برنا گفت: این فراکسیون قطعا تشکیل خواهد شد اما جزییات آن  هفته آینده مشخص می شود.

وی افزود: نمایندگان علاقه مند به حضور در این فراکسیون نیز اعلام امادگی کرده اند و همه اقدامات برای شروع کار فراهم شده است.

لاهوتی در خصوص تعداد اعضا نیز بیان کرد: من تصور می کنم اگر به همین صورت ادامه پیدا کند تعداد اعضا از عدد 100 هم تجاوز خواهد کرد.

روایت جعفرزاده از فراکسیون اعتدال

غلامعلی جعفرزاده ایمن ابادی قطعا یکی از پایه های اصلی تشکیل این فراکسیون است فردی که در گفت و گو با خبرگزاری برنا  به صورت تمام قد از این اقدام دفاع کرد و ضمن تکذیب عضویتش در فراکسیون ولایت، فراکسیون اعتدال را فراکسیونی موثر در معادلات مجلس دانست. وی صحبا را از روز تشکیل فراکسیون ولایت اغاز کرد و گفت: پیش از انتخابات هیات‌رئیسه مجلس از ما خواسته شد در جلسه‌ای به دعوت دکتر لاریجانی حاضر شویم که بعداً اعلام شد این جلسه فراکسیون ولایت بوده و ما هم شدیداً اعتراض کردیم. درواقع جلسه «فراکسیون ولایت» به‌عنوان "دوستداران لاریجانی" برگزار شد.

وی ادامه داد: از انجایی که این جلسه در شب قبل از انتخابات هیات‌رئیسه برگزار شد و فکر کردیم که ادامه اعتراض ما ممکن است به ایجاد اختلاف میان نمایندگان بیانجامد، صحبتی نکردیم و در هیچ جلسه دیگری نیز شرکت نکرده و نخواهیم کرد. در واقع آن جلسه نیز بدون هماهنگی با ما به‌عنوان جلسه فراکسیون ولایت مطرح شد.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم با وارد دانستن انتقاداتی به فراکسیون امید بر لزوم فراکسیون اعتدال تاکید کرد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: هیات‌موسس ۲۱ نفره فراکسیون مستقلان تشکیل شده است.

جعفرزاده با تاکید بر این‌که تشکیل فراکسیون مستقلان به‌معنای تضعیف یا تقویت دو فراکسیون دیگر نیست، یادآور شد: تعداد ۲۱ نفر از نمایندگان مستقل و اعتدال‌گرای مجلس دهم به‌عنوان هیات‌موسس فراکسیون مستقلان تصمیم دارند که فراکسیون سوم را تشکیل دهند و فکر می‌کنم به برخی بازی‌ها در صحن مجلس، نظم خواهد بخشید.

قابل اعتماد نبودن ولایت دلیلی دیگر

وقتی به اعضای فراکسیون ولایت نگاه می شود این حقیقت موج می زند که تعداد قابل توجهی از اعضای فراکسیون ولایت را منتقدین جدی لاریجانی در بر می گیرد و طبیعی است که این احتمال وجود داشته باشد در بزنگاه های حساس میثاق نانوشته فراموش شود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی در این راستا گفت : اعتقاد ندارم مجموعه فراکسیون ولایت وفادار به لاریجانی باشد؛ چراکه اعضای پایداری و نزدیکان آن‌ها، معمولاً به این شکل همدلانه برخورد نمی‌کنند و احتمال دارد، فردا تصمیم دیگری بگیرند و من شک ندارم که این‌گونه خواهد شد و حتی به دکتر لاریجانی هم توصیه کردم که شما نمی‌توانید به این افراد اعتماد کنید. البته که اگر به هر دلیلی فعلاً با این افراد باشید ما در کارتان دخالت نمی‌کنیم.

نزدیکی فراکسیون مستقلان با امید

نماینده رشت با اشاره به برخی دلخوری‌ها از فراکسیون امید، گفت: با فراکسیون امید، نسبت به ولایت احساس نزدیکی بیشتری داریم و برای سال دوم برنامه داریم و اگر عقلای فراکسیون امید هم بپذیرند، بی‌شک در سال آینده شاهد اتفاق‌های خوبی خواهیم بود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی در پاسخ به این سوال که درصورت تشکیل فراکسیون مستقلان که منجر به شکستن اکثریت فراکسیون ولایت خواهد شد، آیا امکان تلفیق این فراکسیون با فراکسیون امید در ابتدای سال دوم مجلس وجود دارد، ‌ گفت: قصد داریم بلافاصله پس از تشکیل فراکسیون مستقلان و انتخاب شورای مرکزی و هیات‌رئیسه، نخستین جلسه فراکسیون را با شخص دکتر عارف برگزار کنیم.

وی در تشریح اهداف فراکسیون مستقلان از برگزاری نخستین جلسه این فراکسیون با عارف، یادآور شد: ما می‌توانیم با یکدیگر کار کنیم و دکتر عارف را به نقطه‌ای که از آن عبور کردیم، بازگردانیم. دکتر عارف، سرمایه این کشور است و می‌تواند فراکسیون امید را به‌خوبی اداره کند و معتقدم ایشان می‌توانست حداقل رئیس یکی از دو کمیسیون مهم امنیت ملی و سیاست خارجی یا آموزش و تحقیقات باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز