جلیلوند در گفت و گو با برنا:

سفر رئیس جمهوری فرصتی برای ورود به بازارهای شرق آسیا است

۱۳۹۵/۰۷/۱۸ - ۰۵:۰۰:۱۵
کد خبر: ۴۶۶۷۴۹
سفر رئیس جمهوری فرصتی برای ورود به بازارهای شرق آسیا است
کارشناس روابط بین الملل گفت: ایران می‌تواند، با سفر به کشورهای آسیای جنوب شرقی به بازارهای شرق آسیا راه پیدا کند.

محسن جلیلوند کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره سفر رییس جمهوری به آسیای جنوب شرقی گفت: در ابتدا باید ویژگی های این کشورها را مورد بررسی قرار دهیم. مالزی یک کشور مسلمان و توسعه یافته است و اقتصاد قدرتمندی دارد، از طرفی هم تایلند با گرایشات لیبرالیستی در عرصه های صنعت و تکنولوژی بسیار پیشرفته است و قطب اقتصادی محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: ویتنام نیز یک کشور کمونیستی است و از الگوی چین پیروی می‌کند. به گفته کارشناسان ویتنام، «چین کوچک» است. هر کدام از این کشورها دارای پتانسیل هایی هستند که برای ایران مفید است. رابطه با هر یک از این سه کشور اگر با گرایشات اقتصادی همراه شود، می تواند برای ما مفید و سودمند باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل به اقدامات صورت گرفته در حوزه های اقتصادی اشاره کرد و گفت: ما بعد از توافق هسته ای و در دوران پسا برجام شاهد بودیم که اقدامات خوبی صورت گرفت، تایلند خط پرواز مستقیم خود را با ایران  راه اندازی کرد و کشورهای بسیاری در قالب هیأت های تجاری بلند پایه به ایران آمدند تا در آینده شاهد رونق اقتصادی باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: درست است که این کشورها مانند ژاپن و کره دارای پتاسیل‌های سیاسی نیستند، اما به نوبه خود می توانند روابط گسترده ای با ایران به وجود آورند و ایران نیز می تواند از این کشورها برای ورود به بازارهای شرق آسیا استفاده کند.

وی تصریح کرد: این کشورها با جمعیت فراوان می توانند بازار خوبی برای ایران محسوب شوند، به طور مثال ویتنام از خریداران محصولات پتروشیمی است و توانایی تولید ندارد و می توانیم در این حوزه با این کشور فعالیت اقتصادی داشته باشیم و از سوی دیگر، همکاری با تایلند و مالزی باعث رونق اقتصادی کشورمان خواهد شد.

وی گفت: دیدگاه های متفاوتی نسبت به این کشورها وجود دارد که باید اصلاح شود، مثلا عده ای فقط معتقدند کشور تایلند با این همه پتاسیل های اقتصادی تنها محل سفرهای توریستی است، در صورتی که از این کشور و تجربیاتش در زمینه های اقتصادی می توان استفاده کرد.

وی در خاتمه سفر رئیس جمهوری را به این کشورها مثبت ارزیابی کرد و گفت:  ما می توانیم با برقراری ارتباط با چنین کشورهایی در مباحث اقتصادی پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشیم و خلاء‌های موجود را پر کنیم.

برای عضویت در کانال تلگرامی برنا اینجا کلیک کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز