آیت الله هاشمی رفسنجانی:

اگر براساس سیاست‌های کلی عمل می‌شد، امروز شاهد بیکاری در کشور نبودیم

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۱۴:۰۹:۴۷
کد خبر: ۴۷۹۲۱۰
اگر براساس سیاست‌های کلی عمل می‌شد، امروز شاهد بیکاری در کشور نبودیم
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در مراسمی که به مناسبت اولین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری، با حضور مسؤولان و مدیران سازمان محیط زیست و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی، برگزار شد، با ابراز خشنودی از اجرای سیاست‌های کلی مربوط به محیط زیست در کشور، گفت: اگر دیگر سیاست‌ها هم در کشور اجرا می‌شد، اوضاع متغیر می‌شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به سیاست‌های کلی خصوصی سازی اشاره کرد و با ابراز تأسف از عدم توجه به آنها در اجرا، گفت: واقعاً اگر براساس سیاست‌های کلی عمل می‌شد، امروز شاهد بیکاری در کشور نبودیم و اقتصاد رونق داشت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان این مطلب که «دنیا الان خطرات محیط زیستی را با تمام وجود لمس می‌کند»، گفت: گاهی تا خطرات جدّی نشود، به فکر نمی‌افتیم که به تعبیر ائمه (ع) ما، هر وقت بلاها متراکم شد و پشت سر هم آمدند، منتظر رفع بلا باشید، چون مردم به فکر چاره می‌افتند.

وی با برشمردن چند مورد از خطرات محیط زیست، گفت: آلودگی‌های زیست محیطی، بسیاری از مردم را فقیر و بسیاری دیگر را مریض کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این نکته که «توجه به محیط زیست در قرآن موج می‌زند»، گفت: نعمت‌های خداوندی در طبیعت آن قدر زیاد بود که قدر آن را نمی‌دانیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سیل‌ها و طوفان‌های اخیر دنیا را هشداری برای انسان‌ها دانست و گفت: نباید طبیعت زندگی انسان‌ها، به دست انسان‌ها نابود شود.

وی با اشاره به خبری در مورد تصمیم چند کشور برای حفظ طبیعت بکر قطب جنوب، گفت: تأثیر هر تغییر در دو قطب شمال و جنوب در سواحل کشورهای دنیا زیاد است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیمانی که در زمان دولتش برای محیط زیست در آرژانتین بسته شده بود، گفت: اگر چه بعد از آن پیمان آمریکا به خاطر استفاده‌ی زیاد از انرژی‌های زیان آور کارشکنی می‌کرد، اما اخیراً آنها نیز قانع شدند که دنیای آینده نیاز به محیط زیستی آرام دارد و به همین خاطر به جمع کشورهایی پیوست که در سال‌های اخیر در فرانسه جمع شدند و بحث تغییر اقلیم جهان را با نگرانی مطرح و دنبال کرده‌اند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله که «من یک روستایی از یک روستا در دل کرمان هستم»، گفت: با تمام وجودم ارزش آب و تأثیرات آن را در زندگی انسان‌ها می‌دانم که به قول معروف «تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی»

وی جدّیت دنیا در حفظ محیط زیست و اصلاح روش‌های گذشته را ستود و گفت: الان یکی از مشکلات بشر در طبیعت، تأمین سوخت است و بشر از مدتها قبل به فکر انرژی‌های نو افتاد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: همه فهمیدند که توجه به محیط زیست منطقه‌ای نیست، بلکه دنیا یک دهکده کوچک است و هر آلودگی و خرابی، همه دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با اشاره یکی از بازدیدهای خویش از مرکز هسته‌ای امیرآباد در سال‌های اول پس از پیروزی انقلاب، گفت: در بازدید، کوره‌ای را دیدم که در یک آن، جرقه‌ای خیره کننده می‌زد و بعدها که پیگیری و مطالعه کردم، متوجه شدم که آن پروژه مربوط به گداخت هسته‌ای است که رژیم سابق از شوروی سابق گرفته بود.

وی ، برنامه‌ریزی برای تأمین آب فراوان و ارزان بشریت را از وظایف جدّی ملی، منطقه‌ای و جهانی هر انسانی دانست و با اشاره به برنامه‌های پژوهشی و تحقیقات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در آنجا که سیاستگذاری‌ها با ماست، برنامه‌ای داریم تا با استفاده از ظرفیت‌ها، به کمک کشور و حتی جهان بیاییم.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، توجه به «ایتر» را  یکی از برنامه‌های این دانشگاه دانست و با اشاره به شرطی که در برجام برای حضور ایران در جمع چند کشوری که برای صنعت ایتر تلاش می‌کنند، گذاشته شد، گفت: امیدواریم در جمع آن کشورها، نیروگاه‌هایی برای جوش هسته‌ای بسازیم که انرژی‌های پاک و ارزان تولید می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیشرفت پلاسما را دستاورد دیگر دانشگاه آزاد اسلامی دانست و با ارائه توضیحاتی درباره آلودگی زباله‌ها، به خصوص زباله‌های بیمارستانی که معمولاً از بین نمی‌روند، گفت: قرار است اولین نیروگاه را در آمل بسازیم که زباله‌ها یکی از معضلات شهرهای شمالی کشور هستند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، توجه علمی به آب و مسایل آن را از دیگر برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: امیدواریم با کمک محققان دانشگاهی و پژوهشگران اندیشمند، طرحی جامع ریخته شود که دلسوزان زمین و مردم کم نیستند.

وی از طرحی دیگر برای جلوگیری از گرد و غبار از طریق تثبیت خاک خبر داد و گفت: دانشمندان ایرانی و دیگر دانشمندان جهانی باید به فکر باشند تا زندگی مردم تلخ نشود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر وظیفه سنگین دانشگاه‌های کشور، گفت: حتی اگر علوم پیشرفته بعضی از موضوعات را در داخل نداریم، باید از دانشمندان جهانی استفاده کنیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به میزان بارندگی کشور و میزان قابل بهره‌برداری از آنها، گفت: اگر روزی بتوانیم همین آب‌های باران را مهار کنیم، بسیاری از نیازهای کشور تأمین می‌شود که یکی از آن راه‌ها، آبخوانداری است.

وی با توضیح کامل درباره چرایی و چگونگی آبخوان‌ها در اکثر دره‌های کشور، گفت: می‌توانیم پای هر کوهی که دره‌ای دارند، آب انبارهای طبیعی بنا کنیم که آبها را محفوظ می‌دارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری ویژگی‌های چند آبخوانداری که در فسا و نرماشیر ایجاده شده بود، گفت: سالهای بعد که رفتم، دیدم مهاجرت کشاورزان آن منطقه را معکوس کرده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، توجه به روش‌های علمی آبیاری و جدیت در صرفه‌جویی و گسترش کشت‌های گلخانه‌ای را از دیگر کارهای فوری برای جلوگیری از هدر رفتن آب‌ها در کشور دانست و گفت: باید توجه داشته باشیم که حال محیط زیست کشور بدون آب، خوب نخواهد بود و اولین نتیجه آن کویرزایی است.

وی در بخش پایانی سخنان خویش با تأکید بر این نکته که «سیاست‌های کلی همه بخش‌های جامعه، عالمانه تدوین و کارشناسانه تصویب و توسط رهبری نظام ابلاغ شد»، گفت: توسعه پایدار که دغدغه محیط زیست است، نیاز به نگاه علمی در همه زمینه‌ها دارد و باید سیاست‌های کلی همه‌ی بخشها، دقیقاً اجرا شوند.

در آغاز این مراسم، دکتر سید محمد مجابی، معاون سازمان محیط زیست و رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام، به مطالبات جدّی مقام معظم رهبری در سخنرانی اسفند 93 برای توجه عمیق به محیط زیست و ابلاغ سیاست‌های کلی مصوب مجمع در آبان ماه 94 اشاره کرد و گفت: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری چند وجه در آلایندگی هوا، آب، تحول زیستی و اصلاح الگوی تولید در کشاورزی داشت که برای اجرا نیاز به نگاه جامع در برنامه ششم داشت.

همچنین معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، همگرایی ملّی را مهمترین شاخصه سیاست‌های کلی محیط زیست دانست و گفت: زمانی که این سیاست‌ها ابلاغ شد، به خاطر تغییر شرایط، همگرایی سه قوه و همه نهادها بهبود یافت.

 

نظر شما