برنا گزارش می دهد؛

شتاب دیپلماسی بانکی دولت پس از برجام نفتی

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۰۵:۴۱:۰۴
کد خبر: ۴۹۱۹۱۴
شتاب دیپلماسی بانکی دولت پس از برجام نفتی
این روزها که دولت تدبیر و امید با موفقیت و پیروزی در دیپلماسی نفتی توانسته به جایگاه اصلی و سهم خود از بازار انرژی دست پیدا کند به دیپلماسی بانکی خود شتاب بیشتری داده تا به وسیله آن موانع موجود برسر راه روابط بانکی میان ایران و سایر کشورها برطرف شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، حدود 10 ماه از اجرای برجام و لغو تحریم های کشورمان می گذرد و در این راستا اتفاقات مثبت و مفیدی در گسترش روابط اقتصادی با کشورهای خارجی بوجود آمده است. بر اساس گزارش‌های رسمی، بیش از 614 رابطه کارگزاری با 230 بانک بین‌المللی برقرار شده و میلیاردها دلار اسناد اعتباری و "ال سی" گشایش یافته است. باید این نکته را درک کرد که بازگشت به شرایط پیش از تحریم‌ها زمان بر است؛ ولی توسعه همه جانبه ایران به شرایطی نیاز دارد که قبل از اعمال تحریم‌ها بخصوص در روابط بانکی و نقل و انتقال پول در کشور حاکم نبود.

با وجود اینکه توافق‌هایی در متن سند برجام به امضای رسمی طرفین رسیده است؛ ولی تجربه تلخ بانک‌های خارجی از میلیاردها دلار جریمه‌ای که به دلیل نقض تحریم به آمریکا پرداخت کرده‌اند، بانک‌های تراز اول دنیا را برای ازسرگیری روابط با ایران مردد کرده است. به همین منظور ایران، برای تغییر این شرایط، دیپلماسی تازه‌ای را در دستور کار خود قرار داده و با مذاکرات رودررو درحال اقناع و اطمینان بخشی به دولت‌ها و بانکداران خارجی است. دیپلماسی که طی ماه‌های اخیر فعال‌تر شده و با رفت و آمدهای متعدد شکل جدیدی به خود گرفته است. در حال حاضر، منافع ایران و اروپا به هم گره خورده است و اظهار نظرهای تند "دونالد ترامپ" رییس جمهوری منتخب آمریکا به محکم تر شدن آن افزوده است، هر چند که  مسئول سیاست خارجی اروپا در برابر سخنان ترامپ درخصوص برجام موضع‌گیری جدی و شفافی ارائه کرد.

در دیپلماسی تازه‌ای که ایران در دستور کار خود قرارداده است، برقراری و رفع موانع موجود برسر راه روابط بانکی در اولویت قرار دارد و درماه‌های اخیر مقامات بلندپایه ایرانی چندین سفر به کشورهای اروپایی، آسیایی انجام داده‌اند که نتایج ملموسی نیز به همراه داشته است.

بانک های سوئیسی علاقمند توسعه همکاری با بانک های ایرانی

چند روز گذشته بود که «محمد نهاوندیان» رییس دفتر ریاست جمهوری به کشور سوئیس سفر کرد. این سفر از اهمیت زیادی برخوردار بود چون که کشور سوئیس به‌عنوان هاب بانکداری جهانی در کنار مزایایی که برای ایران دارد می‌تواند دروازه‌ای به سوی بانکداری جهانی باشد. این کشور با ذخیره بیش از 35 درصد از دارایی‌های جهان (چیزی در حدود 3 تریلیون فرانک) عملاً قطب سرمایه جهانی است. البته این سفر به پیشنهاد رییس جمهوری سوئیس و به منظور عملیاتی کردن توسعه روابط بانکی و پولی دو کشور انجام گرفت.

محمد نهاوندیان دراین سفر از بانک‌های سوئیسی درخواست کرد برنامه‌های خود را برای توسعه روابط بانکی با ایران با سرعت بیشتری دنبال کنند. وی اقتصاد ایران را رو به رشد و نویدبخش توصیف و گفت: علاقه‌مندی زیادی از سوی کشورهای جهان برای گسترش همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد. به همین جهت بانک‌های ایرانی مدت‌ها قبل از توافق برجام برنامه‌های جامعی را برای همکاری‌های بانکی تدوین کرده بودند و به محض انجام توافق، تلاش کرده‌اند با فراهم‌آوردن شرایط و الزامات، زمینه گسترش روابط بانکی و پولی با سایر کشورها را مهیا کنند؛ لذا با توجه به ثبات اقتصادی پدیدآمده و چشم‌انداز پایدار و روشن اقتصاد ایران، همکاری با ایران می‌تواند فرصتی طلایی محسوب شود.

رئیس دفتر رییس‌جمهوری اظهار داشت: باتوجه به تمایل شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی جهان برای توسعه روابط و تعامل اقتصادی با ایران و سرمایه‌گذاری در این کشور، بانک‌های سوئیسی می‌توانند در حوزه تأمین مالی و پشتیبانی‌های بانکی، نقش مؤثر و بیشتری را ایفا کنند.

هربرت جی شایت - رئیس اتحادیه بانکداران سوئیس - نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدارش با رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران، پیشرفت‌های اقتصادی صورت ‌گرفته در ایران پس از برجام را مورد اشاره قرار داد و تأکید کرد: بانک‌های سوئیسی آماده گسترش همکاری‌های بانکی و پولی در چارچوب برجام هستند.

وی افزود: همکاری با بانک‌های ایرانی برای ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از این نظر مایلم به نمایندگی از بانکداران سوئیس علاقه‌مندی خود را برای توسعه همکاری‌های مالی و بانکی با بانک‌های ایران اعلام کنم.

سوئد و چک خواهان گسترش روابط بانکی با ایران

سوئد مقصد بعدی سفر نهاوندیان بود. در این سفر رییس دفتر رییس جمهوری با اعضای اتاق‌بازرگانی بین المللی سوئد دیدار داشت. نباید فراموش کنیم این اتاق، بزرگترین سازمان تجاری در جهان با شبکه‌ای متشکل از 6.5 میلیون عضو در بیش از 130کشور جهان است.

همزمان با سفر رییس دفتر رییس جمهوری به برخی از کشورهای اروپایی «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با همین دستور کار به جمهوری چک سفر کرد تا همکاری‌های بانکی بین دو کشور را تسهیل کند. البته این تنها سفر وزیر اقتصاد نیست و در ماه‌های اخیر سفرهای متعددی با هدف گسترش روابط بانکی با سایر کشورها انجام شده است.

در این سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان که برای شرکت در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چک به پراگ سفر کرده است با رئیس بانک ملی جمهوری چک (بانک مرکزی چک) دیدار و بر لزوم تقویت روابط کارگزاری بانکی دو کشور تأکید کرد.

علی طیب نیا در خصوص گسترش روابط دو جانبه ایران و چک  گفته است که برای تسهیل همکاری‌های اقتصادی باید روابط کارگزاری ایران و چک تقویت شود و ما علاقه مند هستیم و آمادگی خود را برای ایجاد این همکاری ها بین بانک‌های دو کشور اعلام می‌کنیم. در ادامه این دیدار «ژیری روسنوک» رییس بانک ملی چک با بیان اینکه بانک ملی چک هیچ محدودیتی برای همکاری بانکی با ایران قائل نیست برحمایت این بانک از فعالیت بانک‌ها و شرکت‌های تجاری برای همکاری با ایران تأکید کرد.

البته یک ماه پیش محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان سفری به جمهوری چک داشت و در ملاقات با مقامات بلند پایه این کشور خواهان این شد که در نحوه رفت و آمد بازرگانان ایرانی به این کشور تسریع صورت گیرد ( کشور چک کشوری است که رفت و آمد به آن به آسانی صورت نمی گیرد). مقامات کشور چک به وزیر خارجه کشورمان قول مساعد دادند که در مدت زمان کوتاهی مشکل بازرگانان ایرانی را رفع کنند و این هم برگ برنده ای دیگری است برای بهبود شرایط اقتصادی میان دو کشور و با این شرایط انتظار می رود آینده ای خوبی در پیش روی اقتصاد کشورمان باشد.

با توجه به سفرهای اخیر مقامات بلند پایه کشور به کشورهای خارجی و تمایلات این کشورها برای همکاری دو جانبه بانکی با کشورمان، جای امیدواری دارد که در آینده ای نزدیک روابط بانکی با کشورهای خارجی بهبود یابد و این خود کمک بزرگی به اقتصاد کشور خواهد کرد و این مهم از دستاوردهای اساسی و تاثیر گذار دولت تدبیر و امید در بهبود وضع اقتصادی کشور است.

 

نظر شما