کارشناس روسی:

برجام برای ایران موفقیت های بزرگی به همراه داشت

۱۳۹۵/۱۰/۱۵ - ۱۴:۱۹:۵۶
کد خبر: ۵۰۲۱۶۱
برجام برای ایران موفقیت های بزرگی به همراه داشت
کارشناس ارشد روس در آستانه یک ساله شدن اجرای برجام از موفقیت های ایران در حوزه اقتصادی و سیاسی خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، "ولادیمیر ساژین" گفت: سال 2016 برای ایران سال رسیدن به چندین پیروزی بود.

وی افزود: 16 ژانویه برجام به مرحله اجرا گذاشته شد و پیاده کردن آن در حکم برداشتن تحریم های اقتصادی و پولی است که پیشتر علیه ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا اعمال شده بودند.

این تحلیلگر روس اظهار داشت: به برکت توافق هسته ای، ایران ظفرمندانه به صحنه اقتصادی و سیاسی جهانی باز گشت. همکاری با سامانه جهانی سوئیفت از سر گرفته شد و سپس بازرگانان خارجی و ایرانی امکان یافتند، روابط پولی خود را احیا و بازسازی کنند.

فعالیت ایران در خارج از کشور از سر گرفته شد و حسن روحانی تنها در طول 10 روز پس از آغاز اجرای برجام برای بازسازی مواضع ایران در صحنه سیاسی و اقتصادی اقدام های گسترده انجام داد.

دیدار موفق دوجانبه شی جین پینگ رهبر چین از تهران که 17 توافقنامه در آن امضا و برنامه همکاری‌های تجاری و اقتصادی 25 ساله نیز بررسی شد، یکی از این دستاوردها است.

از سوی دیگر، تهران و پکن قصد دارند در 10 سال آینده ارزش مبادلات بازرگانی و روابط اقتصادی دو کشور را از 51/8 میلیارد دلار کنونی تا 600 میلیارد دلار افزایش دهند.

همچنین سفر ماه ژانویه روحانی به رم، واتیکان و پاریس برای ایران پرباربود. در ایتالیا 17 موافقتنامه در امور بهداشت، حمل و نقل، کشاورزی و نیرو به ارزش 18/4 میلیارد دلار امضا شد.

بازدید روحانی از فرانسه نیز اهمیت کمتری نداشت، زیرا مبلغ قراردادها در رشته‌های متفاوت به 16/4 میلیارد دلار رسید.

همزمان حصول توافق ها میان ایران ایر بزرگترین شرکت هواپیمایی ایران و ایرباس شرکت هواپیماسازی اروپا برای خرید 118 فروند هواپیمای غیرنظامی خبرساز بود که آخر سال 2016 نیز به قرارداد تبدیل شد.

ساژین افزود: سال 2016 ایران بدون تأمل توان تجاری، اقتصادی و سیاسی خود در صحنه بین‌المللی را بازسازی کرد که پیشتر بر اثر تحریم ها ضرر دیده بودند و برای این کار به بر دو مرکز نیروی چین و اتحادیه اروپا توجه کرد.


 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز