عراقچی:

عواقب ناشی از بحران آب باعث بی‌ثباتی در جهان خواهد شد

۱۳۹۶/۰۲/۰۹ - ۱۴:۳۵:۰۶
کد خبر: ۵۵۰۸۷۷
عواقب ناشی از بحران آب باعث بی‌ثباتی در جهان خواهد شد
معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: عواقب ناشی از بحران آب همه کشورهای دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند عامل مناقشه و بی‌ثباتی در سطح بین‌المللی باشد. برای همین رشد آگاهی مردم، یک مسئولیت جهانی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با تأکید بر همگانی شدن مسئله کمبود آب در سطح دنیا، گفت: کشورهایی هستند که در دل بحران آب قرار گرفته و درعین‌حال کشورهایی وجود دارند که در آستانه ورود به این چالش جدی هستند. بنابراین رفع آن به عزم ملی و جهانی نیاز دارد و این موضوع برای همه کشورهای دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی نبود آگاهی و درک عمیق عمومی نسبت به  بحران آب را عامل مهم در تداوم این بحران دانست و ادامه داد: طبق گفته سازمان ملل، دسترسی به آب سالم از عوامل رشد پایدار است. بدین ترتیب اطلاع‌رسانی هدفمند در این مورد می‌تواند نقش قابل‌ملاحظه‌ای در بهبود وضعیت آب جهانی داشته باشد.

عراقچی گفت: عواقب ناشی از بحران آب همه کشورهای دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند عامل مناقشه و بی‌ثباتی در سطح بین‌المللی باشد. برای همین رشد آگاهی مردم، یک مسئولیت جهانی است.

عراقچی با نگاه به جاری بودن بخش زیادی از حوزه‌های آبی دنیا در مناطق مرزی کشورها و مطرح‌شدن دیپلماسی آب برای چگونگی بهره‌مندی از این منابع، تشریح کرد: 260 حوزه رودخانه‌ای فرامرزی در میان 150 کشور وجود دارد که همین موضوع دیپلماسی آب را شکل داد. هنوز در بسیار از کشورها آب به عنوان یک عنصر کلیدی در سیاست خارجی کشورها وجود دارد و در آینده اهمیت آن بیشتر خواهد شد. در طول تاریخ منازعه یا همکاری دو مشخصه اصلی در تعامل کشورها در موضوع آب بوده است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، چالش‌های امنیتی و مهاجرت گروه‌های انسانی ناشی از کم‌آبی را به عنوان مسائل جدی برشمرد که با آب در ارتباط بوده است. وی گفت: عدم مدیریت پایدار آب، کشورها را تهدید کرده و ثبات منطقه‌ای و حتی بین‌المللی را با چالش بزرگ روبرو می‌کند.

عراقچی افزود: البته در بیشتر مواقع کشورها توانسته‌اند با تعامل و همکاری‌های مسالمت‌آمیز از وقوع منازعه و حتی جنگ جلوگیری کرده و قراردادهای خوبی را در همین زمینه منعقد سازند. در طول قرن بیستم کنوانسیون‌هایی میان کشورها تنظیم شد که رژیم حقوقی حاکم بر رودخانه‌ها و آبراهه‌های بین‌المللی را مشخص می‌کند.

این مقام مسئول با توجه به کاهش سرانه آب بر اثر افزایش تقاضا و تغییرات اقلیمی، بیان کرد: امروزه دیپلماسی آب ابعاد گسترده‌تر پیدا کرده که یکی از آنها دیپلماسی آب مجازی است. این مقوله پیچیدگی‌های بسیاری دارد که برای موفقیت در آن باید بین کشورها اعتماد وجود داشته باشد و از طرف دیگر کشورها از نظام حکمرانی باثبات و خوبی برخوردار باشند. نکته کلیدی در این میان برخورداری از طرح جامع آمایش سرزمین، اتکا به منابع آبی کشور، مدیریت جامع منابع آبی و پی‌ریزی علمی شیوه‌های استفاده مجدد از آب و فاضلاب است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز