روحانی:

افراط و تفریط و خشونت باعث خوشبختی هیچ ملتی نمی‌شود

۱۳۹۶/۰۲/۰۹ - ۲۲:۰۳:۲۵
کد خبر: ۵۵۱۰۸۷
افراط و تفریط و خشونت باعث خوشبختی هیچ ملتی نمی‌شود
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در دولت قبل شرایط کشور از لحاظ تورم نگران‌کننده بود. مردم با تورم روزانه و ساعتی مواجه بودند. هر روز در فکر آن بودند که اجناسی را بخرند و انبار کنند برای اینکه احساس می‌کردند در روزهای بعد کالاها گران‌تر خواهد شد. قدرت خرید کم شده بود. در کنار این مسائل مردم احساس امنیت نمی‌کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، روحانی در برنامه بادوربین با تاکید بر اینکه افراط و تفریط و خشونت نتوانسته باعث خوشبختی هیچ ملت و پیشرفت هیچ کشوری شده باشد، گفت:  صاحب این کشور، ملت است؛ ما باید در چارچوب قانون اساسی، قانون مصوب و همچنین خواست مردم و اراده مردم مدیریت جامعه را برعهده بگیریم. در سال ۹۲ همان موقعی که با هم کار را آغاز کردیم، ما با مشکلات فراوانی مواجه بودیم. اما در عین حال امیدهای زیادی هم داشتیم.

او افزود: من از آغاز معتقد بودم با آن امیدها و تلاش‌ها و همبستگی‌ها و هماهنگی‌ها می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم. ما آن زمان بیکاری رنج‌آوری را نسبت به جوانان خودمان و جامعه خودمان مواجه بودیم در حالی که در هشت سال گذشته می‌شد کاری کرد که همه‌ جوانانی که متولدان دهه ۶۰ بودند و در اواسط دهه هشتاد می‌بایست به شغل و کار می‌رسیدند به اشتغال برسند. متاسفانه در زمینه اشتغال و شغل جوانان کار زیادی انجام نشده بود.

 روحانی گفت: آن موقع، شرایط کشور از لحاظ تورم نگران‌کننده بود. مردم با تورم روزانه و ساعتی مواجه بودند. هر روز در فکر آن بودند که اجناسی را بخرند و انبار کنند برای اینکه احساس می‌کردند در روزهای بعد کالاها گران‌تر خواهد شد. قدرت خرید کم شده بود. در کنار این مسائل مردم احساس امنیت نمی‌کردند. قطعنامه‌هایی بالای سر مردم بود، به‌خصوص ۱۹۲۹ که شرایط کشور را در مرز بحران قرار داده بود و مردم نسبت به ماه‌ها و سال‌های آینده خودشان اطمینانی نداشتند به همین دلیل در آغاز امر لازم بود در ۵ مورد مهم ما سریعا به تصمیم‌گیری و اقدام و عمل برسیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: مورد اول درباره مذاکرات هسته‌ای بود که باید با دنیا وارد گفت‌وگو می‌شدیم و شرایطی که هر روز مردم در انتظار تحریم جدید بودند، متوقف می‌شد. اقدام دوم این بود که برای مهار افسارگسیخته تورم که مردم را نگران کرده بود تدبیری اندیشیده شود و در مساله سوم، مسئله تولید و کارگاه‌های تولیدی ما باید به حرکت در می‌آمد و ما گفتیم باید از رکود خارج شویم و همچنین قدرت خرید مردم افزوده شود و مردم توانایی خرید بیشتری و بهتری را پیدا کنند و بالاخره تصمیم پنجم اینکه مردم ارتباط آسانتری با اطلاعات و دنیا داشته باشند.

 او تصریح کرد: در هر ۵ موضوع در همان ماه‌های اولیه تصمیمات لازم اتخاذ شد، سه مورد اول به دلیل اهمیت ویژه‌اش، مدیریتش را خودم شخصا به عهده گرفتم. هر هفته دو سه جلسه برای مذاکرات هسته‌ای داشتیم و حداقل در هفته دو جلسه اقتصادی برای مساله مهار تورم و رونق تولید داشتیم.

روحانی یادآور شد: دو مساله دیگر را از جمله مساله قدرت خرید مردم را به ستاد اقتصادی و مساله ارتباط جوانان و ملت ما با دنیا را به وزارت ارتباطات سپردم، تا مردم برای تماس‌شان با دیگران و جهان و به دست آوردن اطلاعات احساس نگرانی نداشته باشند. خوشبختانه ما در همان ماه‌های اولیه و در همان صد روز اول در همه این زمینه‌ها قدم‌های اولیه را برداشتیم که گزارش آن را در اوایل آذر ۹۲ بعد از ۱۰۰ روز به اطلاع مردم رساندم، در زمینه مذاکرات هسته‌ای به توافق موقتی در آذر ۹۲ رسیدیم و با آن، تحریم‌ها دیگر افزوده  نمی‌شد. در برخی موارد تحریم‌ها برداشته شد و ایران با ۶ قدرت بزرگ برای یک توافق نهایی تصمیم گرفتند که مذاکرات خود را ادامه دهند.

او ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های خوبی برای اشتغال انجام دادیم. در ۹۴ و ۹۵ هر سالی حدود ۶۴۰ هزار نفر، اشتغال خالص بود. اگر در هشت سال قبل هم سالی ۶۰۰ هزار شغل درست می‌شد، امروز دیگر مشکلی به نام اشتغال نداشتیم. در اینجا لازم می‌دانم به ملت بزرگوار و عزیز عرض کنم که مسائل و مشکلات پیچیده جامعه با حرف و شعار حل  نمی‌شود. ما اگر اشتغال برای جوان‌مان می‌خواهیم، اولین قدم آن است که سرمایه‌گذاری‌ها افزوده شود و پول‌ها از دلالی به سمت سرمایه‌گذاری و بنگاه‌های اقتصادی هدایت شود؛ همینطور که با کلام و سخن شغل درست نمی‌شود. برای اینکه سرمایه گذاری ایجاد شود، نیاز به امنیت است.

 روحانی با بیان اینکه مردم باید نسبت به فردای کشورشان و سال آینده کشورشان مطمئن باشند، گفت: چرا در سال‌های قبل ۹۲ سرمایه‌گذاری‌ها متوقف و منفی شده بود به این دلیل که نمی‌دانستند ماه بعد و ۲ ماه بعد با چه مشکلات و ناامنی‌هایی احتمالا مواجه می‌شوند. لحن سخن برخی مسئولان کشور ما قبل از سال ۹۲ با دنیا، لحن تقابل بود. آنها هم با ما اینچنین صحبت می‌کردند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: از روز اول پیامم به دنیا این بود که با ملت و کشور ایران با زبان تکریم حرف بزنید و زمانی مذاکرات هسته‌ای ما در مسیر درست قرار گرفت که دنیا این پیام را اخذ کرد و گرفت. بنابراین اگر شغل می خواهیم و اشتغال برای جوانان، باید زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم کنیم.

او گفت: امروز بعد از سه سال و نیم توانستیم اعتماد را به وجود آوردیم که در خرید هواپیما اقساط آن ۱۸ ساله است این یعنی اعتماد جهان به ایران و سرمایه گذار خارجی، در شهرستان‌ها از طرف کارآفرینان دعوت   کردیم اعلام کردند که سرمایه گذاری بزرگ می‌کنند که عملیاتی شده، بعضی‌ها از کلمه افتتاح خوششان نمی‌آید فکر می کنند که ما یک شبه تصمیم به افتتاح گرفتیم. یک بنگاه تولیدی یک شبه به وجود نمی‌آید در شیراز ورزشگاهی بیست سال گذشته بود که ساخته نشده ۸۰ میلیارد خرج شده و ما ۶۸ میلیارد دیگر برای افتتاح دادیم که خود یک معضل بود. افتتاح به این معنی اعتماد مردم است. افتتاح به معنی سرمایه‌گذاری است. افتتاح به معنی این است که ما در مسیر رشد و توسعه قرارداریم.

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد:‌ در هر استانی که سفر کردم، از کارآفرینان داخلی و اهالی آن استان دعوت کردم و همه آن‌ها اعلام سرمایه‌گذاری‌های بزرگ کردند و برخی از آن قول‌هایی که داده شد، اجرایی و عملیاتی شد. برحی از کلمه افتتاح حوششان نمی‌آید. فکر می‌کنند که اگر ده‌ها پروژه افتتاح می‌شود، دیروز تصمیم گرفته‌ایم درحالی که برای هر پروژه تلاش‌های زیادی انجام شده است.

او یادآور شد:  ملت ما می‌دانند که در این دولت پتروشیمی‌های متعددی افتتاح شد و در تولید مواد پتروشیمی در طول این سه سال و نیم، با ۹ میلیون تن افزایش روبرو بودیم و درآمد صادرات ما در پتروشیمی ۵ و نیم میلیارد دلار اضافه شده است. پس اولین شرط برای اشتغال اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری است و دومین مساله در اشتغال نیز مساله فناوری است. برخی بنگاه‌های ما الان نیمه تعطیل است و نباید تصمیمی برای راه‌اندازی آن بگیریم، چراکه تجهیزات آن کهنه شده است. در سال ۹۵ که ۲۴ هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط موفق به دریافت وام شدند، ۷۰ درصدشان قبل از این دولت متوقف شده بودند. وقتی سال‌ها یک کارخانه متوقف شده، اگر راه بیافتد هم نمی‌تواند با دنیا رقابت کند.

او تصریح کرد: ما به دنبال افتتاح پایدار هستیم. سرمایه‌گذاری می‌خواهیم که برای جوانانمان اشتغال پایدار داشته باشد. برای فناوری نیاز داریم شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شود. در این دولت برای ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان مورد اعتمادمان مجوز صادر شده و برای شروع به کارشان اعتبار تخصیص یافته و درآمد این شرکت‌ها در سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده و این یعنی ما با فناوری می‌توانیم با شرکت‌های دانش‌بنیان شغل ایجاد کنیم.

روحانی با بیان اینکه کسانی که با اینترنت میانه خوبی ندارند باید بدانند در سال گذشته ۱۰۰ هزار شغل از طریق اینترنت ایجاد شده است، گفت: برخی روستاییان ما از طریق شبکه‌های اجتماعی از خارج کشور برای روستای خود گردشگر می‌آوردند و برخی صنایع دستی خود را صادر می‌کنند. در این دولت ۲۷ هزار روستای ما به اینترنت مجهز شده‌اند. خوشحالم که به مردم اعلام کنم هیچ روستای ۱۰ خوانواری وجودی ندارد که برق نداشته باشد و هیچ روستای ۲۰ خانواری وجود ندارد که برق نداشته باشد. تا پایان این دولت حدود ۱۰ هزار روستای ما از نعمت گاز استفاده خواهند کرد. بنابراین شرط اشتغال فناوری و مدیریت است. شرط اشتغال بازار خرید و صادرات است.

او تاکید کرد: در سال ۹۴ با مشکلی مواجه شدیم. برخی بنگاه‌های ما که فعالیت می‌کردند به‌دلیل عدم قدرت خرید مردم، نمی‌توانستند محصول خود را بفروشند. ما باید قدرت خرید مردم را بالا برده و برای خود در دنیا بازار صادراتی اخذ کنیم و به این منظور باید با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم.ما تعامل سازنده را با جهان آغاز کردیم و صادرات غیرنفتی ما در حال افزایش است و برای این‌که اشتغال‌مان افزایش پیدا کند، برنامه‌ریزی بسیار خوبی را شروع کردیم. در ۵ بهمن سال ۹۵ در شورای‌عالی اشتغال طرحی را تحت عنوان کارورزی به تصویب رساندیم که این طرح در استان به‌صورت نمونه به اجرا درآمده تا اشکالات آن مشخص شود. در این طرح جوانانمان برای ۴ تا ۶ ماه آموزش و کمک می‌گیرند و همزمان در بنگاه‌های مختلف مشغول به‌کار می‌شوند و اگر آن بنگاه‌ها کار این جوانان را پذیرفتند، کارشان را ادامه می‌دهند و آمارها نشان می‌دهد ۷۰ درصد این جوانانی که برای کار می‌فرستیم، ابقا می‌شوند.

او گفت: هم اکنون برای اجرایی شدن این طرح آیین‌نامه‌ها را طراحی کرده‌ایم و مردم باید بدانند برای اشتغال نیاز به سرمایه داریم. در سایه توافق هسته‌ای و برجام از امسال درآمد ما از نفت و سایر محصولات وابسته به نفت ۲۰ میلیارد دلار افزوده خواهد شد و از این مبلغ، از امسال به بعد سالی ۱۵ میلیارد دلار از صادرات نفتی و سایر فرآورده‌هایش به صندوق توسعه ملی واریز خواهیم کرد و این یعنی در چهار سال دولت دوازدهم مبلغ ۶۰ میلیارد دلار به صندوق توسعه واریز می‌شود و این پول باید اهرمی باشد برای سرمایه‌گذاری بانک‌ها و همچنین دولت نیز از بودجه خود برای سرمایه‌گذاری استفاده کند و حتی از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم.می‌توانیم ۱۴۰ میلیارد سرمایه وارد کشور کنیم و این سرمایه است که اشتغال ایجاد خواهد کرد.

روحانی گفت: برای اشتغال جوانان باید در دو زمینه بیشتر کار کنیم. یکی صادرات غیرنفتی که باید بر میزان آن افزوده شود که به یاری خدا این صادرات در طول این سال‌ها همواره در حال افزایش بوده و سعی داریم این مبلغ را تا دو برابر افزایش دهیم و ۵۰ میلیارد دلار را به ۱۰۰ میلیارد دلار برسانیم. کشورهایی مثل ویتنام تایلند و مالزی، سالانه ۲۰۰ میلیارد صادرات و ۲۰۰ میلیارد دلار واردات دارند و ما نیز می‌توانیم کار ما این است که فضا را آماده کنیم و مردم را نسبت به آینده امیدوار کنیم. اگر امیدی که امروز در میان مردم وجود دارد، به کمک همه و حتی آن‌هایی که مخالف دولت هستند، افزایش می‌یافت، مشکل حل می‌شد. نباید بذر یاس می‌پاشیدند. مگر می‌شود مردم کشوری به دولت منتخب خود امید نداشته باشند اما به نظام امیدوار باشند. وقتی مردم را از دولت منتخب مایوس می‌کنیم، آن‌ها را از نظام هم مایوس کرده‌ایم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: امروز می‌بینیم علی رغم فشارهایی که وجود داشت، زیرساخت‌ها را آماده کردیم و فیبر نوری را به اقصی نقاط کشور رساندیم و با این شیوه‌هاست که می‌توان اشتغال را ایجاد کرد. اگر فضا را برای اقتصاد رقابتی نمی‌کنیم، کارآفرینانمان را نباید بترسانیم. نباید سرمایه‌گذار خارجی را بترسانیم. نمی‌توان پشتوانه یک بنگاه اقتصادی، سیاسی و امنیتی باشد و دیگران را به سرمایه‌گذاری دعوت کنیم. باید بنگاه‌های اقتصادی که به دستگاه‌های امنیتی وصل هستند به نقاط مرزی بروند و فضا را برای دیگران باز کنند.

او گفت: مگر می‌شود به مردم سخت گرفت اما انتظار داشت کشورمان به لحاظ اشتغال و تولید از همه کشورهای منطقه بالاتر باشد. خوشحالم امروز درباره تورم بحثی نمی‌شود. چرا که مردم می‌بینند تورم مهار شده و به تورم تک‌رقمی رسیده‌ایم. خوشحالم که مردم به آینده امیدوار است. خوشحالم که جوانان‌مان آگاهند که عده‌ای نباید از مقدساتی همچون دفاع مقدس و دین برای گروه و حزب‌شان استفاده کنند. دین و انقلاب فراتراز احزاب است. رهبری معظم انقلاب فراتر از احزاب است.

روحانی تصریح کرد: شغل برای چه کسانی می‌خواهیم ایجاد کنیم مردان یا برای خانم‌ها ، شهری یا روستایی در پی اشتغال گسترده باید باشیم،  صادرات غیر نفتی را افزایش دهیم در زمینه گردشگری و توریسم ما زمینه‌های خوبی فراهم کردیم سالانه اگر یک میلیون نفر بر گردشگری کشور بیفزایم قطعا این صعنت رونق می‌گیرد،  در این دولت میزان گزدشگران به ۱۲ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. چقدر اشتغال تولید می‌شود ما زیر بنا را آماده کردیم، جاده‌ها و راه‌آهن ساختیم، ۱۶۰ لوکومتیو، و هزاران واگن وارد چرخه حمل و نقل کردیم.

او با اشاره به اینکه امروز باید ادامه دهیم تا فقر کاسته شود و قدرت خرید افزایش یابد، گفت: ما توانستیم در ابتدای امسال حقوق بازنشستگان را افزایش دهیم مردم عزیز بدانند دریافتی خانواده‌های وابسته به بهزیستی و کمیته امداد را به بیش از ۳ برابر افزایش دادیم حقوق کارمندان را افزایش دادیم در کنار زندگی و اقتصاد آرامش لازم است که باید به وجود بیاوریم. مردم باید احساس کنند آرامش و امنیت دارند باید دغدغه‌های داخلی را کم کنیم، باید اقوام و مذاهب احساس آسودگی کنند.

روحانی تاکید کرد: باید دانشگاه امن باشد امروز در ۱۶ آذر کسی بحث نمی‌کند که تظاهرات باشد یا نباشد ۱۶ آذر روز دانشجو است. آزادی مساله اساسی برای ملت است، مردم باید احساس آزادی کنند در همه زمینه‌ها، نقد دولت و رییسجمهور آزاد حتی عده‌ای فکر می‌کنند برای این کار جایزه هم می‌گیرند. امروز اگر کسی از رئیس‌جمهور نقد کند مواخذه نمی‌شود.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز ایرانیان داخل کشور و ایرانیان خارج کشور احساس عزت بیشتری می‌کنند و آن‌ها که علیه ایران و ایرانیان سخن می‌گفتند و اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی به راه انداختند، زبانشان کند شده است. چون می‌دانند پرچم‌دار مبارزه با تروریسم ایران است و ایران بود که پرچم جهان عاری از خشونت را بر دوش گرفت.

او ادامه داد: امروز دنیا احترام بسیاری برای کشور ما قائل است. این همه هیات‌های خارجی که برخی برای نخستین‌بار و برخی بعد از ۱۴ الی ۱۵ سال به کشور ما سفر کردند، نشان از این دارد. البته آن‌چنان که رهبر معظم انقلاب فرمودند نگاه ما به دست‌های هنرمند ایرانیان و جوانان عزیز و اتکای ما به خداوند و آسمان است اما در عین حال به جهان ثابت کردیم قدرت این را داریم که سرمایه خارجی را جذب کنیم و به همراه خارجی‌ها داخل کشور تولید کنیم و خروجی را تا بیش از ۳۰ درصد به خارج از کشور صادر کنیم.

روحانی یادآور شد: ۳۰ درصد خودروهایی که با سرمایه‌گذاری خارجی در حال تولید است، به خارج کشور صادر می‌شود. اگر می‌خواهیم با قاچاق کالا مبارزه کنیم که باید مبارزه کنیم، باید استان‌های مرزی‌مان استان‌های صادراتی باشند. مردم می‌دانند در ابتدای این دولت قاچاق کالا ۲۵ میلیارد دلار بود و امروز به ۱۲ و نیم میلیارد دلار رسیده و ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. ما باید فضا را برای گردشگری و صادرات آماده کنیم. چرا که این گردشگری و صادرات است که می‌تواند کشور ما را متحول کند.

او گفت: در پایان می‌خواهم از مردم عزیز، فرهنگیان، دانشگاهیان، بانوان، جوانان، روستایی و شهری بخواهم همه دست به دست هم بدهیم به آینده امیدوار باشیم و سرنوشت‌مان را در ۲۹ اردیبهشت بسازیم. در طول سه سال و نیم گذشته ثابت کردیم مشکلات هرچه بزرگ باشد، قدرت حل را آن را داریم. ادعا نمی‌کنیم مشکلی وجود ندارد. اما باید امیدمان را افزایش دهیم. سرمایه بزرگ ما سرمایه اجتماعی است. دولت به مردم اعتماد کامل دارد و ان‌شاءالله مردم نیز به دولت اعتماد خواهند کرد و این اعتماد است که آینده ما را می‌سازدو امیدواریم در ۲۹ اردیبهشت با صف‌های طولانی پای صندوق‌ها بیاییم تا به جهانیان اعلام کنیم اینجا سرزمین مردمسالاری است. اینجا سرزمین جمهوریت و اسلامیت است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز