رفتار غیرعادی مخالفان دولت روحانی در شبکه های اجتماعی؛

بعد از پرونده‌سازی این بار آمارسازی دروغ/ تطهیر دولت احمدی نژاد به هر قیمتی

۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۰۵:۴۵:۳۷
کد خبر: ۵۵۳۷۹۳
بعد از پرونده‌سازی این بار آمارسازی دروغ/ تطهیر دولت احمدی نژاد به هر قیمتی
پس از آغاز تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، فضای بوجود آمده در جامعه به طور کلی با دوره های قبل تفاوت عمده داشت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، پیش از دولت یازدهم پوستر و مصاحبه های تلویزیونی تنها وسیله تبلیغات ریاست جمهوری بودند و کاندیداها به کمک برنامه های پخش شده از صدا و سیما می توانستند، آرای مردم را به سود خود جابجا کنند. همین دلیل کافی بود تا کاندیداهای ریاست جمهوری تمام تلاش و تمرکز خود را معطوف به نحوه سخنرانی و صحبت کردن در برنامه های تلویزیونی کنند.

شرایط در انتخابات دوره دوازدهم به کلی متفاوت است. با گسترده شدن شبکه های اجتماعی در میان آحاد مردم و وجود تعداد بی شماری گروه و کانال که تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به اشکال مختلف منتشر می کنند، ماهیت تبلیغات در این دوره را به طور کلی متفاوت کرده است. بدون شک نمی توان از تأثیر شبکه‌های مجازی در فضای انتخاباتی کشور غافل شد زیرا تجربه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به وضوح نشان داد که یک کلیپ حدودا 5دقیقه ای چگونه روند انتخابات شهر تهران را دگرگون کرد.

به همین دلیل شاهد هستیم که در انتخابات پیش رو رقابت در گروه ها و کانال های تلگرامی بیش از پیش موج می زند و حتی کلیپ های سرگرمی در مورد انتخابات منتشر می شود. در چنین فضایی طرفداران نامزدهای انتخاباتی از هر روش و وسیله ای استفاده می کنند تا کاندیدای مورد نظر خود را بدون نقص و کاندیدای رقیب را دروغگو نشان دهند. از آن جا که هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی تهی از اشتباهات و خوبی ها نیست، پرواضح است که در چنین شرایطی نباید انتظار داشت که همه مطالبی که منتشر می شود راست باشد و سریعا آن را باور کنیم. از طرفی منافع رسانه ها و طرفداران نامزدها باعث می شود، مطالبی که سبب تقویت جناح رقیب می شود را منتشر نکنند و در مقابل تنها اخباری را پخش کنند که کاندیدای مورد حمایت آن ها را تضعیف نکند.

پس از ارائه آمار هایی که در این مدت توسط نامزدهای انتخاباتی از طریق صداوسیما پخش شد، حرف و حدیث های بسیاری در فضای مجازی پیرامون این آمار و داده ها منتشر شد. به عنوان مثال از زمانی که اسحاق جهانگیری به عنوان یکی از نامزدهای انتخاباتی اعداد و ارقامی را در مورد دولت های نهم و دهم اعلام کرد، جناح مخالف دولت سعی کردند به هر طریقی صحبت های او را به حاشیه ببرند.

به عنوان نمونه جهانگیری اعلام کرد درآمد دولت قبل در حدود 700میلیارد دلار بوده است و خواهان پاسخگویی حامیان و همراهان آن دولت در رابطه با وضعیت کشور با وجود این همه درآمد شد. برخی کانال ها و گروه ها که در چند هفته اخیر خط و مشی خود را به خوبی نشان داده اند و اثبات کرده اند از هیچ تلاشی برای سیاه نمایی کارنامه دولت یازدهم دریغ نمی کنند، مطالبی را به نقل از بانک مرکزی منتشر کردند که تفاوت های بسیاری با واقعیت دارد.

 

photo_2017-05-05_11-28-50 (2)

photo_2017-05-05_11-28-50

تصویر1 و 2

این اعداد و ارقامی است که در یکی از همین کانال ها منتشر شده و مقایسه آن با واقعیات و صحبت های جهانگیری نشان می دهد، هدف این کانال چیزی جز تطهیر کردن دولت های نهم و دهم نیست.  این در حالی است که جدول بالا که منتشر شده توسط بانک مرکزی است نشان می دهد، درآمد نفتی کشور در دوران دولت های نهم و دهم نزدیک به 670میلیارد دلار بوده است. علاوه بر این درآمدهای غیر نفتی این دو دولت نیز در حدود 280میلیارد دلار بوده است که با مجموع درآمد نفتی حدود 950میلیارد دلار می شود.

photo_2017-05-05_11-28-51

photo_2017-05-05_11-28-52

تصویر 3 و 4

بهتر است طرفداران نامزدها به جای دقت بیش از حد در صحبت های جهانگیری و تلاش برای تطهیر دولت قبل، فکری به حال 670 میلیارد دلار پول نفتی باشند که محل هزینه کرد آن همچنان نامشخص است.

 

 

 

نظر شما