چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

حبس و زندان در انتظار ۳ نماینده مجلس دهم/ خبر تلخی که علی لاریجانی شنید

۱۳۹۹/۰۳/۰۱ - ۰۵:۴۵:۵۴
کد خبر: ۱۰۰۳۷۴۶
حبس و زندان در انتظار ۳ نماینده مجلس دهم/ خبر تلخی که علی لاریجانی شنید
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای با اعلام اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز جهانی قدس به ‌صورت زنده و تلویزیونی با مردم سخن خواهند گفت، یادآور شد: «هیچ برنامه‌ دیگری تحت‌ عنوان روز قدس در هیچ‌ نقطه از کشور برگزار نخواهد شد.»

مقام معظم رهبری بیست‌ و سومین روز از رمضان با جمعی از دانشجویان از طریق ویدیو کنفرانس در دانشگاه صداوسیما دیدار و برای آنها سخنرانی کردند و البته نمایندگان برخی از تشکل‌های دانشجویی نیز دغدغه‌های دانشگاهی، سیاسی، اقتصادی و... خود را با رهبری در میان گذاشتند. پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی هفت تن از نمایندگان تشکل ها دانشجویی، دیدگاهها و دغدغه های خود را بیان کردند.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار و در بخشی از اظهارات‌شان، مجموعه جوانان کشور را اعم از دانشجو و غیر دانشجو، مخاطب این جلسه دانستند و تأکید کردند: اصرار مکرر بنده درباره گفت و شنود با جوانان بر این پیش فرض قطعی و تردید ناپذیر استوار است که آینده ایران متعلق به جوانان است و این قشر در آینده کوتاه یا میان مدت بسیاری از مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها را برعهده می گیرد، بنابراین هرکس به آینده کشور علاقه مند است، باید جوانان را در ساختن هرچه بهتر آینده کمک کند.

رهبر انقلاب، طبیعت جوانی را بخش دیگری از زیرساخت منطق گفت‌وگو با جوانان برشمردند و گفتند: طبیعت جوان با عناصری همچون امید، ابتکار، صراحت، خطرپذیری و خستگی ناپذیری همراه است که همه این عناصر برای اداره جامعه، ضروری و ذی‌قیمت هستند و برخی از مشکلات کنونی هم ناشی از فقدان برخی از این عناصر است.

رهبر انقلاب اسلامی گفت و شنود با جوانان را در شرایط فعلی کشور دارای اهمیتی مضاعف خواندند و افزودند: برای هرگونه تصمیم گیری و اقدام باید به موقعیت بسیار حساس و مهم کنونی کشور توجه کامل کرد.

***

چهره هفته؛ علی مطهری

«علی مطهری»، نماینده مردم تهران در مجلس، در آخرین نطقش در مجلس گفت: «وزیر کشور مقصر حوادث آبان بود. تا لحظه آخر بسیار محکم ایستادیم و استیضاح از حدنصاب نیفتاد. از لاریجانی انتقاد می‌کنم، البته ایشان داماد ما هستند اما باید انتقاد کنم که ایشان اجازه نداد این کار انجام شود». این در حالی است که وزارت کشور خود را مقصر این قضیه نمی‌داند و با انتشار نامه‌ای به اظهارات علی مطهری در روز سه‌شنبه، واکنش نشان داد.

در نامه‌‌ای که این وزارتخانه در واکنش به سخنان علی مطهری نوشته، آمده است: «حوادث آبان ماه مسئله ملی و فرابخشی است که هریک از دستگاه‌های مسئول براساس وظیفه ذاتی پاسخ‌گوی اقدامات خود خواهد بود، در حال‌ حاضر بررسی همه‌جانبه موضوع از سوی نهادهای ذی‌ربط و نظارتی انجام یافته و در هیچ‌کدام از گزارش‌های صادره قصور یا تقصیری متوجه وزارت کشور نشده است». البته فارغ از محتوا، قرائت این نامه در صحن که نام سخنگوی وزارت کشور پای آن است نیز اعتراض‌هایی‌ در پی داشته است. 

مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس، در تذکری آن را «بدعت جدیدی در مجلس» دانست: «تا به حال این اتفاق نیفتاده که نهادی در واکنش به نطقی نامه‌ای بنویسد و آن نامه در هیات‌ رئیسه قرائت شود. امیدوارم این موضوع بررسی شود».

جنجال هفته؛ آمریکا

در پی انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر تهدید مقامات دولت آمریکا به ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، با ارسال نامه‌ای به آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد.

محمدجواد ظریف در این نامه تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک‌آمیز آمریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین‌المللی دانسته و تاکید کرده‌ است که آمریکا باید از زورگویی در عرصه جهانی دست برداشته و به ‌حاکمیت قوانین بین‌المللی به‌ویژه آزادی کشتیرانی در دریاهای آزاد احترام بگذارد. ظریف ضمن یادآوری مسئولیت دولت آمریکا برابر پیامدهای هر گونه اقدام غیرقانونی، بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با این تهدیدات تاکید کرد

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، نیز با احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع دولت آمریکا، از وی خواست مراتب هشدار جدی جمهوری اسلامی ایران نسبت به هر گونه تهدید احتمالی از سوی امریکا علیه نفتکش‌های ایرانی را به مقامات آن کشور منتقل کند.

عراقچی روابط تجاری ایران و ونزوئلا را روابطی کاملا مشروع و قانونی دانست و اظهار کرد: توسل به اقدامات قهری یا دیگر رفتارهای قلدرمآبانه از سوی آمریکا تهدیدی برای آزادی کشتیرانی و تجارت بین‌المللی و جریان آزاد انرژی بوده و تجلی آشکار دزدی دریایی و نقض فاحش حقوق بین‌الملل و مغایر با اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد به شمار می‌آید.

***

خبر هفته؛ گزارش کمیسیون اصل 90

گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس درباره سقوط هواپیمای تهران- یاسوج حاکی از این است که زنجیره‌ای از تخلفات در شرکت هواپیمایی آسمان، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها باعث این حادثه شده است و سهم کروی پروازی در بروز سانحه ناچیز بوده است. در متن گزارش کمیسیون اصل نود مجلس در خصوص سقوط هواپیمای «ای‌تی‌آر» شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر تهران- یاسوج که از سوی بهرام پارسایی، سخنگوی این کمیسیون، در جلسه علنی مجلس قرائت شد، آمده است: «هواپیمای ATR شرکت آسمان به علامت ثبت  EP-ATS در نزدیکی شهر یاسوج دچار یخ‌زدگی شده و سقوط کرده است. عدم تجهیز این ‌هواپیما به سامانه تشخیص یخ‌زدگی مبتنی بر پایش کارایی (Performance) موسوم به APM، باعث شده کرو پروازی به‌موقع از بروز یخ‌زدگی مطلع نگردند و لذا نتوانند از شرایط یخ‌زدگی فرار کنند. اصولا هواپیمای ATR در مقایسه با هواپیماهای مشابه برابر پدیده یخ‌زدگی ضعیف بوده و قبل از سانحه یاسوج، 3 سانحه مرگبار مرتبط با یخ‌زدگی را در کارنامه خود ثبت کرده است. تاکنون ده‌ها مورد حوادث جدی مرتبط با یخ‌زدگی دیگر، برای این نوع هواپیما رخ داده که فهرست تعدادی از آنها در پرونده موجود است.»

***

حاشیه هفته؛ صدور حکم برای 3 نماینده

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس، از صدور حکم ۱۰ میلیونی جزای نقدی و ۲۱ ماه حبس در دادگاه تجدیدنظر برای پرونده‌اش خبر داد. صادقی در توییتی نوشت «شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تجدیدنظرخواهی اینجانب از رأی دادگاه شعبه ۱۰۵۷ کارکنان دولت را رد کرد و رأی دادگاه بدوی مبنی‌بر 10 میلیون جزای نقدی و ۲۱ ماه حبس را عینا تأیید کرد».

همچنین فریدون احمدی که به همراه محمد عزیزی نماینده ابهر شهریور ۹۸ به جرم اخلال در بازار خودرو، سکه و ارز بازداشت شدند و بعد از چند روز با تودیع وثیقه ۱۰ میلیاردی آزاد شدند. روز سه شنبه خبر حکم حبس ۶۱ ماهه آنها خبرساز شد. موضوعی که اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، آن را در نشست خبری‌اش اعلام کرد.

آنطور که اسماعیلی گفت: مهدی جمالی، مدیرعامل سابق سایپا، به جرم مشارکت در اخلال در نظام توزیعی به هفت سال حبس، رضا تقی‌زاده ماکویی، فرزند عباس معاون سابق بازاریابی سایپا، به ۱۵ سال حبس، محمد عزیزی، نماینده مجلس شورای اسلامی، به جرم معاونت در اخلال در نظام توزیع خودرو به ۶۱ ماه حبس تعزیری، فریدون احمدی، نماینده مجلس شورای اسلامی، به جرم معاونت در اخلال در نظام توزیعی به ۶۱ ماه حبس تعزیری و حسی هشترودی، رئیس سابق حراست کل سایپا، به جرم معاونت در اخلال در نظام توزیعی به ۶۱ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

***

دروغ هفته؛ حضور لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی

یک خبرگزاری اصولگرا  مدعی شد برخی محافل نزدیک به علی لاریجانی قصد دارند، او را به عنوان گزینه برای دبیری شورای عالی امنیت ملی مطرح کنند. این در حالی است که رئیس مجلس شورای دهم در گفتگویی تلویزیونی خود با اشاره به اقدامات مجلس به این موضوع تلویحا اشاره کرد و گفت: بعد از مجلس به دانشگاه می‌روم.

گفتنی است؛ لاریجانی پیش از حضور در «بهارستان» سابقه تصدی این سمت حساس و کلیدی را در کارنامه خود دارد.

همچنین لاریجانی پس از 12 سال حضور در مجلس و در گفتگوی تلویزیونی و در خلال این گفتگو درباره تلخ‌ترین حادثه‌هایی که در ۴ سال اخیر حضورش در پارلمان تجربه کرده است، گفت: تلخ‌ترین حادثه برای من زمانی بود که در مجلس درحال بررسی برنامه پنجم بودیم که یکی از دوستان آمدند و گفتند برای آیت‌الله هاشمی حادثه ناگواری رخ داده است، من سریعا جلسه را رها کردم و برای پیگیری به دفترم رفتم و فهمیدم ایشان رحلت کردند.

وی افزود: خیلی متاثر شدم چون در این ۴۰ و خرده‌ای سال بعد از انقلاب من همیشه با ایشان محشور بودم، ایشان خیلی خدمت به انقلاب کرد. این اتفاق من را خیلی آزرده کرد.

لاریجانی دومین خاطره تلخش را مربوط به زمانی که خبر شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی را شنید دانست و گفت: آن زمان من در قم بودم شب هم خوابم نبرد چون کارتابل زیاد مجلس آمده بود و بررسی آنها تا صبح طول کشید تا تمام شد، نماز که خواندم و آمدم استراحت کنم یکی از محافظین عزیز ما در زد و گفت اتفاقی برای حاج قاسم رخ داده است. با هراس بلند شدم و دیدم که ایشان به شهادت رسیدند.

***

سوژه هفته؛ تحریم تسلیحاتی ایران

تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برای ممنوعیت فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران وضع شد. پس از توافق برجام مقرر شد این تحریم‌ها ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (27 مهر 1399) و پس از آنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز‌ بودن برنامه هسته‌ای ایران را تائید کرد، برداشته شود. حال پایان تحریم تسلیحاتی ایران تا شش ماه دیگر بر اساس توافق برجام یکی از مواردی است که نگرانی‌های زیادی میان مقامات آمریکایی به وجود آورده است.

در همین راستا مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در پیامی در حساب توییتری خود خطاب به شورای امنیت سازمان ملل، تمدید تحریم فروش اسلحه به ایران را درخواست کرد. او مدعی شد تأمین اسلحه برای ایران موجب «تشدید خشونت» و آغاز یک «مسابقه تسلیحاتی» جدید در خاورمیانه می‌شود.

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، نیز تکاپوی رژیم آمریکا برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران را خلاف قطع‌نامه 2231 شورای امنیت دانست و گفت: این ادعا که هنوز در برجام حضور دارند، یک طنز بی‌سابقه تاریخی و نپذیرفتنی است. این موضوع واکنش کشورهای عضو برجام را نیز به دنبال داشته است.

مسلم است، آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، نیاز به کسب اکثریت آرای ۹ عضو شورای امنیت دارد. افزون بر آن، روسیه و چین به‌عنوان اعضای ثابت شورای امنیت، می‌توانند چنین طرحی را وتو کنند؛ بنابراین امکان تمدید قطع‌نامه ۲۲۳۱ برای نقض تعهدات برجام آن‌هم برای کشوری که از برجام خارج شده است، امکان‌پذیر نخواهد بود. ایجاد قطع‌نامه جدید علیه ایران نیز زمان‌بر و سخت خواهد بود.

خبر هفته؛ دیدارهای رئیس جمهور؛ صدور بخشنامه از سوی رئیس قوه قضاییه

مهدی طائب، این استاد حوزه و دانشگاه، در نشست عملکرد حوزه علمیه در مقابله با صهیونیسم که به همت موسسه راهبردی بعثت در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، با بیان اینکه حوزه علمیه در زمینه کرونا انفعالی عمل کرده است، اظهار کرد: «آیا در زمینه باز شدن مساجد در حوزه علمیه وحدت نظر وجود دارد؟ برخی می‌گویند باز شود و برخی می‌گویند بسته و این اختلاف‌نظر به‌ دلیل عدم اطلاعات جامع است.»

این استاد حوزه و دانشگاه با تشریح اینکه حوزه باید در زمینه فلسطین از حالت انفعال خارج شده و هجومی شود، گفت: «محتوای علمی در زمینه فلسطین در حوزه علمیه فراوان است و در هیچ جای عالم چنین اطلاعاتی نیست اما تبدیل به اعلان نشده است. به عنوان مثال امام خمینی (ره) فرموده‌اند «اسراییل غده سرطانی است» که در زمینه این کلام چه مقدار کار شده یا سخن گفته شده است؟!»

***

«دکتر حسن روحانی»، رئیس جمهور، بعدازظهر دوشنبه با جمعی از فعالان سیاسی دیدار و گفت‌وگو کرد. 15 فعال سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا در این نشست با حضور داشتند. همچنین محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور، نیز در این جلسه حضور داشتند.

«پروانه مافی»، نماینده مردم تهران در مجلس، در گفتگو با خبرگزاری برنا درباره جزییات این دیدار گفت: «من در آن جلسه از تلاش‌های متفکرانه که در ستاد کرونا با تأکیدات مقام معظم رهبری صورت گرفت از رئیس جمهور تشکر کردم. کمک‌های مومنان به کسانی که در این بحران صدمه دیدند و کارخود را از دست دادند، التیام بر زخمی بود که به بدنه اجتماعی کشور، ناشی از بیکاری در بحران کرونا وارد شد. به معاون پارلمانی رئیس‌جمهور توصیه کردم که ۲۰ طرح‌ و لوایحی که در مجلس روی آن کار شده ولی بخشی از آن در شورای نگهبان و یا در مرکز پژوهش‌ها و برخی در کمیسیون‌ها مانده، دولت و بخش پارلمانی دولت با جدیت آنها را با مجلس بعدی دنبال کنند. چون تقریباً نیمه کار مانده‌اند و بخش مهمی از کار آنها انجام شده است. این طرح‌ها و مصوبه‌ها خیلی می‌تواند در حوزه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کمک کننده باشد. این طرح‌ها و لوایح را به رئیس جمهور تحویل دادم.»

همچنین رئیس جمهور روز سه شنبه با با جمعی از مدیران و فعالان رسانه‌ای کشور دیدار و گفتگو کرد.

دکتر روحانی در این دیدار با بیان اینکه حرفی که می زنیم و چیزی که می نویسیم باید پایه و اساس محکم داشته باشد، اظهار کرد: از چارچوب و اصول رسانه ها به دور است که چیزی را که نسبت به آن یقین و اطمینان ندارند، منتشر کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: مهم این است که راستگویی را ترویج کنیم، ذهن مردم را مشوش نکنیم و امید آفرین باشیم و در میان مردم دلهره و اضطراب ایجاد نکنیم.

دکتر روحانی تضعیف دولت را تضعیف نظام دانست و افزود: یکی از خطاهای راهبردی این است که برخی فکر می کنند تضعیف دولت تضعیف نظام نیست.

***

باتوجه به اینکه برخی ایرانیان خارج از کشور برای گرفتن مدارک هویتی، تحصیلی و حتی امور حقوقی ازجمله کارهای وکالتی و تایید مدارک پزشکی نیاز به همکاری سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در کشورهای خارجی دارند، این عدم همکاری کنسولگری‌ها مشکلات بسیاری برای این دسته از شهروندان به وجود آورده بود. مشکلاتی که بنابر ماده 50 منشور حقوق شهروندی و همچنین به‌گفته ریاست دستگاه قضایی، خلاف حقوق شهروندی و مدنی شهروندان ایرانی است.

سیدابراهیم رئیسی بخشنامه «عدم صدور دستور محرومیت از خدمات کنسولی به منظور دستیابی به اشخاص تحت تعقیب در خارج از کشور» را به مراجع قضایی کشور ابلاغ کرد. او بهره‌مندی از خدمات کنسولی را از جمله حقوق مدنی هر فرد می‌داند و معتقد است مطابق قانون اساسی (فصل سوم- حقوق ملت) و دیگر قوانین مرتبط، از قبیل ماده ۹۵۸ قانون مدنی، برای اتباع کشور تضمین شده و در قوانین جاری کشور نیز تصریحی بر محرومیت افراد، اعم از متهمان و محکومان از این خدمات وجود ندارد.

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، هم از بخشنامه رئیس قوه قضائیه قدردانی کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز