رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله:

اختلاف تا زمانی که به تنازع کشیده نشود، مقدس است/ مردم از رقابت‌ها سود می‌برند/ کنش‌های فعلی برای انتخاب رئیس مجلس معمولی است/ نمایندگان اصولگرا با دولت آینده همکاری می‌کنند

۱۳۹۹/۰۳/۰۳ - ۰۵:۵۳:۰۳
کد خبر: ۱۰۰۴۶۹۲
اختلاف تا زمانی که به تنازع کشیده نشود، مقدس است/ مردم از رقابت‌ها سود می‌برند/ کنش‌های فعلی برای انتخاب رئیس مجلس معمولی است/ نمایندگان اصولگرا با دولت آینده همکاری می‌کنند
رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله گفت: نماینده‌های اصولگرا سعی دارند اقدامات دولت را به سمت اهداف خود هدایت کرده یا انتقاد کنند اما اصلاح طلبان سعی می‌کنند به نوعی از دولت دفاع کنند تا از جایگاه کارگزارانی آن درانتخابات ریاست جمهوری کشور در سال آینده استفاده کنند، البته اصولگرایان طرح هایی برای بهتر شدن امور به دولت آینده پیشنهاد خواهند داد.

«حسین الله‌کرم»، رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله، در ارزیابی توانایی مجلس یازدهم به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: هر دوره مجلس یا دولت‌ها، اساسا هر تغییر و تحول با اهدافی همراه است که این اهداف معمولا در تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی اعلام می‌شود. به نظر می‌رسد این مجلس بتواند در دستیابی به مهمترین هدف خود که سامان دادن به معیشت مردم و جهش تولید است، موفق باشد. مجلس یازدهم می‌تواند با اعمال نظارت و به‌روز کردن قوانین در زمینه‌هایی نظیر رفع موانع جهش تولید، مبارزه باقاچاق، کنترل واردات، وصول مالیات‌ها، کنترل نقدینگی، توزیع ثروت و چگونگی هدایت آن بر روی معیشت مردم اثر بگذارد.

این چهره اصولگرا ضمن تاکید بر بُعد اقتصادی عملکرد مجلس افزود: بنابراین اصل حرکت مجلس یازدهم بر تحول و بهبود در معیشت مردم و جهش تولید خواهد بود که در این زمینه عوامل و عناصری مانند قوه مجریه، بنگاه‌های دولتی، خصوصی و غیردولتی می‌توانند به این کار سرعت بدهند و آن را تقویت کنند. موضوی بعدی بیکاری است که علاوه بر کاهش رشد آن باید به مسائل اجتماعی ناشی از بیکاری سامان داده شود.

الله‌کرم در خصوص برنامه‎‌های مجلس یازدهم در سیاست خارجی تصریح کرد: نمایندگان مجلس یازدهم در نظر دارند در راستای تقویت سیاست‌های محلی و منطقه‌ای گام بردارند و بعداز آن به سیاست‌های فرامنطقه‌ای بپردازند. در حال حاضر 8 میلیون کیلومتر مربع در همپوشانی امنیتی و مکمل قدرت امنیتی ایران هستند که در نتیجه امکان عملیات نظامی-امنیتی آمریکایی‌ها به حداقل رسیده است. این نوع وضعیت می‌تواند در همپوشانی مسائل دیگر منطقه‌ای نیز موثر باشد.

رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله ادامه داد: در این 8 میلیون کیلومتر متر مربع، جمعیتی معادل 450 ملییون نفر زندگی می‌کنند که حداقل می‌توانند با همپوشانی معیشتی، مشکلات اقتصادی خود را کاهش دهند. کشورهای مقاومت از جمله ایران اسلامی باید از این پتانسیل بازار جمعیتی به عنوان یک فرصت اقتصادی استفاده کنند که این کار، نیازمند سیاست خارجی و تقویت سیاست‌های پیرامونی است. لذا اگر مجلس بتواند قدرت امنیتی را با قدرت اقتصادی همراه کند، ایران می‌تواند کشورهای دیگر منطقه از جمله امارات، عربستان را متاثر و در نهایت همگرا و همراه با خود کند.

الله‌کرم در رابطه با تاثیر اختلافات درونی مجلس بر دست‌یابی به اهداف مذکور اظهار کرد: اختلاف در چارچوب میراث سیاسی انقلاب اسلامی برای امت، نوعی رحمت تلقی می شود. «اختلاف امتی رحمه»، اگر اختلافات درست هدایت شود می‌تواند اهداف را پرورش دهد و برای رسیدن به آنها به نوعی هدایت‌گر باشد. البته مباحثی که میان منتخبین مجلس یازدهم برقرار است را اختلاف نمی‌دانم بلکه رقابت می‌دانم، حتی اختلاف هم تا زمانی که به تنازع کشیده نشود، می‌تواند مقدس باشد. آنچه که شما آن را اختلاف نامیدید به سمت رقابت برای خدمت می‌رود و مردم سود اصلی را از این رقابت خواهند برد. البته کنش‌های فعلی برای انتخاب رئیس مجلس در همه مجالس معمول است، گاهی اوقات این رقابت درون گروهی و گاهی برون گروهی است. باتوجه به اینکه در مجلس یازدهم این نوع اختلاف درون گروهی است و جهت اصلی آن به سمت رقابت برای خدمت است، حتما بعد از انتخاب رئیس مجلس، اصول‌گرایان را به یک وحدت سوق خواهد داد. در این وضع می‌توان قبل از انتخاب رئیس مجلس به رقابت پرداخت اما بعد از آن برای رسیدن به منافع ملی، تأمین معیشت مردم، جهش تولید و جلوگیری از رشد بیکاری به وحدت رسید.

این چهره اصولگرا در واکنش به اینکه در راستای تاکید بر وحدت نحوه تعامل اصول‌گرایان با اصلاح‌طلبان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ خاطرنشان کرد: از آنجا که در دموکراسی‌های کثرت‌گرا در مسائل کلان به اجماع دست می‌زنند، در دموکراسی‌های مشارکتی مثل ایران اسلامی نیز در مسائل کلان نیاز به اجماع وجود دارد. به عنوان مثال در مواردی نظیر محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا، محکومیت آمریکا در افزایش تحریم‌ها و مسائلی از این قبیل که به منافع ملی و امنیت ملی برمی‌گردد، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در مجلس به صورت متحد عمل خواهند کرد اما در سیاست‌های داخلی و بحثی که به سمت ریاست جمهوری می‌رود حتما رقابت‌هایی شکل خواهد گرفت. چراکه اصولگرایان سعی دارند اقدامات دولت را به سمت اهداف خود هدایت کرده یا انتقاد کنند اما اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند به نوعی از دولت دفاع کنند تا از جایگاه کارگزارانی آن در انتخابات ریاست جمهوری کشور در سال آینده استفاده کنند. البته اصول‌گرایان طرح هایی برای بهتر شدن امور به دولت آینده پیشنهاد خواهند داد.

الله‌کرم در پاسخ به این پرسش که شایسته است رئیس مجلس کاندیدای ریاست جمهوری شود؟ یادآور شد: این نوع مسائل جناحی است و هر کسی می‌تواند کاندیدای ریاست جمهوری شود، چه مسئولیت داشته باشد و چه نداشته باشد. در واقع هرکسی تشخیص بدهد که توانایی اداره کشور را دارد و در هر جایگاهی که قرار دارد، باید نامزد این پست مهم شود تا بتواند خودش را به خدمت بالاتر در ریاست جمهوری برساند.2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز