حاشیه‌های جالب آخرین روز مجلس دهم؛

بازار سلفی در مجلس دهم داغ بود/ عکس یادگاری با پوشیدن لباس محلی

۱۳۹۹/۰۳/۰۱ - ۱۱:۰۵:۲۱
کد خبر: ۱۰۰۵۱۰۳
بازار سلفی در مجلس دهم داغ بود/ عکس یادگاری با پوشیدن لباس محلی
سوت پایان مجلس دهم روز گذشته و پس از فراز و فرودهای فراوان در طی 4 سال گذشته، به صدا درآمد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، آخرین جلسه مجلس دهم با حضور خبرنگاران برگزار شد. ساعت 9 صبح روز چهارشنبه ۳۱اردیبهشت خبرنگاران پس از آنکه تب سنج، دمای بدن آنها را ثبت کرد و پس از گذر از گیت ورودی، پشت درب های بسته جایگاه خبرنگاری در انتظار آغاز جلسه علنی نشستند. خانه تکانی در بهارستان فضای بیرون صحن علنی مجلس را هم دستخوش تغییراتی کرده بود و در ابتدا آنچه توجه ها را به خود جلب می کرد جمع آوری پارتیشن‌های اداره امور اخبار بود که در ورودی جایگاه خبرنگاران قرار داشت.

حوالی ساعت 9 نیم زنگ آغاز مجلس به صدا در آمد. نمایندگان مجلس دهم پس از چهار سال حضور در خانه ملت امروز در آخرین جلسه چهارشنبه31 اردیبهشت ماه حضور یافتند. جلسه اختتامیه مجلس دهم در ابتدا با ریاست مسعود پزشکیان آغاز شد و نمایندگان به  بررسی و تصویب طرح ها و لوایح پرداختند. در نگاه اول تقریبا همه نمایندگان مجلس از ماسک و دستکش استفاده کرده بودند اما خبری از رعایت فاصله گذاری اجتماعی نبود و شاید فاصله بین نمایندگان چند وجبی بیش نبود. مصوبات در حالی در صحن علنی مجلس مطرح شد که اکثر نمایندگان سرجای خود مستقر نبودند و صحن مانند اکثر جلسات خود خالی از نظم بود.

برخی نمایندگان با لباس محلی، حوزه‌های انتخابیه خود در مجلس حضور یافتند که تصویری زیبا را در صحن رقم زده بود. از چهره برخی نمایندگان خستگی 4 سال حضور در پارلمان به خوبی احساس می شد و از چهره برخی هم شادمانی برای حضور در مجلس آتی، برخی هم نسبت به آخرین روز مجلس دهم بی تفاوت بودند.

در آخرین نشست بهارستان بازار سلفی ها و عکس یادگاری داغ بود و با پوشیدن لباس بختیاری یکی از نمایندگان استان کهکیلویه و بویر احمد، با ژست های مختلف روزهای اخر حضور خود در پارلمان را به ثبت می رساندند. 

خبرنگاران که بارها مورد عتاب و بی اعتنایی برخی نمایندگان قرار گرفته بودند، در آخرین روز از مجلس دهم، جمله "حلالیت طلبیدن" ورد زبان نمایندگان شده بود. خبرنگاران مانند همه جلسات در تکاپوی پوشش خبری مجلس دهم، با نگاه تیزبینانه و رصد نمایندگان به دنبال حاشیه ها اختتامیه مجلس بودند.

توزیع کارت‌های نمایندگی میان وکلای ملت هم از دیگر موضوعاتی بود که در حاشیه بررسی مصوبات اتفاق ‌افتاد و به نمایندگان مجلس دهم که از راهیابی به مجلس یازدهم باز ماندند، کارت ادوار نمایندگی توزیع شد. همچنین نمایندگان راه یافته به مجلس یازدهم نیز کارت نمایندگی جدید دریافت کردند.

بررسی مصوبات مجلس دهم به پایان رسید و علی لاریجانی، رییس مجلس، در آخرین نطق خود به بیان برخی نگفته ها در این چهار سال پرداخت. او حدود یک ساعت مفصل گزارش مجلس دهم را قرائت کرد. در حین صحبت های لاریجانی مجلس به نظم رسید و نمایندگان سر جای خود نشستند و با تکان دادن سر احسنت گویان لاریجانی را همراهی می کردند.

لاریجانی با بیان این جمله که در حق مجلس جفا شده است گفت: ضمن اینکه این موضوع به معنای این نیست که نباید انتقاد کرد یا مجلس دهم ضعف نداشته است، بلکه منظور جفایی است که در حق این مجلس به ناحق صورت گرفت.

در نهایت بررسی مصوبات به پایان رسید و علی لاریجانی، رییس مجلس، با حضور در جایگاه در آخرین نطق خود به بیان برخی نگفته ها در این چهار سال پرداخت و حدود یک ساعت مفصل گزارش مجلس دهم را قرائت کرد. در حین صحبت های لاریجانی مجلس به نظم رسید و نمایندگان سر جای خود نشستند و با تکان دادن سَر احسنت گویان لاریجانی را همراهی می کردند.

لاریجانی با بیان این جمله که در حق مجلس جفا شده است گفت: ضمن اینکه این موضوع به معنای این نیست که نباید انتقاد کرد یا مجلس دهم ضعف نداشته است، بلکه منظور جفایی است که در حق این مجلس به ناحق صورت گرفت.

لاریجانی همچنین گفت: یادم نیست مقام معظم رهبری دستوری به مجلس داده باشد که مجلس اجرا کند. تنها ایشان نظراتشان را بیان می‌کرد. البته شاید به من دستوری درباره استیضاحی داده باشند اما به مجلس دستور نداده‌اند، پس دوستانی که راجع به رهبری حرف می‌زنند یاد بگیرند نظر ولایی چیست.

لاریجانی سخنانش را با  خواندن شعری از مصطفی نقی پورفر با این مضمون که «مجلس تمام شده اما باید گفت در تو پایان نیست آغاز دگر باید تو را» پایان داد. پس از پایان صحبت های رییس مجلس زنگ تعطیلی مجلس به صدا درآمد.

نمایندگان نیز پس از به صدا درآمدن زنگ مجلس برای گرفتن آخرین عکس یادگاری به طرف جایگاه هیئت رئیسه حرکت کردند. حجم زیاد حضور نمایندگان در جایگاه هیات رییسه، علی لاریجانی را وادار به زدن ماسک کرد. نمایندگان مجلس دهم آخرین عکس دسته جمعی را هم در آرشیو خانه ملت به یادگار گذاشتند. 

البته ناگفته نماند که بر اساس قانون، مجلس دهم تا  ششم خرداد ماه برقرار است و تا روز قبل از افتتاحیه مجلس جدید، مجلس دهم به دستورکارهای موجود می‌پردازد اما جلسه علنی ندارد.5

نظر شما