یادداشت؛

مهندسی تقویت مقاومت و انتقام سخت در جغرافیای باز

۱۳۹۹/۰۳/۰۳ - ۱۵:۵۳:۰۶
کد خبر: ۱۰۰۶۱۲۳
مهندسی تقویت مقاومت و انتقام سخت در جغرافیای باز
مصطفی قارداشلو_ کارشناس مسائل سیاسی غرب آسیا و جبهه محور مقاومت اسلامی

به گزارش گروه‌ سیاسی برنا، مصطفی قارداشلو کارشناس مسائل سیاسی غرب آسیا و جبهه محور مقاومت اسلامی در یادداشتی نوشت: 

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار سرافراز اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌هایی بودند که در قامت یک فرمانده بین‌المللی و طراز اول با نبوغ منحصر به فرد خود هم می‌جنگید هم گفتگو می‌کرد و تا آخرین لحظات قبل از شهادت همواره با درایت در عرصه نظامی و دیپلماسی به شکل کاملاً بین‌المللی عمل کرد و توانست با مجموعه‌ای از اقدامات اطلاعاتی، امنیتی و دیپلماسی فعال انقلابی در کشورهای مختلف جهان با ایجاد همگرایی و انسجام میان جنبش‌های مقاومت اسلامی موجب اوج گیری و تقویت جبهه محور مقاومت اسلامی در داخل و خارج از ایران شود.

در جریان صیانت از اسلام و همین نگاه مکتبی و دغدغه مندی بود که ایشان چهار روز قبل از شهادت برای انجام جلسه‌ای محرمانه در دمشق، سه شنبه به سوریه پرواز می‌کند و فردای آن روز چهارشنبه عصر جلسه‌ای در لبنان با سید حسن نصرالله دبیرکل مقاومت اسلامی حزب الله و شب مجدد به دمشق رفته و بعد از جلسه‌ای که با فرماندهان مقاومت در سوریه انجام می‌دهد، بعد از ظهر پنج شنبه با دعوت رسمی که قبلاً دولت عراق از ایشان کرده بود از سوریه با هواپیمایی وابسته به خطوط (أجنحة الشام) برای انجام جلسه‌‌ بسیار مهم دیگری با نخست وزیر عراق (عادل عبدالمهدی) و تعدادی از فرماندهان جبهه محور مقاومت اسلامی خود را به عراق می‌رساند. 

با توجه به اینکه در همین ایام پایگاه‌های الحشد الشعبی در منطقه القائم توسط آمریکایی‌ها بمباران شده بود و بعد از آن نیز حوادثی اطراف سفارت آمریکا در بغداد وضعیت کشور عراق را به شدت متشنج و خطرناک کرده بود اما سردار سلیمانی همواره تاکید داشت برای پاسداری از اسلام و دفاع از مظلومین عالم بایستی به دل حوادث زد و در میدان نبرد حضور داشت. لذا با وجود خطرناک بودن این ماموریت نیز ایشان به جهت اهمیت و حساسیت جلسه که می‌بایست شخصاً موضوعات بسیار مهمی را با نیروهای اطلاعاتی و امنیتی عراق مطرح و گفتگو می‌کرد با پروازی که قرار بود ساعت ۶ بعد از ظهر پنج شنبه از دمشق به بغداد حرکت کند و به دلایلی با تاخیر چند ساعته انجام شد، خود را در همان شب به عراق می‌رساند تا در جلسه روز جمعه ساعت ۸ صبح حضور داشته باشد. پروازی که در آن ابو‌المهدی المهندس (جانشین الحشدالشعبی عراق) به همراه ایشان نبودند بلکه در فرودگاه بغداد به استقبال آمدند و این حمله تروریستی بعد از آن که سردار سلیمانی و ابو مهدی مهندس به همراه هشت نفر دیگر از یاران خود در سحرگاه جمعه سوار بر دو خودرو شدند، در خارج از فرودگاه بغداد در نزدیک نقطه بازرسی جاده‌ای که در بین نظامیان مقاومت به طریق ‌القدس مشهور است به دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور دولت آمریکا و با شلیک موشک‌های ضد زره هدایت لیزری (هل فایر) توسط پهپاد (MQ-9 Reaper) وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) صورت گرفت و بعد از این حمله تروریستی ترامپ مدعی شد واشنگتن حق دفاع از خود در برابر تهدیدهای قریب الوقوع را دارد. این گفته ترامپ در حالی است که طبق قوانین بین‌المللی اقدام برای ترور مقامات یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد آن هم در یک کشور ثالث (عراق) که از تمامیت ارضی مستقل برخوردار است، خلاف پروتکل‌های جهانی و از منظر حقوق بین الملل مذموم و محکوم است.

قطعاً در پشت این حمله تروریستی که رئیس جمهور آمریکا شخصاً فرمان آن را صادر کرده، فتنه رژیم صهیونیستی و برخی از مزدوران منطقه‌ای آنها نیز وجود دارد و به نظر می‌رسد جبهه (غربی،عبری،عربی) در حال تست کردن و رصد نوع واکنش ایران و جبهه محور مقاومت اسلامی در مقابل این عملیات تروریستی است. لذا اهمیت موضوع به قدری حیاتی است که سوالات بسیاری مطرح می‌شود و ضروری است ابعاد مختلف اطلاعاتی، امنیتی، سناریوهای بعدی دشمن، نوع واکنش ایران، تاثیر برآینده خط مقاومت، حقوق بین الملل، نقش رسانه‌های داخلی و بین‌المللی، میزان همراهی افکار عمومی در داخل و خارج از ایران و بسیاری از جنبه‌های دیگر آن همگی بررسی و در جای مناسب خود با حضور کارشناسان مربوطه مورد ارزیابی دقیق و عمیق قرار گیرد.

در این یادداشت تحلیلی تلاش خواهم کرد با یک سوال محوری ضمن توضیحاتی، طرحی راهبردی تحت عنوان (مهندسی تقویت مقاومت و انتقام سخت در جغرافیای باز) را  پیشنهاد و ارائه نمایم و آن اینکه در مقابل این جنایت آشکار آمریکایی‌ها و دیگر متحدان آن، جمهوری اسلامی ایران و دیگر متحدانمان چه نوع واکنشی و چگونه انجام خواهیم داد تا ضمن پاسخ مناسب به این حمله تروریستی و همچنین جلوگیری از احتمال انجام اقدامات مشابه دیگر دشمن، زمینه تقویت هرچه بیشتر جبهه محور مقاومت اسلامی را نیز به همراه داشته باشد.

قطعاً پاسخ مناسب ایران بایستی دارای ابعاد و لایه‌های مختلفی باشد و برای عملیاتی شدن هر چه دقیق‌تر آن نیاز به پژوهش و تحلیل‌هایی عمیق در این رابطه است که در ادامه به بخشی از ابعاد و دستاوردهای این طرح راهبردی اشاره خواهم کرد.

مهندسی تقویت مقاومت و انتقام سخت در جغرافیای باز

برخلاف برخی از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی بنده معتقدم اگر چنانچه حقیقتاً برای امنیت کشور نگران هستیم و می‌خواهیم جنگ نشود اساساً باید پاسخ قاطع نظامی داده شود و ضروری است جمهوری اسلامی ایران اراده برخورد قوی و خشن را به دشمنان خود نشان دهد. بدون شک دشمن برنامه‌های بعدی خواهد داشت و بایستی محاسبات طرف دشمن را تغییر داد و در این واقعه نحوه برخورد هوشمندانه ما می‌تواند برنامه‌های بعدی دشمن را خنثی کند.   

سکوت برابر متجاوز او را جسورتر خواهد کرد و اگر مقابله سخت انجام نشود و دشمن احساس کند که بعد از حمله نظامی او از طرف جمهوری اسلامی ایران اراده‌ای قوی برای پاسخ وجود ندارد هزینه‌های ما بسیار بالا خواهد رفت و از طرفی جوانانی که فردا مدیران کشور خواهند بود این روزها را می‌بینند و اگر منفعلانه عمل شود مدیران آینده مدیران قدرتمندی نخواهند بود و نهایتاً چنانچه هویت و شخصیت ملی به شکست عادت کند قطعاً در مرتبه بعدی هزینه بازدارندگی ما بسیار بسیار بیشتر خواهد بود.

لذا ضربه زدن به دشمن هر اندازه که قدرتمندانه، شدید و هوشمندانه باشد بدون شک به همان اندازه از شروع جنگ جلوگیری کرده و منجر به ایجاد امنیت پایدار و حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تقویت هرچه بیشتر جبهه محور مقاومت اسلامی در داخل و خارج از کشور خواهد شد. 

جمهوری اسلامی ایران در عملیات نظامی هوشمندانه خود که با شلیک ۱۳ فروند موشک بالستیک نقطه زن فاتح ۳۱۳ با برد ۵۰۰ کیلومتر و موشک‌های قیام با برد ۷۰۰ کیلومتر به مواضع ایالات متحده‌آمریکا در پایگاه عین الاسد در استان الانبار واقع در غرب کشور عراق و نزدیک مرزهای سوریه انجام داد توانست قدرتمندانه به تمام دنیا نشان دهدکه دوران بزن و دررویی تمام شده است و یک اجماع قوی در کشور و بین دیگر متحدانمان و جنبش‌های مقاومت اسلامی وجود دارد.

لذا چنانچه زمانی آمریکایی‌ها بخواهند اهدافی را در ایران بزنند با توجه به وسعت زیاد ایران هزاران نقطه را باید بزنند، اما آنها حدود ۳۰ پایگاه در اطراف ایران دارند که بطور دقیق زیر چتر اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایرن قرار دارد و در نقاطی کاملا مشخص متمرکز هستند و همین تجمع نیروها و تجهیزات آمریکایی در نقاط نظامی مشخص، اهدافی مناسب برای ضربه خوردن بسیار شدید هستند. ایران و جبهه محور مقاومت اسلامی می‌تواند با تعداد محدودی موشک و امکانات تهاجمی تمام آنها را نابود کند و یکی از مجهزترین و بزرگ ترین پایگاه‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا، عین‌ الاسد با ۴۸ کیلومتر مربع وسعت بود که ایران در یک عملیات موشکی آن را مورد هدف قرار داد و خسارات بسیار زیادی به آنها وارد شد و در مقابل حتی یک تیر هم از سمت آمریکایی‌ها به سمت ایران شلیک نشد.

ایالات متحده آمریکا همواره با مرعوب سازی و عملیات رسانه‌ای کارهایش را پیش می برد و در مقابل کشورهایی که خلع سلاح هستند و از پشتوانه مردمی برخوردار نیستند با استفاده از این ماشین تبلیغاتی پیروز می شوند و با کمک رسانه‌های تبلیغاتی یک تصویر ابرقدرتی از خود به جهان نشان می‌دهند ولی ایران ثابت کرد که آنها به اندازه تصویری که در اذهان جهانیان ساخته‌اند قوی نیستند.

بنابر این ایران می‌تواند در ادامه اقدامات بازدارنده خود طرح راهبردی (مهندسی تقویت مقاومت و انتقام سخت در جغرافیای باز) را عملیاتی کند. در این طرح ایران با بهرمندی از قدرت عظیم امت اسلامی و فعال کردن ظرفیت مولفه‌هایی که در بسیاری از کشورها در اختیار دارد می‌تواند با تشکیل هسته‌های جدید مقاومت در این کشورها، ضمن‌ اوج گیری و هم افزایی هرچه بیشتر جبهه محور مقاومت اسلامی زمینه گسترش جغرافیای آن را نیز فراهم نماید و با مجموعه‌ای از اقدامات در یک جغرافیای باز ضربات مستمری را حتی خارج از منطقه غرب آسیا و در هر نقطه‌ای از جهان به آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و مزدوران منطقه‌ای آنان وارد و با ادامه و تکمیل انتقام سخت مسیر آزاد سازی کشور فلسطین اشغالی را نیز فراهم نماید.

جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به اهداف کلان و بین‌المللی خود در این طرح راهبردی، بایستی بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی نقشی فراتر از یک بازیگر منطقه‌ای و حتی فرا منطقه‌ای ایفا کرده و با نبوغی که در طراحی سناریوها و عملیات‌های چند لایه و پیچیده دارد با مجموعه‌ای از اقدامات اطلاعاتی، امنیتی، نظامی، دیپلماسی و رسانه‌ای از این پس در قامت یک قدرت جهانی کارگردانی تحولات را در دست بگیرد.

طرح راهبردی (مهندسی تقویت مقاومت و انتقام سخت در جغرافیای باز) شروع یک مرحله جدید در معادلات نظامی و سیاسی ایران با دیگر کشورها در سراسر جهان خواهد بود و بی تردید دستاوردهای بسیار ارزشمندی در داخل و عرصه بین‌المللی به همراه خواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران به عنوان هسته مرکزی جبهه محور مقاومت اسلامی با عملیاتی کردن آن می‌تواند موجب افزایش حوزه اثرگذاری و قدرت نفوذ خود در معادلات نظامی و سیاسی شده و در روابط بین‌الملل جایگاهش قدرتمندانه حفظ شود. 

اجرای هوشمندانه این طرح قطعاً منجر به شکل گیری موج جدیدی از همکاری‌ها میان ایران و دیگر کشورهای متحدمان در منطقه و فرا منطقه خواهد شدکه بسیار برای دشمن ترسناک است و جغرافیای باز منجر به افزایش عمق نفوذ و گسترش شعاع جبهه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و نهایتاً با هدف گیری دقیقی که ایران آن را مشخص کرده دست فرماندهان در اجرای زمانی، مکانی و مراحل عملیات‌ها نیز بسیار باز خواهد شد و قطعاً اوج گیری و صدور تفکر جبهه محور مقاومت اسلامی را نیز در پی خواهد داشت و قدرت ایران هیچگاه محصور در یک زمان، یک مکان و یک مرحله نخواهد بود و تا زمانی که جریان مقاومت تفکر مبارزه با استکبار جهانی را در خود باز تولید کند قطعاً اندیشه و قدرت مقاومت نیز در جغرافیا و زمان محصور نخواهد ماند و همواره گفتمان مقاومت الگویی کارآمد در برابر نظام سلطه خواهد بود. 2

 

نظر شما