عراق با شرکت‌های عربستان برای سرمایه‌گذاری در میادین گازی عکاظ به توافق رسید

۱۳۹۹/۰۳/۰۳ - ۲۰:۵۴:۳۲
کد خبر: ۱۰۰۶۲۱۰
عراق با شرکت‌های عربستان برای سرمایه‌گذاری در میادین گازی عکاظ به توافق رسید
فواد حسین معاون نخست وزیر عراق گفت: بغداد روز شنبه با شرکتهای سعودی به توافق رسیده است تا در میادین گازی عکاظ سرمایه گذاری کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از نشریه عرب نیوز، حسین افزود: ما از تصمیم عربستان برای بازگشت سفیر ریاض در بغداد قدردانی می‌کنیم. 

وی همچنین گفت که به زودی بخش بازرگانی عربستان سعودی در بغداد آغاز به کار می‌کند. 

به گزارش ایرنا، دولت «مصطفی الکاظمی» برای گشایش در بحران اقتصادی که عراق را تحت فشار گذاشته است، صبح شنبه وزیر دارایی خود را راهی ریاض کرد. 

مصطفی الکاظمی، وزیر دارایی را به عنوان فرستاده ویژه خود که در عین حال سرپرست وزارت نفت عراق را نیز برعهده دارد، در اولین سفر خارجی راهی ریاض کرده تا شاید بخشی از مشکلات اقتصادی را از دریچه عربستان سعودی بهبود دهد. 

مناسبات عراق بعد از یک ربع قرن تعلیق در اوائل ۲۰۱۷ با سفر وزیر امور خارجه وقت سعودی به بغداد در دوره «حیدر العبادی» نخست وزیر پیشین از سرگرفته شد. 

متعاقب آن العبادی راهی عربستان سعودی شد تا با حضور وزیر امور خارجه وقت آمریکا، شورای عالی روابط بغداد و ریاض شکل بگیرد. 

با وجود تلاش بغداد در دوره «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر قبلی برای گسترش مناسبات با سعودی‌ها، اما ریاض جدیت چندانی در ارتقا روابط با بغداد نشان نداد. 

مصطفی الکاظمی در آغاز به کار دولت‌اش، می‌کوشد بخت خود را در زمینه گسترش روابط با ریاض بیازماید که دو نخست وزیر قبلی در آن به نوعی ناکام مانده‌اند. 

عراق در برهه‌ای اولین وجهه سیاست خارجی خود را متوجه ریاض کرده که این کشور شیخ نشین حاشیه خلیج فارس نیز از چالش اقتصادی کم سابقه‌ای رنج می‌برد.

۶ سال پیش دولت عراق با یک شرکت کره‌ای قرارداد بهره‌برداری از میدان عکاظ را به امضاء رساند. ابتدا در اثر اختلافات داخلی و سپس به دلیل حمله گروه دولت اسلامی (داعش) به عراق و سوریه بهره‌برداری از این میدان گازی به تعویق افتاد.

بر اساس ضوابط قرارداد توسعه میدان عکاظ قرار بود گاز مازاد این میدان در سوریه تصفیه شود.

بیش از ۶۰ درصد از ذخایر گاز در جنوب عراق قرار گرفته. سه چهارم از منابع گاز طبیعی عراق را گازهای طبیعی همراه نفت تشکیل می‌دهد. اکثریت گاز طبیعی غیر همراه نفت عراق در میادین مختلفی در شمال این کشور متمرکز شده که از جمله این میادین می‌توان به اجیل، بای حسن، جمبور، کرمر، الاحمر، القاعده، منصوریه، خاشم و جمجمال  اشاره کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز