ایاد علاوی:

سفر وزیر دارایی عراق به عربستان و کویت گدایی بود

۱۳۹۹/۰۳/۰۵ - ۱۳:۰۹:۳۵
کد خبر: ۱۰۰۶۶۱۷
سفر وزیر دارایی عراق به عربستان و کویت گدایی بود
رئیس ائتلاف الوطنیه در پارلمان عراق ضمن انتقاد شدید از اقدام نخست‌وزیر این کشور در اعزام وزیر دارایی به کشورهای عربستان و کویت با انگیزه دریافت کمک‌های مالی، آن را گدایی توصیف کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «ایاد علاوی» رئیس ائتلاف «الوطنیه» در پارلمان عراق به شدت از اقدام «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر جدید در اعزام وزیر دارایی خود به عربستان و کویت انتقاد کرد.

به نوشته پایگاه خبری «شفق نیوز»، وی در سخنانی به مناسبت عید فطر، خطاب به مردم عراق گفت: من به شدت، طرح نخست وزیر در اعزام وزیر دارایی خود برای گدایی کمک یا وام از دیگر کشورها را رد می‌کنم. آیا این درست است که کشور بزرگی مثل عراق، باگذشت ۱۷ سال از رهایی از دست نظام صدام حسین از کشورهای دیگر گدایی کند؟

علاوی تصریح کرد که از تمامی تلاش‌ها مقابل تروریسم و مهار گروه‌های افراطی و برقراری امنیت و ثبات کشور حمایت می‌کند و خود را در کنار کلیه نیروهای امنیتی عراق در هر بخش و تشکیلاتی می‌داند.

وی افزود: دیگر زمان آن فرارسیده که انحصار اسلحه در دست دولت و سرویس‌های امنیتی باشد و یک فرماندهی کل نیروهای مسلح با حضور نمایندگانی از نیروهای پیشمرگه و الحشد مبارز تشکیل شود.

علاوی درباره شیوع ویروس کرونا در کشور و پیامدهای آن، خواستار مراعات توصیه‌های بهداشتی و پایبندی به دستورات صادره از سوی نهادهای ذی‌ربط در کشور و حمایت از موسسات و نهادهای پزشکی در داخل و خارج عراق برای یافتن راه درمان شد.

رئیس ائتلاف الوطنیه در خصوص اوضاع اقتصادی نیز گفت: ما در شرایط اقتصادی وخیمی به سر می‌بریم که موجب عدم ارائه خدمات و فراهم شدن فرصت‌های شغلی شده است.تمامی این امور، به دلیل برنامه‌ریزی نادرست دولت‌های متوالی در عراق حاصل شده است. پس از فریب‌کاری و به حاشیه راندن‌ها و تحت فشار خواست طرف‌های خارجی قرار گرفتن، روند سیاسی عراق، اکنون در وضعیت ناامید‌کننده و خسته کننده‌ای قرار دارد.

وی تصریح کرد: مردم عراق گزینه‌ای جز حمایت از تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز و ابراز نظر خود به صورت کاملا مسالمت‌آمیز و هدف‌مند ندارند. دولت نیز باید به مطالبات مردمی و خواست آشکار آنها پاسخ دهد و به وظیفه خود در این زمینه عمل کند و مسئولیت حمایت از تظاهرات‌کنندگان و تظاهرات ها را برعهده گیرد.

علاوی در پایان درباره خشم مردم در صورت توسل دولت به زور علیه معترضان نیز هشدار داد.

«علی عبدالامیر علاوی» وزیر دارایی عراق که جمعه پیش به عنوان فرستاده نخست‌وزیر این کشور به عربستان سعودی سفر کرده بود، پیش از دیدار با مقامات سعودی درباره رویکرد این کشور برای توسعه روابط با عربستان سعودی و حمایت از اقتصاد عراق گفته بود: هدف از سفر به عربستان سعودی، توجه به سه محور برای توسعه رابطه عراق با طرف سعودی است. اول: حمایت مالی فوری از بودجه، دوم: تشویق و تحریک شرکت‌ها و موسسات دولتی عربستان به ویژه در بخش انرژی و کشاورزی برای ورود به بازارهای عراق از طریق سرمایه‌گذاری، سوم: فعال‌سازی بعد تجاری.

وی سپس روز شنبه عازم کویت شد و در دیدار با نخست وزیر این کشور نامه مکتوب نخست وزیر عراق را تحویل وی داد. گفته می شود که متن نامه نخست وزیر عراق درباره حمایت از روابط میان بغداد و کویت و افق‌های گسترش این روابط و تبادل دیدگاه‌ها درباره مسائل منطقه‌ای و بین المللی بود.

نظر شما