رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور:

هفته‌ای یک روز در خدمت نمایندگان هستم / شرافت دولت در خدمت به محرومین است/همه راه‌ها به سوی دولت بسته شده است

۱۳۹۹/۰۳/۱۳ - ۰۸:۳۸:۱۲
کد خبر: ۱۰۰۹۹۸۸
هفته‌ای یک روز در خدمت نمایندگان هستم / شرافت دولت در خدمت به محرومین است/همه راه‌ها به سوی دولت بسته شده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت:اعلام آمادگی می کنم که هفته ای یک روز به همراه تمام کارشناسان سازمان برنامه و بودجه در یک جلسه فوق العاده و غیررسمی در خدمت نمایندگان باشیم تا موضوع به موضوع این گزارش را تفسیر کرده و اگر مطلبی از سوی نمایندگان مطرح شد، آن را پیگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا،محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست علنی امروز (سه شنبه 13 خرداد) مجلس شورای اسلامی گفت: می خواهیم که مردم اشراف کافی به همه مباحث اقتصادی داشته باشند به همین جهت جناب آقای دکتر قالیباف اعلام آمادگی می کنم که هفته ای یک روز به همراه کارشناسان ذیربط برنامه و بودجه در یک جلسه فوق العاده و غیررسمی در خدمت نمایندگان باشم و موضوع به موضوع را خدمت شما گزارش بدهیم و اگر اوامری داشته باشید آن را به دیده بگیریم و پیگیری کنیم. امیدوارم که بتوانیم این انتقال اطلاعات را به سرانجام برسانم. همه مطالبی را که می خواهم مطرح کنم به صورت گزارش مکتوب خدمت شما تقدیم می کنم.

او افزود:آنچه در این ارتباط مورد توجه است این گزارش است که اگر رییس دستور بفرماید گزارش در سه بخش خدمت شما ارایه می کنم.بخش نخست، نگاهی به شاخص های کلان اقتصادی در یکی دو دهه گذشته می کنم که نمایندگان از فراز و فرودهای اقتصاد کشور اطلاع داشته باشند و بعد از آن متمرکز می شوم به آخرین وضعیتی که در کشور داریم. بدون گزارش از عملکرد بودجه سال 98 آخرین وضعیت بودجه سال 99 را خدمت شما عرض خواهم کرد و بعد به تعدادی برنامه اشاره خواهم کرد. 

نوبخت ادامه داد: این گزارش یک بخش از تصویب کلان وضعیت اقتصاد کشور است و بخش دیگر خلاصه عملکرد بودجه 98 و پیش بینی بودجه 99 است که از موضوعات ویژه به شمار می رود. که با همت نمایندگان بتوانیم آن را به سرانجام نیکو برسانیم و نهایتا به برنامه هایی که در دست اجرا داریم شامل اقتصادی مقاومتی و برنامه ها برای مقابله با تحریم و اصلاح ساختار بودجه که برای نمایندگان که به قصد بهبود، ارتقا و تحول به مجلس تشریف آورده اند موضوع اصلاح ساختار بودجه مهم به شمار می رود. برنامه جهش تولید که مورد تاکید رهبری بود حتما باید با همکاری شما آن را به پیش ببریم. 

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: یک برنامه ویژه برای تولید و اشتغال گسترده و مولد طراحی کردیم، نمایندگان بدانند که برای هر یک از استان های آنها برنامه اشتغال ویژه را در دست داریم که باید آنها این برنامه ها را از سازمان برنامه و بودجه طلب کنند و از مسئولین دستگاه های ملی و اجرایی توضیح بخواهند براساس اینکه چقدر این برنامه که داده شده و پول آن که 25 درصد اولیه تخفیف هم ارجاع داده شده چقدر از آن پیش رفته است. ما برنامه ای ویژه برای مناطق روستایی و عشایری داریم که نمایندگان لازم است نظارت و اشراف کافی و کنترل آن را عهده دار باشند و نهایتا برنامه مقابله با فقر مطلق و یا کاهش فقر مطلق را در دست داریم که این ها را به مجلس ارایه خواهیم کرد و نهایتا برنامه آمایش سرزمین را داریم که این افتخار برای سازمان برنامه و بودجه و دولت است که به مجلس یازدهم سند آمایش منطقی و همچنین ملی را تقسیم کنیم و در آینده نزدیک رونمایی از این سند را خواهیم داشت که این یک خواست دیرینه نظام است و در جلسه ای که در محضر رهبری بودیم ایشان یکی از مطالباتشان از دولت و کارکنان این بود که این سند آمایش سرزمین تهیه شود تا ما بدانیم که از کشور چه آمادگی برای اجرای سرمایه گذاری برای توسعه دارد. 

نوبخت اظهار کرد: موضوعی که ابتدا خدمت شما ارایه می کنم این است که وضعیت صادرات نفت و میعانات گازی برحسب میلیارد دلار است و ما همواره با یک نشیب و فراز اما به سمت کاهنده با صادرات نفت و گاز و درآمدهایش مواجه بودیم به طوری که از 119 میلیارد دلار که از آغاز دهه 90 بود به 8.9 میلیارد دلار رسیدیم یعنی چیزی کمتر از 9 میلیارد و در سال جاری این عدد به چه حدی خواهد رسید در جلسه غیرعلنی و غیررسمی آن را طرح می کنم اما همت دولت و سازمان برنامه این است که نفت را از اقتصاد کنار بگذارد و برنامه های کشور را بدون نفت ارایه و اداره کنیم به طوری که در برنامه اصلاح ساختار بودجه برنامه بدون نفت را طراحی کردیم و معتقدیم که کشور می تواند بدون نفت با منابع جایگزین اداره شود. همچنین وضعیت تولید ناخالص صنایع را برحسب میلیون تومان با فراز و نشیب در یک دهه متأسفانه در سال 98 نسبت به سال 88 تقلیل یافت.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: رشد اقتصادی فعلی ما را با اسلایدهایی که در اختیار قرار داده شده مطلع می شویم. رشد اقتصادی برای سال 99 انجام نشده است چون این رشد اقتصادی به صورت فصلی بررسی و ارایه می شود وهنوز فصل بهار به پایان نرسیده است. به رغم اینکه در طی سال های گذشته نرخ رشد مثبت دو رقمی داشتیم اما در سال گذشته نرخ اقتصادی ما از منفی 13.1 به منفی 1.8 رسیده است. یعنی هنوز رشد اقتصادی با نفت به خاطر تولید و صادرات نفت کاهنده شده و رشد اقتصاد بدون نفت که در سه ماهه  اول سال 97 منفی یک بود در سه ماهه دوم صفر شد و در سه ماهه سوم هشت دهم مثبت شد یعنی اگر نفت را از اقتصاد خارج بکنیم فقط 8 دهم درصد رشد اقتصادی مثبت داریم که نشان دارد با هدف گیری که رشد اقتصادی ما به طور متوسط 8 درصد باشد فاصله زیاد داریم گرچه دلایل آن را به دلیل تحریم همه اطلاع داریم. وضعیت اشتغال با توجه به گزارش مرکز آمار ما الان دو برنامه داریم که دقیقا اشتغال را هدف گذاری کرده است و به همین جهت خواستار برنامه اشتغال گسترده و اشتغال روستایی این شد که ما بتوانیم نرخ بیکاری را به صورت کاهنده در سال 98 که 10.7 دهم بود در سال قبل که 12.1 دهم بود، یعنی از سال 97 تا 98، 1.4 دهم واحد درصد نرخ بیکاری کاهش یافت و جمعیت شاغل از 23 میلیون و 731 هزار نفر افزایش یافته و 24 میلیون و 273 هزار نفر یعنی 542 هزار خالص اشتغال ما از سال 98 به نسبت 97 افزایش یافته است. هر یک از برنامه های اشتغالی را که اجرا کردیم آثارش را دیده ایم. خوشبختانه جمعیت بیکار که 3 میلیون و 254 هزار نفر بود به 2 میلیون و 893 هزار نفر تقلیل پیدا کرد یعنی 361 هزار نفر از جمعیت بیکار ما کاسته شد اما همچنان 2 میلیون و 893 هزار نفر از جمعیت ما بیکار است و این نشان می دهد که باید عزم جدی تری برای افزایش فرصت های شغلی داشته باشیم.

 نوبخت پس از صبحت‌های نمایندگان با قرار گرفتن بر جایگاه گفت: از بیانات نمایندگان محترمی که سخن داشتند استفاده کردند و مطالبشان ثبت و ضبط شد هر آنچه که باید در مرحله اجرا مورد اعتنا و پیگیری قرار بگیرد قطعا این کار صورت خواهد گرفت به ویژه که اعلام آمادگی و قبول و پذیرش از سوی مجلس صورت گرفت که ما بتوانیم جلسات متعدد داشته باشیم. البته آقای پورابراهیمی نظر داشتند که جلسه غیرعلنی باشد که من معتقدم در عصرها می توانیم جلسه غیرعلنی داشته باشیم در زمانی که من خودم نماینده و عضو هیأت رییسه بودم تمام صبح های سه شنبه جلسه ویژه ای با مسئولین دستگاه های اجرایی داشتیم و در آنجا خیلی از مسایلی که معمولا در تریبون ها و میکروفون های باز از بیان آن اجتناب می شود در آن جلسه قابل ارایه بود، پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه به مجلس این است که در روزهای دوشنبه از ساعت 5 تا 7 سازمان برنامه و بودجه به همراه کارشناسان در خدمت نمایندگان باشند. می توانیم این جلسه را در مجلس برگزار کنیم و یا اینکه ما از شما دعوت می کنیم در سالن الغدیر سازمان برنامه خدمت شما باشیم. قطعا باید نسبت به مشکلات کشور به یک سهم مشترک برسیم البته که مسایل ارزشمندی بیان می شود اما همانطور که رهبری هم مطرح کردند اگر شما هم در مرحله اجرا باشید و با مزایا روبرو باشید قطعا انتظار واقع بینانه تری  خواهید داشت. من تلاش می کنم در یک فرصت کوتاه که نمایندگان مطرح کردند پاسخ دهم. دکتر مصری که ایشان را همیشه به خاطر توجهش به مظلومین تحسین می کنم. من متوجه نشدم که ایشان فرمودند سازمان در مورد سیاست کاهش فقر افزایش مستمری بگیران را نداشته است؟ آیا اینطور فرمودید؟ من خواهش می کنم همین موضوعی که مطرح کردید که آیا سازمان برنامه افزایش مستمری مددجویان کمیته حضرت امام و بهزیستی را انجام داده یا نه، شما این را از رییس کمیته امداد آقای بختیاری جویا شوید. من با عدد و ارقام خدمت شما عرض می کنیم که در سال گذشته از بابت 20 درصد افزایش 240 میلیارد تومان پرداخت کردیم. شما فرمودید که این افزایش نیافته است اما در سال گذشته 765 میلیارد تومان بود اما امسال هزار و 70 میلیارد تومان است، من خدمت شما عرض می کنم که برای سیاستی که دولت از سال 96 در پیش گرفت آن هم تحت عنوان کاهش فقر مطلق درسال 96 تا 4 هزار میلیارد تومان بود که همه آن پرداخت شد و در سال 97، هفت هزار میلیارد تومان بود که همه آن پرداخت شد و در سال 98 هم 8 هزار و 400 میلیارد تومان بود که کامل پرداخت شد و امسال هم به 15 هزار و 550 میلیارد تومان رسید.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: من انتظار دارم که همین گونه بیان نکنند که دولت نسبت به افراد مددجو بی توجه است این مطالبی که بیان کردم سند دولت است از 4 هزار میلیارد برای سیاست مقابله با فقر مطلق به 15 هزار و 550 میلیارد یعنی 4 برابر رسیدیم. مستمری که خانواده ها گرفتند از سال 92 تا الان که 46 میلیارد بود به 418 میلیارد تومان اضافه شد و این چیزی حدود 9 برابر است. این را از من نشنوید اما شما مسئول محترم کمیته حضرت امام را دعوت کنید که آیا سازمان برنامه و بودجه به نیابت دولت این پول ها را پرداخت کرده است یا خیر؟ دولت به مستضعفین و محرومین به شدت توجه دارد. 

نوبخت ادامه داد: خواهش می کنم نمایندگان محترم استان سیستان و بلوچستان و نماینده ای که از جنوب کرمان صحبت کرد آیا ما 10 هزار واحد از کپرها را طی یک سال گذشته برایشان خانه نساختیم. آیا من دو بار به جنوب کرمان سفر نکردم و کلید خانه های جدید را به خانوارهای جدید ندادم؟ آیا همین اقدام را در خراسان جنوبی انجام ندادیم؟ همین دو روز گذشته 4 هزار و 100 خانه در سیستان و بلوچستان در خاش به خانوارها تحویل ندادیم  اینگونه صحبت کردن شما انگار ما برادران کوچک شما نسبت به محرومین توجهی نداریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: 81 هزار واحد مسکونی برای محرومین را در دست ساخت داریم فقط 40 هزار واحد در روستاها برای افراد محروم در حال ساخت است که هر هفته به یک استان سفر می کنم که در خدمت شما نمایندگان خواهم بود و این ها مورد توجه ویژه دولت است. ما در ارتباط با افزایش تعداد افراد تحت پوشش در سال 92، که 2 میلیون و 110 هزار و 94 خانوار بود به 3 میلیون و 247 هزار و 438 خانوار افزایش دادیم و همین افتتاح در ارتباط با مسکن و مستمری آنها صورت گرفته است و خود را موظف می دانیم.

نوبخت اظهار کرد:شرافت دولت در خدمت محرومین است و خود ما از همین جنس و در همین راستا عمل کردیم. در ارتباط با بهبود فضای کسب و کار باید بگویم که عزیزی گفت برنامه های شما در این زمینه کجاست یا چه برنامه هایی دارید؟ که باید بگویم حداقل 5 برنامه را همین امروز اعلام کرد. در حال حاضر برنامه اقتصاد مقاومتی و اشتغال و خصوصا اشتغال روستایی و عشایر و برنامه جهشی و آمایش سرزمینی در حال انجام است. در همه استان ها اسناد آمایش سرزمینی را تصویب کرده ایم یا حداکثر تا ماه آینده با سند ملی به شما نمایندگان خواهیم داد. گاهی فکر می کنم اگر دوستان بدانند با چه شرایط سختی دولت را اداره می کنیم تردید ندارم که شما انسان های پرعاطفه و دلسوزی هستید منتهی ما هم برادرهای شما هستیم و نیاز به کمک شما داریم. ایده آل ها حتما باید بیان شود اما مقدورات با توجه به شرایط تحریمی که بیان شد جدا محدود کننده است با همه این اوصاف در خدمت هستیم تا این ها را عمل کنیم. نماینده دیگر گفت که انتشار اسناد خزانه کمتر بشود من سوال می کنم که عزیزدل من شمایی  که می فرمایید نفت را استفاده نکنید که خوشبختانه شرایط به گونه ای شد که از نفت استفاده نمی کنیم و مالیات را که اوضاعش را می دانید شما به ما بگویید 30 هزار میلیارد تومان در ماه حقوق کارکنان دولت چگونه باید پرداخت گردد، همه راه ها به سوی دولت را بسته اند. ما با اسناد خزانه همین نقدینگی را که شما نگرانش هستید را پول هایش را جمع می کنیم و در امور مربوط به خودمان که دولت به مجلس اتفاق دارد هزینه می کنیم، این یک سیاست ضدتورمی است.

نوبخت خطاب به رییس مجلس تبیین کرد: آقای قالیباف استدعا می کنیم این فرصت را به ما بدهید نه از باب ارایه گزارش بلکه از این باب که همفکری صورت گیرد و بار سنگینی که بر دوش دولت است و مردم هم انتظار دارند که از خدمات دولت استفاده کنند بحث فقط دولت نیست نظام است، من تقاضا می کنم این امکان را برای دولت و سازمان برنامه و بودجه فراهم کنید تا نشست هایی با مجلس داشته باشند همانطور که نمایندگان گفتند این تریبون های باز مورد توجه رسانه های خارجی است و آن ها  آنلاین این ها را گوش می کنند و مطمئن باشید از بین هزاران صحبتی که در مجلس بیان می شود آنها چند قسمت را برای سیاه نمایی نظام مقدس استفاده می کنند ما می توانیم دوش به دوش هم برای خدمت به مردم که جز این رهبری از شما نمایندگان و ما اعضای دولت توقع غیراین ندارد عمل کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز