آمریکا و روسیه در آستانه ازسرگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۱۶:۴۴:۱۹
کد خبر: ۱۰۱۸۳۱۲
آمریکا و روسیه در آستانه ازسرگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای
آمریکا و روسیه مذاکرات مربوط به زرادخانه‌های هسته‌ای‌ خود را روز دوشنبه پس از بیش از یک سال وقفه، ازسرمی‌گیرند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از نشریه گاردین، «مارشال بیلینگزلیا» نماینده جدید کنترل تسلیحاتی آمریکا ۲۲ و ۲۳ ژوئن (۲ و ۳ تیر) در راس هیاتی عازم اتریش می شود تا با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در مورد موضوعات مورد توافق دوجانبه و مرتبط با آینده کنترل تسلیحاتی گفت و گو کند. این مقام آمریکایی از چین خواسته است نماینده خود را به این مذاکرات اعزام کند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ایالات متحده از جمهوری خلق چین برای پیوستن به این مذاکرات دعوت و ضرورت دنبال کردن مذاکرات کنترل تسلیحاتی از سوی این سه کشور را با حسن نیت روشن کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اصرار دارد چین نیز در این مذاکرات که طی دهه ها دو جانبه بوده است، شرکت کند، اما دولت چین این درخواست را رد کرده است.

براساس تخمین فدراسیون دانشمندان آمریکایی، ذخایر هسته ای چین در حال حاضر ۳۲۰ کلاهک است که کمتر از یک بیستم حجم زرادخانه آمریکا یا روسیه است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیش تر در ماه جاری گفت: زمان مشارکت چین در مذاکرات خلع سلاح هسته ای فرا نرسیده است.

در همین حال، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا روز شنبه گفت که مسکو، پکن را برای مشارکت در پیمان کاهش تسلیحات هسته ای روسیه –آمریکا (نیواستارت) تحت فشار قرار نمی دهد.

وی افزود: در ارتباط با چین، موضع ما ساده و روشن است. چین باید خود درمورد سودمند بودن این مذاکرات برای این کشور تصمیم گیری کند و ما دوستان چینی مان را تحت فشار قرار نمی دهیم و پکن را به اتخاذ تصمیم به الزام آمریکایی ها وا نمی داریم.

این دیپلمات روس در عین حال تاکید کرد که مسکو با رایزنی های چندجانبه درزمینه ثبات راهبردی مخالفتی ندارد.

روی میز مذاکرات دو روزه وین پایتخت اتریش، پیمان نیواستارت ۲۰۱۰ قرار دارد که تعداد کلاهک های استراتژیک آمریکا و روسیه را هر یک به یک هزار و ۵۵۰ عدد محدود می کند.

موعد این معاهده فوریه آینده (بهمن ۹۹) به سر می آید اما امکان تمدید آن برای پنج سال آینده وجود دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای تمدید این پیمان اعلام آمادگی کرده، اما دولت ترامپ هنوز تصمیم نهایی را در این مورد نگرفته است.

مقام های دولت ترامپ گفته اند که خواستار توافقی گسترده تر هستند که در برگیرنده تسلیحات غیراستراتژیک باشد و مشارکت چین را نیز به همراه داشته باشد. دستیابی به این تغییرات اگر سال ها زمان نبرد، قطعا به ماه ها زمان نیاز دارد.

چنانچه موعد پیمان نیواستارت منقضی شود، برای اولین بار در حدود نیم قرن، محدودیتی برای تکثیر تسلیحات هسته ای وجود نخواهد داشت.

متحدان آمریکا با دولت ترامپ برای موافقت با تمدید این پیمان درحال لابی هستند و همچنین چین را برای پیوستن به این مذاکرات ترغیب می کنند.

این در حالی است که ترامپ نسبت به خروج از توافق تسلیحاتی دیگری تحت عنوان پیمان آسمان های باز (اوپن اسکایز) تمایل نشان داده است. این پیمان به روسیه، آمریکا و ۳۲ کشور دیگر امکان می دهد بر فراز قلمروی یکدیگر با هدف شفاف سازی، پروازهای تجسسی انجام دهند.

ترامپ به این بهانه که روسیه این توافق را با اعمال محدودیت بر پرواز هواپیماها بر مناطقی ویژه نقض کرده است، قصد خروج از آن را دارد.

متحدان اروپایی می گویند چنین مواردی قابل برطرف شدن است و ارزش به خطر انداختن منافع امنیتی این توافق را ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز