روسیه و مصر راه حل نظامی برای پایان دادن به بحران لیبی را رد کردند

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۱۸:۵۸:۲۰
کد خبر: ۱۰۱۸۳۴۴
روسیه و مصر راه حل نظامی برای پایان دادن به بحران لیبی را رد کردند
وزیران امور خارجه روسیه و مصر در ادامه رایزنی‌های تلفنی خود در خصوص مسایل لیبی و فلسطین گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در این تماس تلفنی که به ابتکار سامح شکری وزیر امور خارجه مصر صورت گرفت دو طرف بر رد راه حل نظامی برای پایان دادن به بحران لیبی تاکید کردند.

سرگئی لاوروف با بر لزوم دستیابی به یک سازش قابل قبول متقابل در لیبی و پایبندی کشورش به قوانین بین المللی تاکید کرد.

کشور لیبی مدت ها است که بعد از سقوط معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ جولانگاه بازیگران منطقه ای و بین المللی شده است، ولی برخی محورهای فعال در بحران لیبی از جمله روسیه سیاست میانجیگرانه در پیش گرفته‌اند که به نظر می‌رسد همزمان با همه طرف‌های درگیر در ارتباط و تعامل هستند.

پس از سقوط "معمر قذافی" در لیبی، یک نزاع دو طرفه بر سر قدرت در این کشور شمال آفریقا در جریان است که در این میان بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای از جمله عربستان، امارات ، مصر ، ترکیه ، اروپا و آمریکا  هر کدام ظاهرا از یکی از طرف های درگیر در این بحران حمایت می کنند.

در یک طرف این جنگ دولت وفاق ملی به رهبری "فائز السراج" قرار دارد که در پایان ۲۰۱۵ براساس توافقی زیر نظر سازمان ملل تشکیل شده و طرف دیگر آن هم مقامات شرق این کشور تحت رهبری "عقیله صالح" رئیس مجلس نمایندگان لیبی مورد حمایت ارتش ملی به سرکردگی ژنرال "خلیفه حفتر" قرار دارد.

 سراج رقیب و دشمن خود یعنی حفتر را متهم به تلاش برای کودتا و نیروهایش را برای مقابله با وی آماده کرده است. ژنرال حفتر نیز رقیبش را "اخوان المسلمینی" و در نتیجه، "تروریست" می‌داند.

حفتر که مورد حمایت برخی از کشورها از جمله امارات متحده عربی، مصر، عربستان سعودی، آذربایجان، روسیه و فرانسه قرار دارد، در تلاش است تا با ورود به طرابلس، دولت سراج را که مورد حمایت سازمان ملل متحد است، سرنگون کند، در مقابل کشورهای دیگری از جمله ترکیه، قطر، آمریکا و بخشی از کشورهای اروپایی نیز تلاش می‌کنند از هیچ گونه حمایتی از دولت مرکزی این کشور دریغ نکنند.

دو طرف همچنین با ابراز نگرانی جدی از به بن‌بست رسیدن روند حل و فصل بحران فلسطین، از تلاش‌های چهار جانبه واسط های بین‌المللی تحت نظارت سازمان‌ملل با هماهنگی با کشورهای پیشرو عربی به منظور تقویت روند صلح حمایت کردند و خواستار از سرگیری مذاکرات مستقیم بین فلسطین و اسراییل شدند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز