گزارش روز؛

صداوسیما وزیر جوان را سانسور کرد/ تهیه گزارش با رنگ و بوی سیاسی

۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۰۵:۰۷:۲۹
کد خبر: ۱۰۱۹۷۷۶
صداوسیما وزیر جوان را سانسور کرد/ تهیه گزارش با رنگ و بوی سیاسی
پس از اتمام حضور وزیر ارتباطات در مجلس، صدا و سیما در گزارشی به پوشش آنچه در مجلس پیش آمد پرداخت. اخباری وجود دارد مبنی بر اینکه گزارش مذکور سه بار بازنویسی شده است، به این صورت که در گزارش اول پاسخ‌های قاطع وزیر ارتباطات بازتاب گسترده‌تری داشته و در گزارش نهایی سخنان منتقدین پررنگ‌تر بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ سلسله حضور وزیران در ساختمان سبز بهارستان این‌بار به حضور وزیر ارتباطات در مجلس انجامید. روز یکشنبه (یکم تیرماه) بود که آذری جهرمی به منظور ارائه گزارش وزارتخانه متبوعش در مجلس حضور یافت.

در این جلسه نمایندگان مجلس که با چینش سیاسی یکدست از یک ماه پیش شروع به کار کرده‌اند، دغدغه‌های خود را با وزیر جوان دولت تدبیر و امید در میان گذاشتند. نمایندگان با طرح مسائلی پیرامون فضای مجازی، عدم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، گسترش فیبر نوری، تولید محتوا، فضای جرم‌خیز شبکه‌های اجتماعی و توسعه دولت الکترونیک وزیر ارتباطات را مورد خطاب قرار دادند.

همانطور که انتظار می‌رفت بحث فضای مجازی یکی از جدی‌ترین موضوعات مطرح شده در این جلسه بود. پیشتر «حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی»، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به عملکرد متولیان فضای مجازی، تعطیلی جلسات شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی، و ... معترض شده بود. وزیر ارتباطات نیز در سه بند به ادعاها مطرح شده پاسخ داد.

در جلسه روز یکشنبه «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس، پس از ارائه گزارش ابتدایی وزیر ارتباطات ضمن طرح مباحثی درباره وضعیت مخابراتی کشور، شبکه ملی اطلاعات و ترافیک داخلی و خارجی صیانت از فضای مجازی را یک مسئله جدی برشمرد و گفت: «امروز کودکان، نوجوانان و خانواده های ما در معرض یک فضای آلوده هستند که به این فضای آلوده باید از دو منظر توجه شود؛ نخست تولید محتوا که وظیفه نهادهای فرهنگی در کنار وزارت ارتباطات است و دیگری بخشی که می‌تواند در تولید این محتوای نامطلوب به آن توجه کند توسعه سرویس های داخلی و سیاست گذاری دولت در این حوزه است.»

قالیباف افزود: «امروز یک لجام گسیختگی بدون هیچ‌گونه سیاست گذاری در فضای مجازی حاکم است که در هیچ یک از کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی، شرق و غرب وجود ندارد.»

«علی بابایی کارنامی»، نماینده ساری و میاندورود، با اشاره به گزارش وزیر ارتباطات در صحن علنی اظهار کرد: «یکی از دغدغه‌های نخبگان، دانشگاهیان و مقام معظم رهبری، فضای مجازی است، به نظر می‌رسد برنامه‌ راهبردی و استراتژیک برای مدیریت افسارگسیختگی فضای مجازی به دولت، مجلس و نخبگان ارائه نشده است.»

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «سوال مشخص بنده این است که در یک‌سال باقی مانده از عمر دولت، وزارت ارتباطات چه سیاست‌هایی برای مدیریت فضای مجازی در نظر دارد؟»

«فاطمه محمدبیگی»، نماینده مردم قزوین، پس از اتمام گزارش آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضمن تقدیر از فعالیت‌های این وزارتخانه در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور گفت: «به عنوان یک شهروند مسلمان ایرانی و مادر نگران وضعیت فرهنگی و فضای موجود مجازی در کشور هستم.»

وی خطاب به آذری جهرمی تأکید کرد: «چندی پیش اینستاگرام انتشار تصاویر هرزه‌نگاری را در بستر خود آزاد کرد در صورتی که همین شبکه اجتماعی در ایام شهادت سردار سلیمانی به طور مکرر اقدام به حذف پست‌های تسلیت کاربران ایرانی می‌کرد، شما چه اقدامی را در مقابله با این موضوع انجام داده‌اید؟ نه تنها چاره‌جویی نشده بلکه شواهد حاکی از آن است که هم اکنون بیش از ۵۰ درصد ترافیک داده‌های کشور به این شبکه اجتماعی اختصاص دارد.»

محمدجواد آذری جهرمی در جریان بررسی مسائل حوزه ارتباطات و در پاسخ به منتقدان با تاکید بر این‌که دغدغه‌های فرهنگی، دینی و تغییر سبک زندگی به‌جا است، خاطرنشان کرد: «با دست روی دست گذاشتن و بستن کار درست نمی‌شود؛ باید در این زمینه کار کرد. اینستاگرام با سیاست‌های ما به قطب تبدیل شده زیرا پلت‌فرم‌های دیگر بسته است. اگر اینستاگرام صفحه سردار دل‌های ما را می‌بندد طبیعی است؛ آنها دولت تروریستی هستند و تروریست‌هایی در کت و شلوارند؛ در این موضوع شکی نداریم اما مگر سردار ما را در بغداد به شهادت رساندند ما بغداد را خالی می‌کنیم؟ آیا عرصه رسانه بین‌المللی است و حضور جریان‌ساز مورد تاکید رهبری را نباید ببینیم؟»

وی خاطرنشان کرد: «کسی موافق بی‌دینی نیست؛ شما به عنوان نماینده با مخاطب‌تان چطور ارتباط برقرار می‌کنید؟»

آذری جهرمی در پایان گفت: «اقتصاد آینده دنیا و فرهنگ ما منوط به این فضا «فضای مجازی» است. با توجه به این‌که فرصت کم است من اقدامات وزارت ارتباطات در بخش کرونا و همچنین پیشرفت دولت الکترونیک را به صورت مکتوب تقدیم نمایندگان خواهم کرد.»

پس از اتمام جلسه صدا و سیما در گزارشی به پوشش آنچه در مجلس پیش آمد پرداخت. اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه گزارش مذکور سه بار بازتولید شده است. به این صورت که در گزارش اول پاسخ‌های قاطع وزیر ارتباطات بازتاب گسترده‌تری داشته و در گزارش نهایی سخنان منتقدین پررنگ‌تر بوده است. همچنین در همان روز یکشنبه برنامه خارج از گود از لیست پخش خبر 20:30 خارج و گزارش انتقادی از آذری جهرمی روی آنتن می رود.

همچنین صداوسیما در دیگر اقدام جنجالی خود حاشیه‌هایی را برای آذری جهرمی برای حضور در یک برنامه ایجاد کرد. برنامه «پرونده ویژه» که از شبکه سوم سیما در حال پخش بود حین برنامه، مجری تاکید داشت از آذری جهرمی برای حضور در این برنامه دعوت به عمل آمده اما موافقتی صورت نگرفته است. در ادامه حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور، نیز به این اظهارات واکنش نشان داد. آشنا در توئیتی با این مضمون که با وزیر ارتباطات صحبت و آذری جهرمی ابراز بی اطلاعی کرده، در گفته مجری برنامه زنده تلویزیونی تشکیک کرد.

اما هنوز دقایقی از انتشار این توئیت نگذشته بود که مجری برنامه پیام دعوت تهیه‌ کننده برنامه از وزیر ارتباطات که برای روابط‌ عمومی این وزارتخانه ارسال شده‌ بود، را به مخاطبان نشان داد و از محتوای مکالمه تهیه‌کننده با «سیدجمال هادیان»، رئیس روابط‌ عمومی وزارت ارتباطات، گفت که نشان می‌داد دعوت صورت گرفته اما منتج به حضور وزیر در این برنامه نشده است. در نهایت تائید شد تنها چند ساعت قبل از آغاز برنامه «پرونده ویژه» آن هم به صورت پیامک از وزیر ارتباطات برای حضور در برنامه دعوت صورت گرفته این در حالی است که وزرا به دلیل مشغله کاری بلافاصله پس از دعوت نمی‌توانند در هر برنامه‌ای حضور داشته باشند.

با توجه به اینکه صدا و سیما رسانه ملی است و موظف است بدون توجه به مسائل سیاسی و جناحی و به صورت بی‌طرف شرح ماوقع کند، انتظار می‌رود که این سازمان در جوابیه‎‌ای پاسخگوی شایعات باشد. آنچه که در صحن مجلس گذشت جز خیر و مصلحت‌خواهی برای مردم نبود چه از سوی نمایندگان و چه از سوی وزیر دولت؛ آنچه مطرح و سخنانی که ایراد شد دارای منطق گفتگویی بود و انتظار می‌رود یک رسانه که صفت ملی را به دنبال خود دارد، طبق وظیفه‌اش منطق گفتگویی را بازتاب دهد. طبیعی است پرداختن نابرابر به هر یک از دو سویه‌ گفتگوکننده‌ها در مجلس شائبه طرفداری و جناح‌گرایی را ایجاد خواهد کرد.

نظر شما