قالیباف:

باید با شایسته‌گزینی به سمت عادلانه بودن حرکت کنیم

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۲۱:۳۶:۰۶
کد خبر: ۱۰۲۱۱۱۰
باید با شایسته‌گزینی به سمت عادلانه بودن حرکت کنیم
رییس مجلس شورای اسلامی چرخش و تغییر را اصلی انکارناپذیر توصیف کرد و گفت: باید با شایسته‌گزینی و اجرای قانون به سمت عادلانه بودن حرکت کنیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمدباقر قالیباف روز شنبه با حضور در جلسه برگزاری آزمون انتخابی دبیران کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، رکن رشد و تحول در هر مجموعه را نیروی انسانی برشمرد و اظهارداشت: اگر چه در بحث توسعه همواره بر منابع مادی و انسانی اشاره می‌شود اما منابع انسانی تنها رکن توسعه است زیرا منابع مادی هم با توان و ظرفیت انسانی فراهم می‌شود به این معنی که افراد باتدبیر، خلاقیت و مدیریت، منابع مادی را با خود همراه می‌کنند.

قالیباف با یادآوری هفته قوه قضائیه به نقل قولی از شهید بهشتی پرداخت و خاطرنشان کرد: شهید بهشتی رضوان الله علیه وجود هر حجابی بین کارگزار و مردم، کارگزار و کارمندانش را خلاف شرع می‌دانست یعنی بر این باور بود که تحت هیچ شرایطی در نظام اسلامی نباید ارتباط بین کارگزار و مسئول با زیردستان و مردم قطع شود و در این میان واسطه‌ای حتی به بهانه امنیت و حفظ جان ایجاد شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت نیروی انسانی، وجود فساد، تبعیض و موثر بودن تحریم‌ها را ریشه در ناکارآمدی و ضعف در مدیریت دانست و گفت: مدیریت برای حل و فصل چنین مشکلاتی باید به نیروی انسانی توجه ویژه داشته باشد؛ اساس کار در مدیریت است به طوری که وجود مدیران به همراه منابع و ظرفیتهای انسانی، خلاقیت‌ها، وقت گذاریها و علم و دانش میتواند موثر واقع شود.

قالیباف با تاکید بر اینکه مشکل کشور امکانات و منابع نبوده بلکه مدیریت است، افزود: قانون اساسی دو رکن صحن و کمیسیون برای مجلس شورای اسلامی تعریف میکند به طوری که تمامی پشتوانه فنی و محتوایی صحن در اختیار کمیسیونها است که محتوا و کار کارشناسی دقیق و خداپسندانه را تنظیم و به صحن ارسال می‌کنند، همین جاست که به نقش مهم دبیران و تیم کارشناسی پی میبریم.

رییس مجلس شورای اسلامی نقش تیم دبیران و کارشناسان کمیسیونها را در انجام کار محتوایی پراهمیت و اساسی برشمرد و تاکید کرد: بار سنگینی بر دوش دبیران کمیسیون ها است، همانگونه که بنده در پیشگاه خداوند مسئول هستم شما دبیران نیز مسئول هستید که آیا وظایف خود را تحت نفوذ و با بده بستان انجام می دهید یا براساس قوانین، با تخصص و بر اساس انصاف و تشخیص درست عمل می کنید؟

وی ادامه داد: مجلس باید در راس امور باشد، اما هم اکنون نیست و باید در راس امور قرار گیرد.

قالیباف تاکید کرد: در حوزه مدیریتی به دلیل ضعف موجود به سمت شایسته‌گزینی، شایسته‌پروری و شایسته‌سالاری نمی‌رویم؛ واقعیت آن است که در نظام اسلامی برای حل مساله در هر کار، ساختار و رفتاری باید از پایین به بالا حرکت کنیم.

قالیباف با تاکید بر شایسته گزینی در انتصاب دبیران کمیسیونهای تخصصی مجلس تصریح کرد: برای حرکت در مسیر شایسته پروری، باید زمینه آموزش و کارورزی را فراهم کنیم البته دبیران هم باید تلاش کنند تا این قابلیت ایجاد شود.
وی با یادآوری اختیارات رییس مجلس در انتخاب دبیران کمیسیون ها مطابق آیین نامه داخلی مجلس تاکید کرد: هرگز چنین اختیاری را قبول ندارم که با سلیقه شخصی و بدون ضابطه دست به گزینش بزنم و بر این باورم  که باید شایسته گزینی اتفاق بیفتد، شایسته گزینی به معنی ایجاد فرصت برای شرکت ۲۰۰ نفر در آزمون به طوری که فرصت برای همه فراهم شود و این طور نباشد که با دایره بسته چند نفری که می شناسیم یا چند نفری که توصیه می کنند حجت بر ما تمام شود که فردی را برداریم یا بگذاریم.

قالیباف با تاکید بر اینکه کارمندان اهمیتی کمتر از نمایندگان ندارند، افزود: بستر کار را شما کارمندان فراهم می‌کنید، در نتیجه رفتار و تعامل شما و نمایندگان است که در حوزه کارکرد و ساختار شاهد خروجی هستیم. تصمیم و اقدام ما مسئولان و کارگزاران نظام  و شمای کارمند و کارشناس است که مردم کشور را فقیر یا ثروتمند می کند، آن ها را به سمت آسایش و آرامش می برد یا شرایطی ایجاد می کند که برخی مجبور می شوند پشت‌بام اجاره کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر باور جوانگرایی افزود: زمینه و فرصت جوان‌گرایی باید فراهم شود البته به معنای آن نیست که به نیروهای باتجربه در محیطی مانند مجلس نیازی نداریم یا همه جوان‌ها بیتجربه هستند ولی نباید پست ها و مسئولیت ها را در اختیار کسانی قرار داد که قابلیت آن کار را ندارند.

وی چرخش و تغییر را اصلی انکارناپذیر توصیف کرد و ادامه داد: باید با شایسته‌گزینی و اجرای قانون به سمت عادلانه بودن حرکت کنیم، به طور طبیعی هر آمدنی، رفتنی دارد. ممکن است تغییرات در برخی موارد سخت باشد ولی لازمه کار است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: کارهای زیادی در مجلس وجود دارد که با دست شما کارکنان باید انجام شود، ان‌شاء الله دست به دست هم دهیم و با تحول در مجلس شورای اسلامی، باعث ایجاد تحول در اداره کشور شویم و بتوانیم پیگیر مسائل مردم باشیم.

 

نظر شما