سخنگوی وزارت امور خارجه:

سند راهبردی ایران و افغانستان در حال نهایی شدن است/ عملیات مشترک ایران و ترکیه را تایید نمی‌کنم/ احمدی نژاد در جریان سند راهبردی ایران و چین نیست

۱۳۹۹/۰۴/۰۹ - ۰۹:۴۸:۵۱
کد خبر: ۱۰۲۱۸۰۰
سند راهبردی ایران و افغانستان در حال نهایی شدن است/ عملیات مشترک ایران و ترکیه را تایید نمی‌کنم/ احمدی نژاد در جریان سند راهبردی ایران و چین نیست
سخنگوی وزارت خارجه گفت: در راستای سفر اتمرسند راهبردی دو کشور ایران و افغانستان در حال نهایی شدن است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه، در نشست خبری خودگفت: سرپرست وزارت خارجه افغانستان با یک هیات بلندپایه به ایران آمد و در راستای این سفر، سند راهبردی دو کشور ایران و افغانستان در حال نهایی شدن است.

موسوی گفت: ظریف در روزهای گذشته با وزیران خارجه عمان و چین از طریق ویدئوکنفرانس صحبت کرد. ظریف امروز به صورت ویدیو کنفرانس با همتای قطری خود مذاکره دارد. همچنین وزیر امور خارجه فردا در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره گزارش دبیرکل درباره قطعنامه ٢٢٣١ شرکت و سخنرانی می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حملات مشترک ایران و ترکیه به شبه نظامیان اقلیم کردستان و واکنش عراق گفت: مبارزه با تروریسم در دستورکار ایران ترکیه و عراق است. من از بحث هماهنگی خبر ندارم. طبیعی است ایران مرز خود را هر جا تروریست لانه کرده، پاکسازی کند. ما از نزدیک با عراق در تماس هستیم از گذشته هم عراق در جریان اقدامات ما و گروهک های تروریستی شناسنامه دار بوده است. بحث عملیات مشترک را تایید نمی کنم.

موسوی در پاسخ به ادعای احمدی نژاد گفت: حتما ایشان متوجه این موضوع نبودند این سند در حد پیش نویس بوده و مذاکره دیگری درباره سند راهبردی میان ایران و چین نداریم.

او درباره روابط تجاری میان ایران و ونزوئلا گفت: روابط میان دو کشور از گذشته وجود داشته و نزدیک است و به روابط نرمال خود ادامه می دهیم. تجارت عادی میان دو کشور صورت گرفت و موضوع خارق العاده ای نبود هرچند خوشایند برخی کشورها مثل آمریکا نیست. روابط ایران و ونزوئلا به آمریکا ارتباطی ندارد. سفری هم در پیش رو هست که در صورت نهایی شدن اعلام می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که اطلاعات جدیدی درباره پرونده قاضی منصوری به ایران ارایه نشده است و خواستاریم رومانی اطلاعات دقیق را سریعا به ما اعلام کند. دولت رومانی هنوز ابهام زدایی نکرده است.

موسوی با اشاره به تصویب سند راهبردی 25 ساله میان ایران و چین گفت: سند جامع راهبردی میان ایران و چین در سفر سال گذشته ظریف به پکن بررسی و چند بار تبادل نظر شده است. همه گمانه زنی ها را رد می کنم و این گمانه زنی ها واقعیت ندارد. با کشورهای که رابطه نزدیک داریم می خواهیم رابطه بلندمدت داشته باشیم. اماده ایم با دیگر کشورها این چنین سندهایی را امضا کنیم. سند راهبردی ایران و چین به صورت کامل در اینده منتشر می شود. الان سند در حد پیش نویس تهیه شده و در صورت نهائی شدن منتشر می شود. برخی  به دنبال تخریب روابط دو کشور هستند و این سند افتخار افرین است.

او تاکید کرد: درباره توانمندی موشکی خود با کسی تعارف نداریم. ادامه تحریم تسلیحاتی برخلاف مفاد قطعنامه ٢٢٣١ است و اثار و تبعاتی دارد که اروپا باید درباره عواقب ان پاسخگو باشد. البته تعامل اروپا با امریکا به ما ارتباطی ندارد اما از حقوق خود نمی گذریم .خود اروپایی ها در نامه اخیر رییس جمهور پیام ما را گرفتند اگر اقداماتی مانند مکانیزم ماشه به جریان بیافتد، ما هم ٢ یا ٣ اقدام را پیش بینی کردیم که حسب شرایط تصمیم گیری می شود. به نظر من اقدام امریکا در این مرحله به جایی نمی رسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره طرح "الزام دولت جمهوری اسلامی ایران به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی" در کمیسیون امنیت اظهار کرد: وزارت خارجه مشکلی با طرح ها و لوایحی که باید تبدیل به قانون شوند، ندارد. نظرهای کارشناسی ما اعلام شده چنانچه نهایی و تصویب شود وزارت امور خارجه استقبال می کند.

موسوی با اشاره به وضعیت حقوق بشر در آمریکا بیان کرد: یکی از موارد اصلی و انتقادی ما با برخی کشورهای اروپایی بحث پناه دادن به تروریست های شناسنامه دار است. انتقادات زیادی به برخی کشورهای اروپایی در این زمینه وارد می دانیم. تروریست ها نه تنها در ایران بلکه در دیگر نقاط دنیا دست به اقدامات تروریستی زدند. یکی از مسائل اصلی میان ما و اروپا حضور گروهک های تروریستی بوده که دستشان به خون ملت آغشته است.

او درباره سفر نخست وزیر جدید عراق به ایران گفت: ما از سفر مقامات به ایران استقبال می کنیم. چندین پیشنهاد برای سفر به ایران و سفر به کشورهای همسایه مطرح است که هنوز نهایی نشده و در صورت نهایی شدن، اطلاع رسانی می شود.

او درباره بازداشت چند تن از نیروهای حشدالشعبی گفت: مسائلی که در عراق اتفاق می‌افتد مربوط به خود این کشور است و جمهوری اسلامی ایران بنا نداشته و ندارد که در امور داخلی عراق دخالت کند و در مورد مسائلی اظهارنظر کند که به ما ارتباطی ندارد. حشدالشعبی یک گروه مردمی است که با تبعیت از دستور مرجعیت تشکیل شد و اکنون تبدیل به یک نیروی نظامی تبدیل شده است. ما اطمینان داریم که دولت و ملت عراق به خوبی از پس این مسائل بر می‌آیند و موضوعات داخلی خود را به نحو احسن مدیریت می‌کنند تا این کشور هرچه بیشتر به سمت امنیت و ثبات مطلوب حرکت کند.

موسوی در مورد اعلام خودمختاری ایالت کنتاکی و رویکرد ایران نسبت به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: ایران بنای مداخله در امور کشورهای دیگر را ندارد. مسائل انتخاباتی آمریکا به ما ارتباط و اهمیتی ندارد. آنچه برای ما اهمیت دارد رویکرد آنها نسبت به ایران و منطقه است که براساس رویکردهای آن رفتار خود تنظیم می‌کنیم. کشوری که داعیه حقوق بشر دارد و سالانه گزارش حقوق بشر در مورد کشورهای دیگر می‌دهد، به صورت علنی حقوق بشر و حقوق سیاهان را در کشور خودش زیرپا گذاشته و با نقض سیستماتیک حقوق بشر روبه‌رو هستیم.

موسوی در مورد اصابت بمب از پاکستان به یکی از روستاهای مرزی ایران گفت: من در جریان این موضوع نیستم ولی پیگیری می کنم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز