چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

ادعای احمدی نژاد و واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه/ علت انفجار در سیستان و بلوچستان از زبان استاندار/ نقل قول از مصدق در جلسه شورای امنیت سازمان ملل

۱۳۹۹/۰۴/۱۲ - ۰۵:۲۰:۵۲
کد خبر: ۱۰۲۱۹۶۳
ادعای احمدی نژاد و واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه/ علت انفجار در سیستان و بلوچستان از زبان استاندار/ نقل قول از مصدق در جلسه شورای امنیت سازمان ملل
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ آیت‌الله آملی لاریجانی

پس از اینکه آیت‌الله صادق آملی‌ لاریجانی، کرسی ریاست قوه قضائیه را به مقصد ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ترک کرد، هجمه‌ها علیه او آغاز شد. بازداشت اکبر طبری به‌ عنوان معاون اجرایی او اما دستمایه‌ای شد تا موج تازه‌ای از انتقادها علیه آملی‌لاریجانی به راه بیفتد.

حمید رسایی، نماینده پیشین مجلس، در این باره در حساب توییتر‌ی‌ خود نوشت: «وقتی در دوره جناب آملی‌ لاریجانی کسی در وبلاگ زپرتی‌اش (با کمتر از  ۱۰۰ بازدیدکننده) 2 کلمه نقد درباره ایشان یا برادران لاریجانی می‌نوشت، ریشه وبلاگ و صاحب وبلاگ خشک می‌شد، پذیرفته نیست که الان گفته شود برای رئیس سابق قوه قضائیه احراز نشده بود که اکبر طبری کنار گوشش در حال فساد است.» 

در ادامه آیت‌الله لاریجانی به این انتقادات واکنش نشان داد و طی نامه‌ای نوشت: «بنده سینه‌ام خزانه‌الاسرار اتهامات مجموعه‌ای از معاونان، قائم‌مقامان و آقازاده‌های مسئولان و شخصیت‌هاست.»

در پی بالا گرفتن این انتقادات در زمان بررسی دادگاه اکبر طبری، رهبری نیز به این مسئله ورود کردند. ایشان در ارتباط تصویری با رئیس و مسئولان عالی قضایی و همچنین روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور که به‌ مناسبت پایان هفته قوه قضائیه انجام شد، فرمودند: «خطاب من در این موضوع مردم و جوانان مومن است که مراقب باشند تعدی نکنند و به افراد معاند که به دنبال گرفتن انتقام از مواضع انقلابی و محکم قاطع فلان شخصیت هستند، کاری ندارم.»

ایشان تاکید کردند: «حرکت مبارزه با فساد که اکنون در قوه قضائیه به ‌خوبی مشاهده می‌شود و خود را نشان داده است، از دوره آقای آملی‌ لاریجانی آغاز شد و ایشان هم در داخل و هم در بیرون از قوه شروع‌کننده آن بودند و اینها نباید از نظر دور باشد.» اقدامی که می‌توان آن را نقطه پایانی بر هجمه‌ها علیه صادق آملی‌ لاریجانی دانست. یک روز پس از این سخنرانی مقام معظم رهبری، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پیامی از بیانات حکیمانه و الطاف کریمانه رهبر انقلاب قدردانی کرد.

چهره هفته: محمدجواد ظریف

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، سه‌شنبه شب در جلسه شورای امنیت برای بررسی نهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد اجرای قطعنامه 2231 شرکت و سخنرانی کرد.

ظریف بعد از سخنرانی 15 عضو شورای امنیت و دو گزارش اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ملل متحد به سخنرانی پرداخت. در این نشست به جز وزیر امور خارجه آمریکا، سایر اعضا نسبت به عملکرد آمریکا در قبال ایران و نقض تعهدات در برجام و قطعنامه 2231 توسط ایالات متحده اظهار تاسف کردند.

در بخشی از سخنرانی ظریف آمده است: مایلم سخنرانی خود را با همان عباراتی آغاز کنم که نخست‌وزیر مصدق 69 سال پیش در این شورا به کار برد. «شورای امنیت تأسیس شد تا ملل بزرگ و کوچک به‌طور یکسان بتوانند دور یک میز بنشینند و برای حفظ صلح مطابق با اهداف و اصول ملل متحد همکاری کنند. شورا نمی‌تواند وظیفه خطیر خود را انجام دهد... مگر اینکه قدرت‌های بزرگ به اصولی که شورا برای محقق کردن آنها ایجاد شده‌ احترام بگذارند.» دو سال بعد، وی در کودتای سیا برکنار شد.

جای تعجب نیست که دبیرخانه همزمان ائتلاف سعودی را از کشتار کودکان در یمن، که کاملا مستند است، مبرا دانست. این وضع موجود نه قابل قبول و نه پایدار است. جامعه بین‌المللی به‌طور کلی و شورای امنیت ملل متحد به‌طور خاص با تصمیم مهمی روبه‌رو هستند: آیا ما حاکمیت قانون را حفظ می‌کنیم، یا با تسلیم برابر هوس‌های یک متخلف، به قانون جنگل باز می‌گردیم؟ متاسفانه، نه تنها پاسخ سه دولت اروپایی به «خویشتنداری راهبردی» ما، تناسبی با ادعای بلندپروازانه «استقلال راهبردی» اروپا نداشت، بلکه پاسخ آنها پایبندی بیش از حد به «فشار حداکثری» امریکا بود که همه ایرانیان را هدف قرار داده است.

در پایان، بگذارید دوباره از سخنان نخست‌وزیر مصدق در شورای امنیت در سال 1951 استفاده کنم که گفت: «این شورا نخواهد توانست، در توجه به استدلال‌های مستحکم ما به قانون، قصور ورزد. بااین حال، این شورا یک نهاد حقوقی نیست بلکه در درجه اول یک نهاد سیاسی است که بالاترین مسئولیت‌های سیاسی را بر عهده دارد. بنابراین بی‌تردید درک خواهد کرد که ما به فشار چه از جانب دولت‌های خارجی و چه از جانب نهادهای بین‌المللی تن در نمی‌دهیم.»

حاشیه هفته؛ عباس جعفری دولت آبادی

نیمه مرداد ماه 98 بود که خبری مبنی بر بازداشت عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان سابق تهران، منتشر شد. او که از سال 88 با حکم صادق آملی‌ لاریجانی، رئیس وقت دستگاه قضایی، به سمت دادستانی تهران و انقلاب منصوب شده بود، اردیبهشت‌ ماه 98 یک دهه پس از حضور در این سمت حساس با نظر سیدابراهیم رئیسی از این مقام کنار گذاشته شد. اخباری منتشر شد که ادعا می‌کرد دادستان تهران سابق تهران بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده است. خبری که حدود یک روز بعد صراحتا از جانب جعفری‌ دولت‌ آبادی تکذیب شد. دادستان سابق تهران همان زمان اعلام کرد از منتشرکنندگان این شایعات شکایت کرده‌ است.

عباس جعفری‌‌ دولت‌آبادی خبر داد فردی که مردادماه سال گذشته خبر بازداشتش را منتشر کرد به مجازات جزای نقدی محکوم شده است.

اخبار هفته؛ تعیین تکلیف جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی/ قاضی منصوری/ استعفای ابوطالبی

محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه، روز یکشنبه در‌خصوص آخرین اقدامات اجرا شده درباره تعیین تکلیف جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی گفت: «سازمان هواپیمایی کشوری ایران مکاتبات ضروری را با دفتر تحقیق و تحلیل سوانح هوایی فرانسه انجام و توافقات تقریبا نهایی شده است.»

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: «چنانچه همه‌چیز به همین نحو پیش برود و اتفاق غیر‌مترقبه‌ای رخ ندهد، جعبه سیاه توسط تیم هواپیمایی کشورمان به فرانسه منتقل و کار استخراج و خوانش اطلاعات جعبه سیاه 30 تیر 99 (20 جولای 2020) شروع می‌شود.»

***

«غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضائیه، در برنامه «نگاه یک» درباره آخرین پیگیری‌های قوه قضائیه در رابطه با فوت متهم منصوری گفت: در این پرونده هم نسبت به متهم منصوری که یکی از متهمان این پرونده‌ها بود، بنا بر آنچه از طریق دولت رومانی و به‌ویژه از ناحیه پلیس اینترپل و پلیس بخارست به پلیس اینترپل ما اعلام کردند، این بود که او در هتلی در شهر بخارست، پایتخت رومانی، مبادرت به خودکشی کرده و اسناد، مدارک و مستندات محدود و جزئی را برای ما ارسال کردند. متأسفانه هنوز روایت رسمی از دولت رومانی که به وزارت خارجه‌ ما یا به سفارت ما در بخارست اعلام شده باشد، نداریم. از دوستان در وزارت خارجه خواسته‌ایم مجدانه پیگیری کنند و ما نسبت به آنچه اتفاق افتاده، ابهام داریم و قضایا شفاف و روشن نیست.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: شایعاتی که در ارتباط با متهم منصوری در فضای مجازی و بخش‌های مختلف منتشر می‌شود، گویای این است که با روایتی که پلیس بخارست انجام می‌دهد و کم‌و‌بیش اسنادش را ارسال می‌کند، انطباق ندارد. روایت آنها فوت قطعی این شخص است و علت فوت را خودکشی می‌دانند و در این ارتباط هم پیگیری‌هایی انجام شده و مدارکی ارسال شده است چون هنوز برای ما زوایای تاریکی هست. خودمان در این باب قضاوتی نداریم و قضاوت ما زمانی خواهد بود که مستندات کافی به ما ارائه شود. ما قاضی هستیم و بدون مستند کافی اظهارنظر و قضاوت نمی‌کنیم.

***

حمید ابوطالبی روز دوشنبه با انتشار توییتی در حساب کاربری خود نوشت: با سپاس فراوان، استعفای خود از سمت «مشاور رییس جمهوری» را تقدم ریاست جمهوری کرده‌ام.

حمید ابوطالبی در 22 آبان‌ماه سال 1396 در حکمی از سوی حسن روحانی به سمت مشاور رئیس‌جمهور منصوب شد و قبل از این سمت، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور بود.

جنجال هفته؛ اظهارات حمید رسایی

در ادامه واکنش‌‌ها به اتهاماتی که حمید رسایی به حجت‌الاسلام ناطق‌ نوری وارد کرده است، وکیل این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از جزئیات تکمیلی طرح شکایت علیه حمید رسایی در دادگاه ویژه روحانیت خبر داد.

رسایی در یک رشته توییت رشته‌ توئیت، مدعی شد ناطق‌نوری، علی‌محمد بشارتی، وزیر کشور در دولت دوم هاشمی‌ رفسنجانی را با اصرار واداشته تا اکبر طبری را به «فرمانداری شهرستان نور» منصوب کند و پس از آن نیمه دهه 70 باز با «همان لابی» به قوه قضائیه فرستاده است.

رسایی تاکید کرده «لازم است در پرونده طبری، روابط او با ناطق‌نوری مورد بررسی قرار گیرد. خصوصا درباره منبع تامین هزینه‌ ساخت ‎حوزه علمیه مجلل ناطق‌نوری در لواسان و ارتباطش با طبری.»

علی‌اصغر نیک‌نهاد، وکیل ناطق نوری، درباره شکایت از حمید رسایی گفت: «به عنوان وکیل آقای ناطق‌نوری علیه آقای رسایی در دادگاه ویژه روحانیت طرح شکایت کردم، دستور ثبت صادر شده و شعبه رسیدگی‌کننده هم تعیین شده و اقدامات بعدی هم از حیث تعقیب ایشان در حال پیگیری است.»

حادثه هفته؛ انفجار در سیستان و بلوچستان

بامداد سه‌شنبه دهم تیر اخباری در مورد انفجار در استان سیستان‌و‌بلوچستان منتشر شد. علی‌احمد موهبتی، استاندار سیستان‌ و بلوچستان، در این باره توضیح داد در منطقه کورین سیستان‌وبلوچستان یک بمب کنار جاده‌ای خنثی و دیگری منفجر شده است.

علاوه بر شایعه شهادت فرمانده سپاه منطقه کورین که تکذیب شد، گفته می‌شد راننده فرمانده طی این عملیات تروریستی به شهادت رسیده که موهبتی این خبر را هم تکذیب کرد.

اگرچه مسئولیت این حمله را گروه جیش‌العدل برعهده گرفته اما استاندار سیستان‌ و بلوچستان در جریان گفت‌وگویی تاکید کرد این اطلاعات تنها در فضای مجازی مطرح شده و تحقیقات ادامه دارد و تکمیل خواهد شد.

جنجال هفته؛ سند همکاری ایران و چین

هیات دولت پیش‌نویس سند همکاری ایران و چین را هفته گذشته تصویب کرده و به وزارت خارجه ماموریت داده تا با طرف چینی درباره جزییات برنامه به توافق برسد و متن اصلی را برای امضا بین دو کشور آماده کند.

محمود احمدی‌نژاد چندی پیش در جمع مردم گیلان نسبت به قراردادی که به گفته وی «مخفیانه با طرف‌های خارجی منعقد شود» اعتراض کرده بود. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، این سند را «افتخار آمیز» و «به نفع منافع دو کشور» خوانده و عنوان کرده «این سند ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی را در بر‌می‌گیرد و احتمالا در آینده و پس از تصویب نهایی می‌تواند به‌طور کامل منتشر شود.»

موسوی تاکید کرد این سند در حد پیش‌نویس است و همچنین گفت احمدی‌نژاد در جریان این سند نیست.

اتفاق خوب هفته؛ اظهارات سعید جلیلی

«سعید جلیلی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی مشورتی دولت سایه، گفت: در سفری که به کردستان داشتم، دوستان آنجا گفتند یک روستایی است که در آن یک مدرسه ساخته شده است. شما بیایید بازدید کنید؛ روستایی که جاده آن تقریبا کوهستانی و جمعیت آن حدود 25 خانوار بود. در آنجا من دیدم که همین روستای 25 خانواری نیز گازکشی شده است. برای من خیلی عجیب بود. آنجا سوال کردم، گفتند 95 درصد روستاهای کردستان لوله‌کشی گاز است. در بسیاری از کشورهای مدعی هم چنین چیزی وجود ندارد.

او افزود: وقتی با مردم صحبت می‌کردیم، می‌گفتند ما می‌دانیم جمهوری اسلامی چقدر برای ما کار کرده است. اتفاقا می‌خواهم بگویم اینها در جامعه نشاط و امید ایجاد می‌کند. این را هم بگویم که بخشی از این 95 درصد، اتفاقا در دوره آقای روحانی انجام شده و این‌طور هم نیست که بگوئیم همه اینها قبلا انجام شده است. خود آنها می‌گفتند خیلی از این خدمات در همین دوره تکمیل و کامل شده است. وظیفه ما این است که با همان نگاه «تائید، تصحیح و تکمیل» برویم و اینها را به تصویر بکشیم و دولت را تشویق کنیم.

دروغ هفته؛ دیدار احمدی‌نژاد با شورای نگهبان

یک رسانه عرب‌‌ زبان به تازگی مدعی شده که محمود احمدی‌‌نژاد رایزنی‌های خود با شورای نگهبان را جهت حضور در انتخابات سال 1400 آغاز کرده است. یک منبع نزدیک به احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با «عربی پست»، تاکید کرده «مذاکره با شورای نگهبان به ‌صورت مستقیم انجام شده و احمدی‌نژاد که شخصا با تعدادی از اعضای شورای نگهبان دیدار کرده، تصمیم جدی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد.»

«عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: «برخی انتخابات ریاست‌جمهوری را خیلی زود شروع کرده‌اند و هر از گاهی با اخبار خودساخته، ملاقات‌های فرضی افراد را با شورای نگهبان مطرح می‌کنند! شورای نگهبان تاکنون هیچ ملاقات رسمی و غیررسمی با داوطلبان احتمالی نداشته و به این زودی‌ها نیز نخواهد داشت.» 

نظر شما