ایستگاه نهم پاسارگاد تا بیستون

۱۳۹۹/۰۴/۱۱ - ۰۹:۰۰:۴۲
کد خبر: ۱۰۲۲۹۰۳
ایستگاه نهم پاسارگاد تا بیستون
رضا اردکانیان - وزیر نیرو

پویـــش #هر هفته_الف_ب_ایــــــران را در مهرماه ۱۳۹۸ آغاز کردیم و هدف، تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از ۲۲۷ پروژه بزرگ صنعت آب و برق بود که عمدتاً در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شروع شده بود. تا پایان سال به هدف خود به‌طور کامل رسیدیم. آن تجربه نشان داد که با برنامه‌ریزی و بسیج همه نیروها می‌توان در سخت‌ترین شرایط نیز به دستاوردهای مهم رسید. پویش #هر هفته_الف_ب_ایران را در سال ۱۳۹۹ با پرداختن همزمان به دو دسته اهداف «ساخت‌وسازی» و «سازوکاری» ادامه می‌دهیم و در نظر داریم ۵۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های بزرگ را تکمیل کرده و به بهره‌برداری برسانیم و شماری از سازوکارهای تأثیرگذار بر صنعت آب و برق را نیز بهبود بخشیم. پویش در سال ۱۳۹۹ از تاریخ ۲۸ فروردین آغاز شد. شیوع ویروس کرونا سبب شد افتتاح طرح‌ها بدون سفر به استان‌ها و از طریق ارتباطات مجازی انجام شود.

هشت هفته از پویش تاکنون برگزار شده است. هفته اول با حضور رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس به افتتاح طرح‌های نیروگاه حرارتی و تصفیه‌خانه فاضلاب در استان تهران اختصاص داشت. هفته دوم پویش شاهد بهره‌برداری از طرح‌های سد و شبکه آبیاری در استان ایلام بود و هفته سوم در استان مرکزی مجموعه‌ای از طرح‌های آبرسانی شهری، تأمین برق و نیروگاه برقابی افتتاح شد. هفته چهارم پویش به افتتاح طرح‌های استان سیستان و بلوچستان در زمینه آبیاری و زهکشی اختصاص داشت که با حضور رئیس جمهوری محترم در ویدئو کنفرانس برگزار شد. هفته پنجم پویش با افتتاح طرح‌های نیروگاه حرارتی در استان لرستان و سد و آبرسانی روستایی در خراسان جنوبی به انجام رسید. هفته ششم در استان آذربایجان غربی با افتتاح سد اشنویه و طرح نیروگاه حرارتی عسلویه و تأمین برق بوشهر و حضور رئیس جمهوری در ویدئو کنفرانس افتتاح طرح‌ها همراه شد. هفته هفتم نیز شاهد افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب قم بود و نهایتاً هفته هشتم علاوه بر آنکه افتتاح ارتقای توان یک واحد نیروگاه شاهرود را در بر می‌گرفت، شاهد بهره‌برداری از اولین طرح سازوکاری یعنی افتتاح مرکز پایش صنعت برق در تهران نیز بود. افتتاح و به بهره‌برداری رسیدن این میزان طرح‌ها که جمعاً ۹۱۳۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را در بر می‌گیرد، نشانی از پویایی و سرزندگی صنعت آب و برق ایران در کوران تحریم‌ها و تحقق شعار «جهش تولید» است.

هفته نهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران افتتاح طرح‌هایی در دو استان فارس و کرمانشاه در روز پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ را شامل می‌شود که همگی اهمیت اقتصادی و اجتماعی بسیاری دارند. فاز اول طرح آبرسانی به کلانشهر شیراز شامل خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه بزرگ آب شیراز با سرمایه‌گذاری ۵۶۰ میلیارد تومان از منابع خصوصی و دولتی به بهره‌برداری می‌رسد. جمعیت تحت پوشش این طرح ۳۲۴ هزار نفر است. مجموعه‌ای از مخازن، ایستگاه پمپاژ، تونل و خط انتقال برای تکمیل این طرح احداث شده است. فاز اول آبرسانی به سعادت‌شهر و ارسنجان نیز با سرمایه‌گذاری ۳۹ میلیارد افتتاح می‌شود و جمعیت ۱۱۰ هزار نفری را تحت پوشش قرار می‌دهد.

واحدهای ۱ و ۲ تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز همراه با ۷۴۲ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب یکی از مهم‌ترین آنهاست. بهره‌برداری از این طرح سبب می‌شود جمعیت تحت پوشش شبکه‌های فاضلاب از ۲۵ درصد فعلی ۴۹ درصد بیشتر شده و به ۷۴ درصد جمعیت دو میلیون نفری کلانشهر شیراز برسد. این تصفیه‌خانه با مشارکت بین‌المللی با مبلغ ۴۱ میلیون یورو و ۴۳۷۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی ساخته شده است.

ارزش محیط‌ زیستی این طرح نیز قابل توجه است. پساب تولیدشده از این تصفیه‌خانه با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز تمام استانداردهای محیط‌ زیستی جهت رهاسازی در آب‌های پذیرنده را داشته و برای مصارف کشاورزی، فضای سبز و صنایع آب‌بر منطقه شامل کارخانجات فولاد، سیمان و شهرک‌های صنعتی قابل استفاده است. واحدهای مذکور همچنین روزانه هزار متر مکعب عوامل بیماری‌زای جدا شده از فاضلاب ورودی را به‌صورت بهداشتی دفع می‌کنند.

اجرای این طرح زمینه اشتغال ۲۵۰ نفر به‌طور مستقیم و۵۰۰ نفر را به‌طور غیرمستقیم فراهم می‌کند. ارزش محیط‌ زیستی دیگر این مجموعه آن است که ۵۰ درصد برق مورد نیاز فرآیندهای تصفیه‌خانه از طریق گاز تولیدی از فاضلاب (انرژی پاک) تأمین می‌شود.

طرح دیگری برای توسعه واحدهای ۱ و ۲ تصفیه‌خانه شماره ۱ شیراز نیز انجام شده است که سبب شده جمعیت تحت پوشش این تصفیه‌خانه تا سقف ۸۰۰ هزار نفر ارتقا یابد. پساب خروجی این واحدها که تمام استانداردهای محیط‌ زیستی برای رهاسازی در آب‌های پذیرنده را دارند برای مصارف کشاورزی، فضای سبز و صنایع آب‌بر منطقه شامل کارخانجات فولاد، سیمان و شهرک‌های صنعتی قابل استفاده هستند. اشتغال ۵۰ نفر نیروی بومی به‌طور مستقیم و حداقل ۲۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم از مزایای اقتصادی-اجتماعی این طرح است.

مفهوم پایداری و توجه به محیط‌ زیست در طرح‌های هفته نهم پویش جایگاه ویژه‌ای دارد. نیروگاه خورشیدی لارستان با ظرفیت ۱۰ مگاوات توسط بخش خصوصی و با هزینه‌ای بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان در شهرستان لارستان استان فارس و بر اساس قرارداد خرید تضمینی برق، احداث شده است. ساخت این نیروگاه در سال ۱۳۹۷ آغاز شده و در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسیده است. سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) طی قراردادی خرید برق از سرمایه‌گذار بخش خصوصی را به مدت ۲۰ سال تضمین کرده است. نیروگاه‌های خورشیدی ۱۰ مگاواتی در شمار نیروگاه‌های بزرگ خورشیدی هستند و در هفته نهم پویش علاوه بر نیروگاه ۱۰ مگاواتی لارستان، دو نیروگاه ۱۰ مگاواتی لامرد و دارندگان، به علاوه نیروگاه‌ ۲ مگاواتی ترکان و دو نیروگاه ۰.۵ مگاواتی اقلید و شهرک صنعتی نی‌ریز نیز افتتاح می‌شود. مجموعاً ۳۳ مگاوات نیروگاه خورشیدی در هفته نهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به بهره‌داری می‌رسد.

نیروگاه‌های ۱۰ مگاواتی به لحاظ اقتصادی و محیط‌ زیستی سبب صرفه‌جویی ۵.۶۸۰ میلیون مترمکعب مصرف گاز طبیعی و ۴۳۷۱.۸۴ مترمکعب آب می‌شوند و عدم انتشار ۱۳۷۱۱.۶۸ تن گاز دی‌اکسید کربن در سال از مزایای محیط‌ زیستی هر نیروگاه ۱۰ مگاواتی است. توسعه نیروگاه‌های تولید برق تجدیدپذیر با توجه به میزان اشتغالی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کنند و مزایای محیط‌ زیستی آنها از جمله اقدامات توسعه پایدار به‌شمار می‌روند. اشتغالزایی این گونه طرح‌ها از زمان برنامه‌ریزی تا تولید پنل‌ها، ساخت و نصب به علاوه نگهداری و تعمیرات قابل توجه بوده و در سراسر جهان نیز به‌عنوان فرصت اشتغالزایی نگریسته می‌شوند. نکته مثبت درخصوص نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی آن است که بیش از ۶۰ درصد کل برق تولیدی آنها در ماه‌های گرم سال صورت می‌گیرد که با الگوی مصرف برق ایران تطابق دارد و به تأمین برق در ماه‌های اوج مصرف کمک می‌کند.

استان کرمانشاه نیز در هفته نهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران شاهد افتتاح سد شرفشاه است که با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان ساخته شده است. این سد آب برای کشاورزی ۳۰۵۵ هکتار دشت‌های سومار و نفت‌شهر تأمین می‌کند، تأمین آب شرب دو شهر سومار و نفت‌شهر را برای بلندمدت انجام می‌دهد و کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه کنگیر را نیز ممکن می‌سازد. اشتغالزایی مستقیم برای ۷۶۴ نفر و غیرمستقیم برای ۳۸۲ نفر در دوران ساخت از مزایای اجتماعی این طرح است. این طرح شامل شبکه آبیاری و زهکشی با وسعت ۱۹۰۰ هکتار نیز هست که در آینده افتتاح خواهد شد.

مجموع ارزش سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته برای ۱۰ طرحی که در هفته نهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در استان‌های فارس و کرمانشاه افتتاح می‌شوند بالغ بر ۱۹۰۰ میلیارد تومان است. این میزان سرمایه‌گذاری به نتیجه رسیده در سالی که «جهش تولید» نام گرفته است به علاوه ارزش‌های محیط‌ زیستی و اجتماعی طرح‌ها، نویدبخش تاب‌آوری، پایداری و امیدواری بیشتر در سرزمین ایران است، سرزمینی که تاریخی کهن به ژرفای پاسارگاد و بیستون دارد. 

نظر شما