کارشناس مسائل روسیه:

اسرائیل، اطلاعات نظامیِ آذربایجان را به ارمنستان داد/ ردِ پای اسرائیلی‌ها در درگیری آذربایجان و ارمنستان است

۱۳۹۹/۰۴/۲۷ - ۲۳:۴۲:۰۳
کد خبر: ۱۰۳۰۲۵۱
اسرائیل، اطلاعات نظامیِ آذربایجان را به ارمنستان داد/ ردِ پای اسرائیلی‌ها در درگیری آذربایجان و ارمنستان است
کارشناس مسائل روسیه گفت: دلیل اصلی تنش‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تحرکات اصلیِ اسرائیلی‌ها در سطح منطقه قفقاز است.

«شعیب بهمن»، کارشناس مسائل روسیه، درباره دلایلِ تنش‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان به خبرنگار سیاسی برنا گفت: ابتدا باید گفت که این درگیری برخلاف درگیری‌های گذشته در منطقه مورد مناقشه قره باغ صورت نگرفته است بلکه در خارج از این منطقه رخ داده است. علت شروع درگیری به اختلافات دو کشور در گذشته باز می‌گردد. همواره تبادلِ آتش به دلیل درگیری‌های بسیار کوچک و یا تنش‌های جزئی بین دو کشور، وجود داشته است.

او در پاسخ به این سوال که چرا این درگیری‌ها بین دو کشور در شرایط فعلی افزایش پیدا کرده است؟ افزود: دلیل اصلی این تنش‌ها، تحرکات اصلیِ اسرائیلی‌ها در سطح منطقه قفقاز است. تقریبا در یکی، دو ماهِ اخیرا اخبار و اطلاعاتی در رسانه‌های منطقه منتشر شد مبنی بر اینکه اسرائیلی‌ها، اطلاعاتِ نظامیِ جمهوری آذربایجان را به ارمنی‌ها دادند در ازای اینکه ارمنستان در افتتاحِ سفارت خود در سرزمین‌های اشغالی، سرعت ببخشد. 

این تحلیلگر مسائل اوراسیا تصریح کرد: در واقع این لو رفتن اطلاعاتِ نظامی جمهوری آذربایجان و دسترسی ارمنستان به این اطلاعات به دلیل اقدامِ اسرائیلی ها در این میان، علت شعله ور شدنِ آتش در شرایط فعلی در سطح ِ منطقه است. در نتیجه، تنش و درگیری فعلی به رغم اینکه ریشه‌های تاریخی و اختلافاتِ ارضی و قومی نیز وجود دارد، دست کم به دلیل مداخله اسرائیلی‌ها در سطحِ منطقه صورت گرفته است و می‌تواند عواقبِ وخیمی را به دنبال داشته باشد؛ اگر طرفین نتوانند وارد مدیریت و کنترل این درگیری‌ها شوند یقینا عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت. هرچند به نظر می‌رسد این درگیری هم مانند درگیری‌هایی که در گذشته رخ داده است کنترل می شود، به هر حال پیامدهایی را در دو کشور ادامه دار خواهد کرد. 

شعیب بهمن با اشاره به هدف اسرائیلی‌ها از این جابه جایی اطلاعات بین دو کشور به رغم اطلاع از تنش تاریخی بین آنها در پایان گفت: اسرائیلی‌ها در واقع به دنبال این هدف بودند که یک امتیازی به طرفِ ارمنی بدهند تا آنها سفارت خود را در سرزمین‌های اشغالی افتتاح کنند. ارمنی‌ها قرار بود در اوایل فروردین ماه امسال این کار را انجام دهند اما به دلیل اعتراضاتی که در کشورهای اسلامی صورت گرفت، عملا این مسئله را به تعویق انداخت و تا به امروز دست کم سفارت خود را افتتاح نکردند. در نتیجه اسرائیلی‌ها تمایل داشتند که با دادن چنین امتیازی، طرف ارمنی را ترغیب کنند تا به سرعت، سفارت خود را در سرزمین‌های اشغالی افتتاح کند.  2/5

نظر شما