سفیر سابق ایران در چین:

متن قرارداد ایران و چین تفاوتی با سندی که در سفر محمد هاشمی به چین مطرح بود، ندارد

۱۳۹۹/۰۴/۲۸ - ۱۶:۰۶:۲۵
کد خبر: ۱۰۳۱۰۶۶
متن قرارداد ایران و  چین تفاوتی با سندی که  در سفر محمد هاشمی به چین مطرح بود، ندارد
سفیر سابق ایران در چین گفت: متن این تفاهم نامه تفاوتی با سندی که در سال 1379 در سفر محمد هاشمی به چین که آن زمان مسئول روابط ابران با چین بود، مطرح بود ندارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نشست شورای راهبردی روابط خارجی با موضوع تبیین روابط ایران و چین در شرایط نوین جهانی امروز (شنبه) با حضور محمد باقر خرمشاد، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، غلامرضا چگنی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، مهدی صفری، سفیر اسبق ایران در چین و محسن شریعتی نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در ابتدای این نشست خرمشاد گفت: هژمونی آمریکا در قرن بیست شکل گرفت اما این در حال تغییر است و این تغییرات ناشی از اشتباهات غربی ها است. اولین و مهم‌ترین واقعیت جهان چین و روسیه هستند که در  این زمینه موفقیت بزرگی بدست آوردند و در حال تبدیل شدن به قدرت های سیاسی و اقتصادی هستند. هند و چین رویکرد منطقی در قبال جهان پیش گرفتند. همه این موارد شرایط بازی را تغییر می دهد. دو کشوری که در حال حاضر قدرت در دست دارند آمریکا و چین هستند که باید در مورد این دگرگونی جدید تصمیم بگیریم. 

وی در ادامه افزود:اما سوالی که مطرح می شود این است که ما به مثابه جمهوری اسلامی ایران  و از طرفی چین به لحاظ راهبردی چه باید کنیم؟! در مورد چین به چند آمار اکتفا می کنم، طبق آمار در 1978 ا میلیارد جمعیت چین زیر خط فقر بودند و امروز همین آمارها می گوینمد چین امروز تقریبا هیچ شهروند زیرخط فقر ندارد. در سال 2019 صادرات بیش از 2 تریلیون بوده است در حالی که صادرات آمریکا حدود 1 تریلیون است. 47 در صد زغال سنگ جهان در چین ثبت می شود. همچنین این کشور شریک تجاری 130 کشور جهان است. 

خرمشاد در مورد جایگاه ایران ادامه داد: اگر چین کارخانه جهان است، نیاز پایدار به انرژی و بازار مصرف دارد، در نتیجه ایران می تواند منبع انرژی مطمئمن برای این کشور باشد. اینکه ایران قدرت منطقه ای غرب آسیا است که نشان دهنده نفوذ و نقش آن در منطقه است. داراری یک سیاست خارجی مستقل است. ایران طرفدار یک نظم چند قطبی در جهان است.

خرمشاد در پاسخ به این سوال که نادیده گرفتن چین به سود منافع ملی ایران است؟ تصریح کرد: همه جناح های سیاسی ایران بر این اعتقادند که داشتن چند شریک تجاری به نفع ایران است. در جهان در حال گذار امروز چین و ایران در شرایطی قرار دارند که برای یکدیگر اهمیت راهبردی دارند لذا این گرایش تصادفی نیست. آمریکا 40 سال که راه را بر ما بسته است اروپا در برجام ثابت کرد که دچار مشکلات جدی است لذا چین به مثابه  پنجره ای برای ظهور و بروز جدی برای ایران مطرح است.

شریعتی نیا در ادامه این نشست گفت: ایران یکی از آخرین کشورهایی است که تعریفی از رابطه خود با چین ارائه می کند. ایران یکی از کشورهایی است که از بیشترین پتانسیل برای رابطه با چین برخوردار است. این دو کشور ادعای ایفای نقش در بازنویسی قواعد بین الملل را دارند. ایران و چین کشوری قاعده پذیر هستند.شاید هیچ کشوری در بعد از جنگ سرد به اندازه ایران زیر چنین فشاری نبوده است.ایران بسیار دیر وارد رابطه تعریف شده با چین شده است، روابط قبلی با چین کمتر سازمان یافته بود. ما در آغاز یک مسیر پیچیده هستیم که کار ساده ای نیست. اجرای این سند علی رغم اینکه ضرورت بخش برای کشور است اما ساده نخواهد بود.

خرمشاد در تکمیل صحبت های شریعتی نیا افزود: در علوم سیاسی و روابط بین الملل آزمایشگاه نداریم . در این رشته یکی از متدهای آزمایشی خلاف جریان تصور کردن است. اگر امروز ایران روابط خود را با چین گسترش ندهد ده سال بعد قضاوت ایرانیان در برابر این نوع بازی ایران چه خواهد بود؟!همه اجماع دارند که جهان به سمت چند قطبی شدن حرکت می کند. باید از مخالفین رابطه با چین پرسید که با توجه به شرایط چرا نباید این کار را کرد؟!

شریعتی نیا در توضیح دوره گذار گفت: دوره  گذار تقریبا به اتمام رسیده است و در حال حاضر فضای دو قطبی آمریکا و چین در نظام بین الملل شکل گرفته است. لذا نمی توان گفت که این سند دلالتی بر تشخیص ما از شرایط دوران گذر است. این سند بعد از 4 سال به جمع بندی رسید. سوال این است که آیا سیاست خارجه ماندگار ایران در دهه 1950 تکرار خواهد شد یا نه؟!

در ادامه خرمشاد در پاسخ به پرسش ملائک، سفیر سابق ایران در چین مبنی بر اینکه ایران و چین براساس ضرورت زمانه به یکدیگر نزدیک می شوند؟  اظهار کرد: در جهان پایان هژمونی غرب قرار داریم. بازیگری مثل فرانسه در  حال حاضر به این جمع بندی است که اروپا باید تصمیم بگیرد که می خواهد در کجا بایستد. ایران هم ایران قبل از انقلاب نیست و تحت فرمان است و از طرف غرب رانده شده است. در نتیجه این شرایط تمایل به سمت رابطه با چین را دو چندان می کند.

شریعتی نیا افزود: رابطه با چین یک نوع ضرورت است. وقتی از رابطه با چین صحبت می کنیم در مورد رابطه با 13درصد تولید داخلی جهان صحبت می کنیم که با توجه به ظرفیتی که این کشور دارد، ارتباط با آن یک ضرورت است. البته کشورهایی مثل عربستان و پاکستان در بحث رابطه با چین از ایران جلوتر هستند.

ملائک، سفیر سابق ایران در چین گفت: متن این تفاهم نامه تفاوتی با سندی که در سال 1379 در سفر محمد هاشمی به چین که آن زمان مسئول روابط ابران با چین بود، مطرح بود ندارد یعنی آنچه که الان وجود دارد همان موضوعاتی است که از آن زمان به امروز منتقل شده است. به عنوان مثال ساخت مخازن گازی از این موارد است.این سند غیر از رقم 25 سال و نوآوری های دیگر در مورد سایبر هیچ مفهوم سیاسی خاصی را بین دو کشور متبادر نمی کند و امارات و عربستان در این زمینه خیلی از ما جلوتر هستند لذا این سند تایید سیاسی بر هیچ روندی نیست مگر اینکه به متعهد شدن اشاره شود. این سند با برنامه 2025 چینی ها منطبق است.

این خبر به روز رسانی می شود...

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز