گزارش روز؛

حضوری ناخوانده برای تکذیب اما همراه با تخریب!

۱۳۹۹/۰۵/۰۱ - ۰۵:۲۷:۵۳
کد خبر: ۱۰۳۲۲۳۱
حضوری ناخوانده برای تکذیب اما همراه با تخریب!
حضور ناخوانده معاون احمدی‌نژاد در روزنامه شرق، آن هم برای اینکه ماجرای شایعه فرارش را به صورت حضوری تکذیب کند به ضرب و شتم و توهین و تخریب و شکستن وسایل دفترِ روزنامه منجر شد اما ماجرا به این سادگی نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ حضور ناخوانده معاون احمدی‌نژاد و مریدانش در روزنامه شرق، آن هم برای اینکه ماجرای شایعه فرارش را به صورت حضوری تکذیب کند، به ضرب و شتم و توهین و تخریب و شکستن وسایل دفترِ روزنامه منجر شد اما ماجرا به این سادگی نیست. حمید بقایی که در دوره‌ای هشت ساله، معاون اجرایی رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده با بی‌اعتنایی به قانون و دستگاه قضایی، به حریم روزنامه شرق تعرض کرد در حالی که تکذیب و یا جوابیه و یا حتی راه‌های قانونی دیگری نیز وجود داشت که او به گزارش شرق مبنی بر ماجرای فرارش از کشور که آن هم تکذیبیه شایعه فرارِ او بود، واکنشِ اعتراضی نشان دهد.

درباره چرایی سرزدن چنین اقدامی از سوی معاون رئیس‌جمهور سابق، آن هم در حالی که راه‌های قانونی وجود دارد، «عباس عبدی»، رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا می‌گوید: «بقایی به هیچ عنوان به دنبال احترام به شیوه‌های قانونی نیست همانند زمانی که در دولت احمدی‌نژاد حضور داشت. این افراد اساسا به دنبال ترویجِ شیوه‌های شخصیِ حل اختلاف هستند که نتیجه آن خشونت است. فرض کنیم روزنامه صد درصد هم خطا کرده باشد باید از آن شکایت کرد نه اینکه با رفتارهای غیر قانونی با آن برخورد کرد. بنابراین چنین افرادی به دنبال این هستند که شیوه های غیرقانونی را رواج دهند».

عبدی با بیان اینکه اقدام بقایی در توهین و تخریبِ روزنامه شرق، مصداق تعرض به حریم یک رسانه محسوب می‌شود، تاکید کرد: «اقدامی که بقایی در روزنامه شرق انجام داد نه تنها تعرض به رسانه بود بلکه مهمتر از آن، تعرض به قانون، دستگاه قضایی و پلیس بود. وظایف این دو نهاد، این است که از این گونه اقدامات جلوگیری کنند. به بیانی دیگر دستگاه قضایی و پلیس به نوعی حافظِ امنیت و حقوق مردم هستند مبنی بر اینکه، اگر کسی به حقوق و حریمِ امنیت افراد تجاوز کرد، باید به آنها مراجعه کند در غیر این صورت، اگر بخواهد مستقل پاسخ دهد قانونِ جنگل حاکم می شود.»

او که در زمان مرخصی‌هایش، اخیرا در غرب کشور تصادف کرده بود با عصایِ نمادینش به روزنامه شرق آمد که بگوید تصادفش در غرب کشور، در حین فرار نبوده و خواسته با فحاشی و توهین و تخریب، این را بیان کند. در حالی که او حتی گزارش روزنامه شرق را نخوانده بود و بدون دعوت به دفتر روزنامه رفت و از تخریب‌هایش، خبرنگار و وسایل دفتر را نیز بی‌نصیب نگذاشت. گزارش روزنامه شرق در واقع به تکذیبِ شایعه فرار بقایی اشاره کرده بود گزارشی 400 کلمه‌ای که بقایی، حتی به خود زحمتِ خواندنش را نیز نداده بود.

این اقدامِ عجیب و غیرقانونی بقایی واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی و فعالان رسانه‌‌ای به دنبال داشت. «کامبیز نوروزی»، حقوقدان و کارشناس رسانه، در این خصوص به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا گفت: «تعرّض به روزنامه‌نگار و یا دفاترِ رسانه‌ها تحت هر عنوان، مطلقا غیرقانونی و نامشروع است. امنیتِ حرفه‌ای روزنامه‌نگاری یکی از شاخص‌های بسیار مهم حرف روزنامه‌نگاری است. اگر افراد بتوانند به هر بهانه‌ای به دفترِ یک روزنامه حمله کنند یعنی ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین شرطِ حرفه روزنامه‌نگاری مورد تعرض قرار گرفته است.»

او افزود: اگر کسی به یک مطلب منتشر شده در روزنامه‌ای معترض است می‌تواند همان اعتراض را بنویسد و به همان روزنامه ارسال کند. اگر جوابیه دارد، همان جوابیه را ارسال کند. اگر هم می‌خواهد پیگیری بیشتری انجام دهد می‌تواند به دستگاه قضایی شکایت کند. بنابراین ضروری است در این باره دستگاه قضایی به طور خاص ورود و برخورد کند. متاسفانه ما با تعرض به دفترِ یک روزنامه مواجه‌ایم و کاری هم به بقایی و گرایش سیاسی وی ندارم مسئله این است که همه رسانه‌ها با هر گرایش سیاسی و فرهنگی، باید با امنیت بتوانند به کارِ حرفه‌ای خود ادامه دهند.»

اشاره کامبیز نوروزی به ورودِ دستگاه قضایی به تعرض به روزنامه شرق و به طور کلی یک رسانه، در واقع به نوعی حقِ شکایت رسانه طبق قانون مجازات اسلامی را یادآور شده است. در این ارتباط، فریده غیرت، حقوقدان و وکیل، با اشاره به قانون مجازات اسلامی، درباره این اتفاق به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا گفت: «اقدام بقایی صددرصد و به صورت قطعی، نادیده گرفتن دستگاه و مراجع قضایی است. اینکه بقایی یا هر فرد دیگری به روزنامه شرق رفته و دفترِ این روزنامه را به هم ریخته است به نوعی اقدام به آشوب و اغتشاش است و خلافِ مقررات بوده و مجازات قانونی، نیز دارد. همچنین این فرد باید تحت پیگردِ قانونی قرار گیرد و بحثی نیز در آن نیست.»

این حقوقدان ادامه داد: حال این فرد بقایی باشد یا هر شخص دیگری بوده باشد. هیچ فرقی نمی‌کند و همه در مقابل قانون مساوی و برابر هستند و از امتیازات و غیره به طور برابر برخوردار هستند. از این رو اگر بقایی هم تخلفی مرتکب شده باید تحت پیگرد قرار گیرد. طبق قانون مجازات اسلامی، ایجاد هرگونه آشوب، اغتشاش، برهم زدن نظم عمومی، این اقدام بقایی و یا هر فرد دیگری تخلف بوده و چنین حقی ندارند. در واقع طبق قانون، برای ایجاد مزاحمت و به نوعی ورود بدون اجازه، مجازاتی نیز تعیین شده است.» 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز