موضع متفاونت عفو بین‌الملل در برابر آمریکا

۱۳۹۹/۰۵/۱۱ - ۱۹:۵۸:۵۹
کد خبر: ۱۰۳۷۹۷۰
موضع متفاونت عفو بین‌الملل در برابر آمریکا
سازمان عفو بین‌الملل از آمریکا خواست تا به خانواده قربانیان حملات هوایی ارتش این کشور در سومالی، غرامت بپردازد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از روسیا الیوم، سازمان عفو بین‌الملل افزوده است: در حملات هوایی ارتش آمریکا به سومالی شماری غیرنظامی کشته شدند، که می‌خواهیم به خانواده قربانیان غرامت پرداخت شود.

این نهاد حقوق بشری همچنین خواستار محافظت از جان غیرنظامیان در سومالی شده است.  

فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا از سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۸۹ حمله هوایی از جمله ۴۲ حمله در سال جاری انجام داده است که بنابر اعلام عفو بین‌الملل در ۹ حمله دستکم ۲۱ غیرنظامی کشته و ۱۱ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا اعتراف کرده است که از آوریل سال گذشته میلادی تا کنون پنج غیرنظامی در سه حمله هوایی در سومالی کشته شدند و ۶ نفر نیز زخمی شدند؛ اما غرامتی به آنها پرداخت نشده است.

آمریکا سال‌هاست که در سومالی عملیات‌هایی برای مبارزه با الشباب انجام می‌دهد. الشباب از حدود ۲ دهه پیش عملیات بمب‌گذاری و حملات مسلحانه علیه نظامیان و غیرنظامیان را آغاز کرده و عملیات‌هایی در کشورهای همسایه از جمله کنیا انجام داده است.

پیش‌تر وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود که در سال ۲۰۱۹ در جریان رشته عملیاتی که در سراسر دنیا انجام داده ۱۳۲ غیرنظامی را کشته؛ رقمی که بسیار پایین‌تر از برآورد سازمان‌های مردم‌نهاد است.

نظر شما