یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

آمریکا جلوی ارتباطات مردم ایران را می‌گیرد!/ تحریم بعدی آمریکا مخابرات ایران است/ تاریخ انتخابات آمریکا تغییرناپذیر است

۱۳۹۹/۰۵/۱۴ - ۰۸:۳۹:۰۳
کد خبر: ۱۰۳۸۵۴۸
آمریکا جلوی ارتباطات مردم ایران را می‌گیرد!/ تحریم بعدی آمریکا مخابرات ایران است/ تاریخ انتخابات آمریکا تغییرناپذیر است
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: همه شبکه‌های بین‌المللی تحت تسلط و تصرف آمریکاست و آنها را می‌تواند تحریم کند، موضوعی که در چند سال گذشته ترامپ آن را مطرح کرد. البته چون این شبکه‌ها در حوزه بخش خصوصی است مقداری مشکل به نظر می‌رسد و دخالت در موضوع آزادی بیان است؛ آمریکا در ادامه تحریم‌ها جلوی ارتباطات مردم ایران را می‌گیرد.

«علی بیگدلی»، کارشناس مسایل بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با پیشنهاد ترامپ مبنی بر تعویق در انتخابات ۲۰۲۰ گفت: از جهت انطباق با قانون اساسی آمریکا، اصلا این امکان وجود ندارد. در قانون اساسی آمریکا به صراحت بیان شده رئیس جمهور جدید یا رئیس جمهوری که برای بار دوم می‌خواهد در انتخابات شرکت کند، باید تا 20 ژانویه سال بعد حتما ورودش به کاخ سفید قطعی شود. تاریخ انتخابات آمریکا تغییرناپذیر است. در یک ماه گذشته ترامپ اعلام کرد برگ‌های برنده‌ای در دست دارد و به زودی آنها را رو خواهد کرد تا بتواند وضعیت متزلزل خود را جبران کند که این موضوع، منجر به نتیجه نشد. بیان چنین اظهارنظرهایی نشان دهنده ناامیدی در انتخابات پیش‌رو است، موضوعی که ضعف ترامپ را نشان می دهد. آرزوها و امیدهای ترامپ در آماده‌سازی فضا برای انتخابات تحقق پیدا نکرد. در آمریکا نه مساله کرونا کاهش پیدا کرد و نه شورش‌های اجتماعی و نه آن حجم بیکاری سرو سامان یافت.

او درباره مشکلات ترامپ ادامه داد: از سال 2008 بحران اقتصادی از آمریکا شروع شد و اتحادیه اروپا را نیز در بَر گرفت. در دوره اوباما آمریکایی در متوقف کردن این حوادث موفق نبودند. یکی از کارهای برجسته ترامپ این بود که رقم بیکاری را از 2/9 درصد به 4/3 درصد رساند که پیروزی بسیار بزرگی است، وارد کردن سرمایه‌های خارج به درون آمریکا از جمله امتیازهای بزرگ بود و پیروزی ترامپ تا قبل از کرونا و قبل از خیزش‌های اجتماعی روشن بود اما اکنون، او هر روز شانس خود را از دست می‌دهد، براساس آخرین سرشماری که به وجود آمد حدود 41 تا 49 درصد به نفع بایدن رای داده بودند که رقم خیره کننده‌ای است. 49 درصد آرا برای بایدن پیام پیروزمندانه‌ای است؛ البته ممکن است چند ایالات هنوز در حوزه آمار قرار نگرفته باشند ولی اهمیتی ندارد. 

بیگدلی با اشاره به انتخابات آمریکا اظهار کرد: انتخابات آمریکا غیر قابل پیش بینی است، طی 6 یا 7 ماه گذشته اتفاقاتی که در آمریکا رخ داد، به زیان ترامپ و به نفع دموکرات‌ها بود. آرای جمهوری خواهان تقریبا یک سبد ثابتی است و کمتر دچار تزلزل می‌شود، آرای جمهوری خواهای غیر سیال است و با توجه به حواشی رخ داده میزان سیالیت آرای دموکرات‌ها در حال افزایش است، دموکرات‌ها حتی توانستند آرای در سایه را هم به نفع خود جذب کنند. بنابراین هر روز شانس و اقبال بایدن، رشد بیشتری پیدا می‌کند و انتخابات هم در زمان مقررش برگزار می‌شود، مگر اینکه حالت خاصی داشته باشد و رای دو سوم کنگره را داشته باشد که این نشدنی است برای اینکه مجلس و نمایندگانش، اکثریت دمکرات‌ها هستند. 

این کارشناس روابط بین‌الملل در رابطه با گسترش تحریم‌های ایران توسط آمریکا اظهار کرد: تحریم‌های جدید خیلی اهمیت ندارد بلکه به هر حال سوسوهایی که وجود داشته هم جلویش را خواهد گرفت. آن قدر زمینه صادراتی نداریم که جلوی آن گرفته شود. ایران توسط بازارهای مسدود و پنهانی خریدهایش را انجام می‌دهد، آمریکا در ادامه تحریم‌ها ممکن است، تحریم‌های بیشتری را انجام دهد یکی از نقطه‌هایش تلویزیون است. همه تلویزیون و همه شبکه‌ها را می‌تواند تحریم کند و در اقدام دیگر، مخابرات را تحریم می‌کند. اگرچه تلویزیون برخی از بخش‌هایش تحریم شده ولی هنوز به طور کامل تحریم نشده است، مخابرات ایران هم به همین صورت، این دو نهاد مهمی هستند که می‌تواند مورد تحریم قرار گیرد.

بیگدلی در رابطه با تحریم محدوده اینترنت بین‌الملل توسط آمریکا گفت: همه شبکه‌های بین‌المللی تحت تسلط و تصرف آمریکاست و آنها را می‌تواند تحریم کند، موضوعی که در چند سال گذشته ترامپ آن را مطرح کرد البته چون این شبکه‌ها در حوزه بخش خصوصی است مقداری مشکل به نظر می‌رسد و دخالت در موضوع آزادی بیان است؛ آمریکا در ادامه تحریم‌ها جلوی ارتباطات مردم ایران را می‌گیرد. 

او در پاسخ به این سوال که چقدر ممکن است این اتفاق رخ دهد و شاهد تحریم حوزه مخابرات ایران و اینترنت بین‌المللی باشیم؟ گفت: بله مقدور است. فرض کنید اگر تلگرام را تحریم کنند مبادله اخباری که بین ایران و شبکه‌های دنیا صورت می‌گیرد که خود آمریکایی‌ها هم از استفاده می‌کنند، مسدود خواهد شد. الان صحبت این است که همه شبکه‌های مرتبط با دفتر رهبری را مسدود کنند که هنوز عملی نشده البته خود اشخاص، تحریم شدند. این اقدام جلوگیری از آزادی بیان است و اینها زیر مجموعه کانال‌ها، موسسات و شرکت‌های بخش خصوصی هستند و اگر دولت آمریکا تصمیم بگیرد، بخش خصوصی هم باید تبعیت کند. 2/5

نظر شما