عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی:

مسئولین وزارت امور خارجه آمریکا هزینه تحلیل نادرست ترامپ را می‌دهند/ عوض کردن افراد در وزارت امور خارجه مانند تیم فوتبالی است که در حال سقوط، به پایین جدول است

۱۳۹۹/۰۵/۱۷ - ۲۳:۴۰:۴۰
کد خبر: ۱۰۴۰۹۴۰
مسئولین وزارت امور خارجه آمریکا هزینه تحلیل نادرست ترامپ را می‌دهند/ عوض کردن افراد در وزارت امور خارجه مانند تیم فوتبالی است که در حال سقوط، به پایین جدول است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: برجام هنوز تنها سندی است که آمریکا در چارچوب آن می‌تواند با ایران گفتگو کند و اینکه آمریکا خارج از برجام نتوانست قراردادی را به ایران تحمیل کند، نشان دهنده شکست سیاست و استراتژی آمریکا در برابر ایران است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، ۲۵ مردادماه ۱۳۹۷ وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا از تشکیل گروه اقدام علیه ایران خبر داد و برایان هوک توسط مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به ریاست این کارگروه انتخاب شد. امسال در حالی این گروه به آستانه سومین سالگرد تشکیل خود نزدیک می‌شود که رئیس آن از استعفای خود از این سمت خبر می‌دهد.

هوک نه تنها از ریاست گروه اقدام ایران استعفا داده بلکه از سِمَت نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران نیز استعفا داده است، روزنامه «واشنگتن‌پست» بامداد جمعه به نقل از یک مقام ارشد سابق در دولت آمریکا در مورد علت استعفای هوک نوشت که از وی خواسته شده استعفا دهد تا مسئولیت شکست استراتژی واشنگتن علیه ایران، بر دوش این مقام ارشد سابق در دولت آمریکا بیافتد.

«جلیل رحیمی جهان‌آبادی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در ارزیابی این تغییر در وزارت امور خارجه آمریکا با توجه به نزدیک شدن این کشور به ایام انتخابات ریاست جمهوری به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: ترامپ در ابتدای کار خود ارزیابی نادرستی از ایران داشت و الان افرادی که قربانی می‌شوند اعم از وزیر امور خارجه، مسئول پرونده ایران، مسئولین سازمان سیا و سایرین هزینه تحلیل نادرست ترامپ را می‌دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: تحلیل ترامپ این بود که از طرفی با خروج از برجام و به ازای آن افزایش فشار اقتصادی و از طرف دیگر با افزایش فشارهای نظامی و امنیتی نظیر ترور سردار سلیمانی ایران مجبور می‌شود که پای میز مذاکره بیاید و ترامپ می‌تواند، تحت عنوان قرارداد جدیدی بحث فعالیت‌های اتمی، منطقه‌ای و پیشرفت‌های موشکی ایران را تحت تاثیر قرار دهد که در نهایت از آن به عنوان سندی برای پیروزی در انتخابات استفاده کند.

رحیمی جهان‌آبادی ضمن تاکید بر اشتباه بودن سیاست‌های آمریکا علیه ایران تصریح کرد: در واقع ترامپ به هر کسی که اعتماد کرد و کار را به آن واگذار کرد، نتیجه فعالیت‌های آن فرد آمدن ایران به پای میز مذاکره نشد و به عبارتی ایران به زانو در نیامد. در حقیقت برجام هنوز تنها سندی است که آمریکا در چارچوب آن می‌تواند با ایران گفتگو کند و اینکه آمریکا خارج از برجام نتوانست، قراردادی را به ایران تحمیل کند، نشان دهنده شکست سیاست و استراتژی آمریکا در برابر ایران  است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عوض کردن افراد در وزارت امور خارجه آمریکا مانند تیم فوتبالی است که در حال سقوط به رده پایین‌تر است که از تعویض مربی و دروازه‌بان می‌خواهد، شوک وارد کند که شاید فرجی حاصل شود. همچنان که فردی به تازگی در حوزه ونزوئلا  فعالیت می‌کند، کاملا ناموفق عمل کرده و نتوانسته آن چیزی که مدنظر آمریکا بوده، را انجام دهد. لذا این تغییرات نشان‌دهنده رسیدن آمریکا به پایان استرتژی نادرست خود در برابر ایران است و چاره‌ای جز این ندارند که بپذیرند، مسیر اشتباه بوده است.

رحیمی جهان‌آبادی در پاسخ به اینکه این تغییرات می‌تواند نشانی از تغییر استراتژی آمریکا در قبال ایران باشد؟ خاطرنشان کرد: نمی‌دانم میزان عقلانیت در دستگاه حاکمیت آمریکا تا چه اندازه است درعین حال نباید از ترامپ انتظار عقلانیت داشت چرا که خودِ این انتظار غیرعقلانی است که فکر کنید، ترامپ منطق و عقلانیت سرش  می شود!

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: مسیری که آمریکا می‌رود و اقداماتی که انجام می‌دهد نشان شکست استراتژی آمریکا در برابر ایران است، آیا می‌خواهند یک استرتژی شکست خورده را تا زمانی که باخت ترامپ در انتخابات تکمیل شود، انجام دهند و یا اینکه می خواهند این استرتژی را عوض کنند و برگ برنده تبلیغاتی برای پیروزی در انتخابات بدست بیاورند. ۲/۵  

نظر شما