عضو کابینه دولت اصلاحات:

جنگ در جبهه‌های متعدد داخلی و خارجی از بزرگ‌ترین مشکلات دولت فعلی است/ خاتمی هزینه طرح آشتی ملی را می‌پردازد/ شاهد ضعف‌های اجتناب‌ناپذیری هستیم که مردم هزینه آن را می‌پردازند

۱۳۹۹/۰۵/۲۰ - ۰۵:۱۸:۰۵
کد خبر: ۱۰۴۱۶۲۲
جنگ در جبهه‌های متعدد داخلی و خارجی از بزرگ‌ترین مشکلات دولت فعلی است/ خاتمی هزینه طرح آشتی ملی را می‌پردازد/ شاهد ضعف‌های اجتناب‌ناپذیری هستیم که مردم هزینه آن را می‌پردازند
عضو کابینه دولت اصلاحات جنگ در جبهه‌های متعدد داخلی و خارجی را از بزرگ‌ترین مشکلات دولت فعلی، دانست.

«فیض‌الله عرب سرخی»، عضو کابینه دولت اصلاحات، در واکنش به فشارهای صورت گرفته علیه دولت به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا گفت: اولین مسئله‌ای که برخی عامدانه و برخی دیگر ناآگاهانه به آن بی‌توجهی می‌کنند این است که در ایران هیچ‌وقت نمی‌توان حساب دولت را از سایر ارکان نظام جدا کرد. همچنین نمی‌توان اوضاع اقتصادی کشور را از دیپلماسی و یا سیاست‌ خارجی را از سیاست داخلی منفک کرد.

او افزود: اوضاع امروز ما، کلاف درهم‌پیچیده‌ای از گره‌هاست که نتیجه عملکردها در حوزه‌های مختلف است. بر این اساس معتقدم وضعیت موجود اجتناب‌ناپذیر نبوده است، امکان اعمال خط مشی‌هایی که کشور با بحران‌های موجود مواجه نشود یا حداقل شدت فعلی را نداشته باشد، وجود داشت و همه اجزاء حاکمیت هر چند میزان متفاوت در ایجاد این شرایط سهم دارند.

عرب‌سرخی در خصوص راه‌حل‌های خروج از شرایط فعلی تصریح کرد: اما اگر فرض کنیم وضعیت موجود اجتناب‌ناپذیر بوده و با ملاحظه این نکته که راه‎های منابع خارجی یا بسته شده و یا به شدت محدود شده است، در پی انتخاب راهی مناسب برای عبور از آن باشیم باید در دو جهت تلاش شود، اولا باید راه‌های جدید درآمدی شناسایی شوند که عمدتا ذیل چهار سرفصل اصلی کمک گرفتن از مردم مانند فروش انواع اوراق مشارکت، فروش دارایی‌های مازاد دولت، استقراض از بانک مرکزی (چاپ اسکناس) و افزایش بهره‌وری تعریف می‌شوند.

این چهره اصلاح‌طلب ادامه داد: ثانیا تا جایی که ممکن است از هزینه‌های غیر‌ضروری کاسته شود، انجام هزینه براساس اولویت صورت گیرد و در همه هزینه‌ها صرفه‌جویی اعمال شود تا بتوان، تعادلی در جدول درآمدها و هزینه‌ها ایجاد کرد. بخش بزرگی از انجام این امور به میزان کارآمدی، توانمندی و سلامت عوامل اجرایی در حاکمیت از جمله انتخاب مدیران شایسته مربوط می‌شود.

عرب‌سرخی با اشاره به برگزاری انتخابات گزینشی اظهار کرد: وقتی در انتخاب مدیران و اعضای پارلمان و حتی شوراها عوامل محدودکننده فراوانی وجود دارد که بحث کارآمدی و توانمندی را به حاشیه می‌راند، نمی‌توان شاهد انتخاب‌های کارآمد و توانا که بخشی از آثار آن در این مقاطع نمایان می‌شود، بود. بنابراین امروزه شاهد ضعف‌های فراوان اجتناب‌پذیری هستیم که هزینه آن را مردم و کشور می‌پردازند.

این عضو کابینه دولت اصلاحات در پاسخ به اینکه آیا دولت‌های پیشین چنین شرایط متشنجی را داشته‌اند؟ اظهار کرد: پس از انقلاب در کشور دوره بی‌بحران یا کم‌تنش بسیار کم داشته‌ایم. به عنوان مثال کشوری که تازه می‌خواهد از زیر بار انقلابی که منجر به تغییر رژیم شده کمر راست کند و ناگهان با جنگی چنان گسترده و طولانی مواجه می‌شود، با وضعیت روابط بین‌الملل و شرایط وخیم اقتصادی آن روزها مدیریتی قوی می‌طلبد.

عرب‌سرخی خاطرنشان کرد: اما از سوی دیگر نمی‌توان امنیت روانی مدیران و همدلی‌ها و اعتمادها را چه در بخش مردم و چه در عرصه نظام به عنوان فاکتوری تقویت‌کننده برای مدیریت بحران نادیده گرفت.

این چهره اصلاح‌طلب در پایان یادآور شد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دولت فعلی، جنگ در جبهه‌های متعدد داخلی و خارجی است که هم کار را سخت می‌کند و هم باعث اتلاف و کاهش شدید انرژی مدیریتی می‌شود البته همین مشکل راه حل‌هایی مثل آشتی ملی دارد که سال‌هاست از آن سخن می‌گوئیم و متهم می‌شویم همچنان که آقای خاتمی به دلیل مطرح کردن این راه حل  هزینه‌های فراوان پرداخته و می‌پردازد. 2/5

نظر شما