واکنش سخنگوی دولت به انتقادات وارده به شورای عالی سران قوا/ این شورا تدبیری از سوی رهبری است

۱۳۹۹/۰۵/۲۸ - ۱۶:۰۶:۵۶
کد خبر: ۱۰۴۵۹۹۹
واکنش سخنگوی دولت به انتقادات وارده به شورای عالی سران قوا/ این شورا تدبیری از سوی رهبری است
ربیعی گفت: شورایعالی اقتصادی، تدبیری از سوی مقام معظم رهبری، برای مدیریت هماهنگ اقتصاد کشور در شرایط ویژه کنونی است. برای فهم این ضرورت، باید توجه کنیم که در سخت ترین و بی سابقه ترین تحریم ها و در یک جنگ اقتصادی تمام عیار قرار داریم و خشن ترین و پرقدرت ترین مخالفان استکباری ایران در آمریکا به قدرت رسیداند. این یک جنگ واقعی است و نیز این مهم یک واقعیت است که تروریسم اقتصادی در زندگی روزمره شهروندان ایرانی تاثیر رنج آور داشته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، «علی ربیعی»سخنگوی دولت در پاسخ به سوال برنا مبنی بر اینکه تعدادی از  نمایندگان خواستار اصلاح ساختار شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا هستند و در همین راستا مدام انتقاداتی به این شورا دارند مشخصا بفرمایید چرا انقدر شاهد هجمه به این جلسات هستیم؟ در صورتی که سران قوا درآنجا حضور دارند؟ گفت: شورایعالی اقتصادی، تدبیری  از سوی مقام معظم رهبری، برای مدیریت هماهنگ اقتصاد کشور در شرایط ویژه کنونی است. برای فهم این ضرورت، باید توجه کنیم که در سخت ترین و بی سابقه ترین تحریم ها و در یک جنگ اقتصادی تمام عیار قرار داریم و خشن ترین و پرقدرت ترین مخالفان استکباری ایران در آمریکا به قدرت رسیداند. این یک جنگ واقعی است و نیز این مهم یک واقعیت است که تروریسم اقتصادی در زندگی روزمره شهروندان ایرانی تاثیر رنج آور داشته است.

او گفت: اصل و فلسفه تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا براساس شرایطی است که آمریکا با تحریم های ظالمانه و تروریزم اقتصادی در عمل جنگ اقتصادی را بر علیه مردم ایران  راه انداخته و امروز کشور را درگیر این جنگ اقتصادی کرده است . شرایط جنگ اقتصادی نیازمند فرماندهی واحد و سرعت عمل در تصمیم‌گیری است. این شورا برای شرایط خاص کشور که امروز درگیر آن هستیم به صورت موقتی و اقتضایی تنها در خصوص برخی تصمیمات ضروری و اضطراری که در شرایط عادی اتخاذ آن زمانبر بوده برای مقابله با تحریم تشکیل شده و البته در تمام موارد تلاش شده است که برای دراز مدت مسیر قانونگذاری خود را مانند همه موارد طی کند.

ربیعی بیان کرد: همه مصوبات شورایعالی مهم، از ویژگی زماندار بودن برخوردار است  و با مواردی که نیاز به تصویب دائمی قانونی دارد، همزمان به صورت لایحه مسیر مجلس را طی می کند. اساس پیشنهاد تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا را مقام معظم رهبری ارائه و ترکیب آن را مشخص کردند تا در خصوص تصمیمات فوری در دوره جنگ اقتصادی هماهنگی بین قوا صورت گرفته و در مواردی که نیاز به مجوز قانونی دارد، به تصویب معظم له نیز می‌رسد.

سخنگوی دولت  مطرح کرد:در تمام دنیا نیز وقتی شرایط غیرمتعارف به وجود می‌آید شوراها و نهادهایی اینچنینی تشکیل می‌شوند تا بحران ها و مشکلات را با سرعت بیشتری حل کنند.این شورا همچنین دارای ساختار و نظامنامه بوده و نظرات کارشناسی و دیدگاه‌های متفاوت صاحبنظران مورد توجه قرار می گیرد و مباحث قبل از طرح در شورا با حضور نمایندگان دستگاههای ذیربط در کمیسیون مقدماتی با حضور اعضا  دیگر شورا بررسی مقدماتی می شود و حاصل به شورایعالی ارائه می شود.

او در پاسخ به سوال دیگر برنا مبنی بر اینکه عرضه اوراق سلفی نفت که در جلسه سران قوا تصویب شده است چرا شاهد هجمه به این مصوبه هستیم؟ گفت: طرح «فروش نفت با موعد مشخص به متقاضیان» نیز پیشنهاد مشترک وزارت اقتصاد و وزارت نفت بود که  تاییدیه  بانک مرکزی را به همراه داشت و در بررسی ها معلوم شد که به اهداف هدایت نقدینگی و رونق تولید و طرحهای عمرانی و مقابله با تورم و رکود کمک می کند.

ربیعی مطرح کرد: کلیات طرح هم در دو جلسه مورد تایید شورایعالی قرار گرفت. البته در جزییات اجرایی، نظرات کارشناسی متفاوتی وجود داشته است که جمع بندی آن، مورد تصویب و اجرا خواهد گرفت. طبیعی است که هر کدام از قوا دیدگاه مشخصی داشته و با توجه به تنوع دیدگاهی که وجود دارد نظرات خود را بیان می‌کنند و در نهایت جمع بندی جلسه برای تایید به استحضار مقام معظم رهبری می رسد.

 

نظر شما