معاون اقتصادی وزیر کشور:

۲۵۰ گزارش ویژه اقتصادی برای رئیس‌جمهور ارسال شد

۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۱۴:۵۶:۲۱
کد خبر: ۱۰۴۸۰۸۴
۲۵۰ گزارش ویژه اقتصادی برای رئیس‌جمهور ارسال شد
معاون اقتصادی وزیر کشور، در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته دولت گفت: در سه سال گذشته ۲۵۰ گزارش ویژه برای رئیس‌جمهور و معاون اول ارسال شد و همه گزارش‌ها منجر به دستورات ویژه از سوی رییس جمهور شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، «بابک دین پرست»، معاون اقتصادی وزیر کشور، در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه 50 تا 60 سفر استانی داشته‌ایم، گفت: تلاش داریم اقدامات وزارت کشور را در سطح ملی و استانی، بیان کنیم. بخشی از اقدامات ما مربوط به سیاستگذاری و برنامه ریزی است. انجام سیاستگذاری برای وزارتخانه‌ای که مسئولیت مستقیمی در سیاست های اقتصادی ندارد، کار مشکلی است.

او افزود: با توجه به فعاایت ما در حوزه موضوعات امنیتی سرمایه‌گذاری‌هایی هم در حوزه این مسائل داریم.

معاون وزیر کشور بیان کرد: انتقال دبیرخانه شورای توسعه شرق و غرب از حوزه معاونت امنیتی به معاونت اقتصادی، بعد از ده سال و نیم اتفاق افتاد.

دین پرست عنوان کرد: یکی از ماموریت هایی که ما به آن ورود می کنیم، ماموریت های ویژه از سوی رییس جمهور، معاون اول و برخی وزرا است.

او ادامه داد: مسئولیت های معاونت اقتصادی، دبیرخانه ستاد اطلاع رسانی و ستاد تبلیغات اقتصادی کشور است و همچنین هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و  وزارت کشور برعهده معاونت اقتصادی وزارت کشور است.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: در شهریور ماه گذشته در عناوین و تعداد استان ها تغییراتی انجام دادیم که با هماهنگی 18 عضو کابینه بود. ابلاغ فعالیت های اقتصادی دولت نیز از دیگر اقدامات ماست. 30 اولویت اقتصاد با دستور وزیرکشور به استانداران ابلاغ شد.

معاون اقتصادی وزیر کشور با اشاره به این ۳۰ اولویت گفت: شناسایی واحدهای تولیدی راکد، احیای واحدهای تولید شده راکد با پیشرفت ۶۰درصد، فراهم کردن رمینه توسعه کسب و کار شرکت های دانش بنیان ، ارتقا محصولات تولید داخل برای صادرات به کشورهای همسایه، حمایت از کالاهای ساخت تولید اژ جمله این اولویت ها بوده است.

او خاطرنشان کرد: سال گذشته که سال تولید و اشتغال بود و امسال جهش تولید بود ۷ ماموریت به فرمانداران ابلاغ شد که یکی از آنها شناسایی واحدهای تولیدی فعال ، کمک به افزایش تولید واحدهایی که با کمتر از طرفیت خود کار می کنند، شناسایی واحدهای تملیک شده از سوی بانکها. شناسایی واحدهای تولید مشکل دار و بحرانی و‌مراقبت ار این واحدها ، تلاش در جهت تکمیل واحدهای تولیدی بالای ۶۰درصد تکمیل است.

دین پرست اظهار کرد: در سال ۹۹ اعلام کردیم فرمانداران موفق را زمانی‌ معرفی می کنیم که استانداران، فرمانداران ناموفق را نیز به وزارت کشور معرفی کند.

او اشاره کرد: ۲۵۰ گزارش ویژه برای رییس جمهور ارسال کردیم و اکثر این گزارشها منجر به دستورات خاص و ویژه ای شده است. ارتباط خوبی رییس جمهور و معاون اول وی با دستگاه های اقتصادی دارند چراکه بارها شده ما نامه ارسال کرده ایم و‌ این ‌نامه ها همان روز جواب داده شده است.

دین پرست با بیان بخشی از مواردی از گزارش ویژه که نقش وزارت کشور در آن برجسته بود، گفت: احیای بنگاه‌های اقتصادی تملیک شده توسط بانک‌های عامل وجلوگیری از تملک واحدهای تولیدی، بررسی دلایل عمده نوسانات نرخ بیکاری و دستیابی به موثرترین راهکارهای موجود در اموراشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری، ارزیابی میزان اهتمام دستگاه‌ها و بانک‌های مرتبط برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، نظارت بر روند تدوین اسناد مطالعاتی طرح آمایش سرزمین در استان‌های کشور، بررسی میزان مطالبات شرکت‌های تولید کننده لوازم بهداشتی و تجهیزات پزشکی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، گزارش عملکرد پروژه تکمیل و بهره‌برداری از ۶ هزار طرح صنعتی و معدنی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ %، و گزارش میزان مطالبات واحدهای تولیدکننده لوازم، قطعات و تجهیزات خودرو از شرکت های خودرو ساز از جمله اقداماتی است که در گزارش ویژه به رییس جمهور ارسال شده است.
معاون اقتصاد وزیر کشور ادامه داد: شناسایی و تعیین تکلیف حدود ۱۱ هزارکانتینر در بندر شهید رجایی بندرعباس که از بیش از یک دهه بصورت بلاتکلیف مانده بودند، گزارش مربوط به علل و میزان قاچاق وخروج دام زنده ازکشور، گزارش آخرین وضعیت پروژه‌های نیمه تمام درحوزه نفت، گاز و پتروشیمی، گزارش وضعیت واحدهای تولیدی مشکل دارمتعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گزارش روند اجرای مصوبات دولت در ارتباط با آئین‌نامه ساماندهی مبادله در بازارچه های غیر رسمی موقت مرزی (موسوم به کوله بری)، پیشنهاد اتخاذ تمهیدات لازم به منظور ساماندهی فرآیند تامین، واردات و ذخیره سازی کالاهای اساسی، گزارش مربوط به آخرین وضعیت بیش از ۵ هزار خودرو بلاتکلیف موجود درگمرک استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان، حل و فصل تمامی مشکلات شرکت پدیده شاندیز در سطح ملی، گزارش مربوط به رصد آخرین وضعیت شرکت های مهم بحرانی در کشور، و تعیین تکلیف قانونی ۱۴۰ هزار تن نهاده های دامی آلوده به سم آفلاتوکسین در انبارهای بندر امام خمینی(ره) در سه نوبت از دیگر گزارش‌های ویژه ارسال شده به رییس جمهور بود که معاون وزیر کشور به آن اشاره کرد.
 
ذرت‌های آلوده نخستین بار سال ۹۷ توسط استاندار خوزستان گزارش شد
 
دین پرست با بیان اینکه ازجمله مواردی که وزارت کشور هیچ‌گاه رسانه‌ای نکرد، همین موضوع تعیین تکلیف قانونی ۱۴۰ هزار تن ذرت دامی آلوده به آفلاتوکسین بوده است، گفت: این ذرت‌های آلوده در سال‌های ۹۳ و ۹۵ وارد کشور شده بود که نخستین بار در خرداد ماه ۹۷ و با گزارش استاندار خوزستان و با دستور وزیر کشور در دستور کار بررسی قرار گفت.
او افزود: مجدداً در دی‌ماه ۹۷ موضوع مورد پیگیری قرار گرفت و گزارش آن برای رییس جمهور ارسال شد؛ سومین بار هم در دوم مرداد ماه سال ۹۸ جلسه بسیار مهمی با حضور همه دستگاه‌های ذیربط در وزارت کشور برگزار وگزارش آن درششم مرداد ماه وبرای سومین بار با پیشنهادات مشخص برای استحضار رئیس جمهور ارسال شد.
معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: طبق دستور رییس جمهور با پیشنهادات وزیر کشور موافقت و قرارشد با متخلفین برخورد قاطع صورت بگیرد و پرونده به قوه قضائیه محول شود.
دین پرست یکی دیگر از اقدامات وزارت کشور را نظارت بر عملکرد استانداران به ‌عنوان روسای کمیته ها و شوراهای اقتصادی عنوان کرد و گفت: از سال ۱۳۹۴ تاکنون (گزارش سه ماهه اول سال ۱۳۹۹) ۳۴ مورد گزارش مربوط به کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید به همراه پیشنهادات ملی جهت برون‌رفت از مشکلات موجود تقدیم ریاست جمهوری شده و دستورات موثری نیزبه مراجع ذیربط ابلاغ شده است.
اواضافه کرد: در موضوع عملکرد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان‌ها و ارزیابی عملکرد استان‌ها هم استان‌های خراسان رضوی، اردبیل، ایلام و خراسان شمالی بیشترین تعداد جلسات را برگزار کردند که بیشترین تعداد مصوبات اجرا شده هم، مربوط به استان‌های اردبیل با ۳۹۹ مصوبه، خراسان رضوی با ۳۶۵ مصوبه و خراسان جنوبی با ۲۹۷ مصوبه می‌باشد.
 
نقش کلیدی وزارت کشور و استانداران در گفتمان بین دولت و بخش خصوصی
دین پرست درباره شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی طبق ماده (۷۵) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران که به منظور تبادل نظر دولت و بخش¬های خصوصی و تعاونی و تسهیل فعالیت¬های اقتصادی در راستای بهبود فضای کسب و کار شکل گرفته است، اظهارکرد: براساس ماده (۱۲) قانون احکام دائمی برنامه¬های توسعه کشور، این وزارت به ترکیب اعضای شورا اضافه شد؛ ‌بنابراین وزارت کشور به عنوان عضو شورای ملی و استانداران سراسر کشور به عنوان رئیس شورای گفتگوی استانی، نقش کلیدی در شکل‌گیری گفتمان بین دولت و بخش خصوصی و بهبود فضای کسب و کار ایفا می‌کنند.
به گفته وی، از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۱۰گزارش به همراه راهکارهای پیشنهادی به منظور مقررات زدایی و حذف قوانین مزاحم و مخل تولید، به حضور رئیس جمهور و معاون اول ایشان ارسال شده است.
 
 شناسایی۲ هزار و ۴۴ بنگاه‌های اقتصادی تملک شده توسط بانک‌های عامل
 
معاون هماهنگی‌های امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با بیان شناسایی بنگاه‌های اقتصادی تملک شده توسط بانک‌های عامل و تلاش جدی برای جلوگیری از تملک واحدهای تولیدی جدید توسط شبکه بانکی گفت: با تلاش فراوان موفق شدیم ۲هزار و ۴۴ واحد تولیدی تملک شده توسط شبکه بانکی را در پایان سال ۱۳۹۶شناسایی کنیم.
او افزود: در سه سال گذشته ۶ گزارش ویژه برای استحضار رئیس جمهور ارسال شد که ایشان۶ بار روی گزارشات ویژه وزیر کشور، دستورات قاطع داده است. البته در این مسیر دستورات صریح معاون اول رئیس جمهور را هم داشته‌ایم.
دین پرست در پایان گفت: تعداد واحدهای تملک شده در پایان سال۱۳۹۷، با کاهش ۱۲۷ واحدی یعنی حدودا ۷ درصد کاهش به هزار و ۹۱۷ واحد رسیده است. تعداد واحدهای تملک شده در پایان سال۱۳۹۸، با کاهش ۴۲۴ واحدی یعنی۲۲ درصد کاهش به هزار و ۴۹۳ واحد رسیده است. البته در سال ۹۸، ۲۳۴ واحد جدید تملک و ۶۵۸ واحد نیز احیا شده اند. 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز