چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

ماجرای غیبت ظریف چه بود؟/ پاسخ تند استانداری خوزستان به اظهارات جنجالی یک روحانی

۱۳۹۹/۰۶/۱۳ - ۰۵:۱۶:۱۳
کد خبر: ۱۰۵۲۰۴۹
ماجرای غیبت ظریف چه بود؟/ پاسخ تند استانداری خوزستان به اظهارات جنجالی یک روحانی
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با آموزش و پرورش، با تشکر صمیمانه از مردم برای عزاداری پرشور حسینی و حرکت عظیم معنوی همراه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، معلمان را «افسران سپاه پیشرفت کشور» خواندند و با تأکید بر ضرورت تربیت انسان‌های مومن، خردمند، اندیشمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در این دستگاه بسیار مهم گفتند: «سند تحول آموزش و پرورش باید با تبیین صحیح و تنظیم و اجرای برنامه جامع عملیاتی، زمینه‌ساز پرورش چنین افرادی شود.»

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر حساسیت در مقابل نفوذ دشمن افزودند: دشمن قصد دارد کاری را که به وسیله نظامی از انجام آن ناتوان است با نفوذ و از راه‌هایی مانند سند ۲۰۳۰ و ساختن انسان‌هایی تربیت کند که مثل او فکر و اهداف عملیاتی او را پیاده کنند تا زمینه غارت ملت‌ها فراهم شود. ایشان در بخش پایانی سخنان‌شان، اقدام دولت امارات متحده عربی در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانتی به دنیای اسلام، جهان عرب و کشورهای منطقه و به مساله مهم فلسطین خواندند و گفتند: البته این وضعیت دیری نخواهد پایید اما لکه ننگ آن بر پیشانی کسانی که غصب کشور و آواره کردن ملت فلسطین را به بوته فراموشی سپردند و پای صهیونیست‌ها را در منطقه باز کردند، باقی خواهد ماند.

ایشان با ابراز تأسف از همکاری دولت امارات متحده عربی با اقدامات قساوت‌آمیز رژیم صهیونیستی و عناصر خبیث صهیونیست در هیأت حاکمه امریکا علیه مصالح جهان اسلام و منطقه، افزودند: امیدواریم اماراتی‌ها زودتر بیدار شوند و این کارشان را جبران کنند.

چهره هفته؛ حجت الاسلام پناهیان

بخش غیزانیه در شرق اهواز پیش از این ۹۶ روستا داشت که بعضی از آنها خالی از سکنه شده و اکنون تعداد آنها به حدود ۸۰ روستا با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت رسیده است. رئیس جمهور نهم خرداد امسال به وزیر نیرو دستور داد حل کامل و سریع مشکل آب منطقه غیزانیه اهواز را به صورت مستمر پیگیری کند.

سال ۹۶ پس از بازدید استاندار خوزستان از غیزانیه، به شرکت آب و فاضلاب روستایی استان دستور رسیدگی به وضعیت آب شرب این منطقه داده شد. ۱۸ خردادماه در فاز نخست، خط انتقال آب از تاسیسات شیبان به صفیره به منظور افزایش فشار و حجم آب در بخش غیزانیه اهواز به بهره‌برداری رسید.به زودی فاز دوم این پروژه نیز به بهره برداری خواهد رسید تا به گفته مسئولان حدود ۸۰ درصد مشکل آب شرب این منطقه حل شود.

در ادامه حجت الاسلام پناهیان در سخنرانی خود در شب تاسوعا با ابراز گلایه از ناکارآمدی برخی از مسئولان، گفت: روستاهای نفت‌خیزی در جنوب کشور وجود دارند که متأسفانه از  آب شرب لوله‌کشی محروم هستند. پس از آن که مسئولان آن روستا به وظیفه خود عمل نکردند، خیرین و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) وارد عمل شده و توسط تانکرهایی اقدام به آب‌رسانی به این روستاها کردند.  او در ادامه این سخنرانی بیان کرد: مسئولین اگر از رهبری تبعیت نکنند، به جهنم خواهند رفت. همچنین استاندار این استان را باید به درشکه بست تا به مردم آبرسانی کند.

این اظهارات با واکنش استانداری خوزستان مواجه شد. در این بیانیه تصریح شده است «سیل سال گذشته از آن جهت سیل همدلی نام گرفت که مردم و مسئولان و اقشار مختلف به ویژه علما و روحانیون عزیز بزرگوار بدون هیچگونه چشم داشت  و تکبری دست در دست همدیگر گذاشته و آن حماسه بزرگ را رقم زدند.»

روابط عمومی استانداری خوزستان همچنین در ادامه افزود: «در این میان مایه تاسف و تاثر است که برخی افراد در شرایطی که دشمنان این نظام و آب و خاک در تدارک دلسرد نمودن مردم بودند(و هستند)، عافیت طلبانه در گوشه ای، رحل آسایش و آرامش گزیدند و نه تنها از مردم دلجویی نکردند و به دست اندکاران و خدمتگزاران مردم عزیز که حسب تکلیف شرعی و قانونی در میدان خدمت به ملت حاضر بودند (اعم از مسئولان اجرایی و دولتی تا نیروهای مسلح و قوای مختلف) خداقوتی نگفتند بلکه اینک سعی در بهره برداری تبلیغاتی از تریبون و منبر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دارند و بی هیچ ملاحظه اخلاقی و شرعی، کارگزاران دولت جمهوری اسلامی را با بیاناتی سخیف خطاب قرار می‎دهند. رفع مشکل آبرسانی غیزانیه در حالی به بهانه‎ای برای آن ادبیات ناپسند و خلاف شان منبر و مراسم تاسوعا تبدیل گردیده که دولت مورد حمایت سخنران مزبور در هشت سال زمامداری امور توجهی به این منطقه نکردند و در دوره دولت دوازدهم و تصدی دکترشریعتی در استان خوزستان طرح آبرسانی به روستاهای این منطقه آغاز و دو فاز آن به بهره برداری رسیده و مراحل پایانی فاز نهایی آن در حال انجام است.»

خبر مهم هفته؛ نشست کمیسیون مشترک برجام

نشست عادی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه کشورهای ایران و ۱+۴ سه‌شنبه در هتل کوبورگ وین آغاز به کار کرد. بعد از این جلسه نماینده روسیه در آژانس نیز در توییتی با مثبت‌خواندن نشست نوشت: همه طرف‌های برجام برای حفظ این توافق مصمم هستند.

میخائیل اولیانوف، در ادامه افزود: جلسه کمیسیون مشترک برجام در وین نمایانگر تعهد کامل طرفین به توافق هسته‌ای و عزم‌ در به کارگیری همه توان‌شان برای حفظ این توافق بود.

در حاشیه این نشست، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، نیز در یک کنفرانس خبری مشترک با وانگ یی همتای چینی‌اش گفت: این دو کشور دیدگاه مشترکی مبنی بر این دارند که حفظ توافق هسته‌ای ضرورت دارد. ماس همچنین اشاره کرد که در چند هفته اخیر در شورای امنیت درباره این موضوع به طور مفصل بحث و گفت‌وگو شده است.

هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، نیز در توییتی نوشت: مهم است که ببینیم طرفین در پیداکردن راه‌حلی برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران و پیداکردن راهی برای اطمینان حاصل‌کردن از اجرای برجام علی‌رغم چالش‌های کنونی متحد هستند.

در ادامه سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، که به نمایندگی از ایران در این نشست حضور داشت، گفت: «این نشست، در شرایط خاص ناشی از تحولات در شورای امنیت پیرامون برجام و اقدام غیر موجه و غیر قانونی آمریکا برگزار شد از اینرو، محور اصلی مباحث کمیسیون، بر ضرورت یکپارچگی و انسجام علیه اقدام آمریکا متمرکز بود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: در این خصوص، اعضای کمیسیون با تاکید بر مواضع اصولی خود در جریان بررسی قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که با شکست مفتضحانه آمریکا همراه بود و همچنین مخالفت های اساسی خود با اقدام آمریکا برای جا زدن خود به عنوان عضو برجام و اعاده قطعنامه های تحریمی شورای امنیت علیه ایران، بطور متفق القول بر این عقیده بودند که آمریکا از ۸ می ۲۰۱۸ مشارکت خود در برجام را متوقف کرده و دیگر عضو این توافق محسوب نمی شود ولذا، نمی تواند از حقوق تصریح شده در برجام از جمله با هدف برگشت تحریم ها، استفاده کند.

نماینده کشورمان در کمیسیون مشترک برجام همچنین گفت: موضوع دیگری که در کمیسیون به اتفاق مورد تاکید قرار گرفت، ضرورت حفظ برجام و انجام اقدامات لازم در این راستا از جمله از طریق اجرای کامل و موثر تعهدات تمامی طرف ها، بود.

خبر هفته؛ استعفای نخست وزیر ژاپن؛ دیدار کروبی با نزدیکان

شینزو آبه هفتم شهریور از سمت خود به عنوان نخست‌وزیر ژاپن کناره‌گیری کرد و علت این کار را کاهش قدرت جسمی به دلیل بیماری کولیت، نوعی التهاب روده اعلام کرد.

او ضمن عذرخواهی از شهروندان ژاپن به خاطر به پایان نرساندن دوره نخست‌وزیری گفت: نگران است که به خاطر ضعف جسمی نتواند به طور شایسته وظایف‌اش را انجام دهد و در تصمیم‌گیری‌ها مهم دچار خطا شود.

سعید خطیب زاده در ارتباط با استعفای شینزو آبه نخست وزیر ژاپن اظهار کرد: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ژاپن از روابط دوستانه و تاریخی برخوردارند و شینزو آبه در هر دو دوره فعالیت به عنوان نخست وزیر، کمک های ارزنده ای به توسعه روابط دو ملت انجام داده است. 

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی افزود: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اراده خود بر تقویت روابط با ژاپن و قدردانی از توجه آبه به روابط دو ملت، برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت می کند.

***

حجت الاسلام مهدی کروبی دوشنبه در منزل حجت الاسلام شیخ قدرت الله علیخانی حضور یافت و با برخی چهره ها دیدار و گفتگو کرد.

بنابر گزارش جماران، در این جلسه که آیت الله موسوی بجنوردی و  آقایان امام جمارانی، آشتیانی، رحمانی و عباسی فر و همچنین اسماعیل دوستی، سید عباس موسوی و حسین کروبی حضور داشتند، زهیر سازگار از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت نیز به مناسبت ایام شهادت حضرت زین العابدین علیه السلام مرثیه سرایی کرد.

دروغ هفته؛ غیبت وزیر امور خارجه

هفته جاری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شایعه‌ای مبنی بر قهر وزیر امور خارجه با جلسات هیئت دولت منتشر شد. این رسانه‌ها نوشتند، با مرور جلسات اخیر هیئت دولت عدم حضور محمدجواد ظریف در چند جلسه دیده شده است. در این گزارش‌ها ادعا شده است ظریف به دلیل اختلاف نظر با حسن روحانی رئیس‌جمهور درباره مسائل سیاست خارجی، مدتی است در جلسات حاضر نمی‌شود.

«محمود واعظی»، رئیس دفتر رییس جمهور، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره شرکت نکردن ظریف در جلسات هیات دولت گفت: شایعه غیبت وزیر امور خارجه در نشست های هیات دولت را تکذیب می کنم.

او ادامه داد:  علت عدم حضور ظریف در جلسه امروز به دلیل مشکلی بود که او داشت. هفته گذشته ظریف به سفر رفته بود و روز یک شنبه در جلسه هیات دولت، حضور می یابد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز