به دنبال شیوع کرونا؛

سفر رئیس جمهور چین به پاکستان به تعویق انداخت

۱۳۹۹/۰۶/۱۴ - ۱۰:۰۵:۱۳
کد خبر: ۱۰۵۳۳۷۲
سفر رئیس جمهور چین به پاکستان به تعویق انداخت
رادیو دولتی پاکستان روز جمعه از به تعویق افتادن دومین سفر رسمی «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین به پاکستان به دلیل ویروس کووید-۱۹ خبر داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، رادیو دولتی پاکستان به نقل از «یاو جینگ» سفر چین در اسلام‌آباد نوشت که رییس جمهوری چین قرار است به دعوت نخست وزیر پاکستان سفر رسمی به این کشور انجام دهد با این حال کرونا باعث تدارک مجدد این سفر شده است.

وی افزود: دولت پاکستان و چین در حال تعیین تاریخ جدید برای سفر شی جین پینگ هستند و به زودی اعلام خواهد شد.

سفیر چین در پاکستان از تهدیدهای پیش روی طرح مشترک راهروی اقتصادی موسوم به «سی پک» سخن گفت و افزود: اسلام‌آباد و پکن از این خطرات آگاه هستند و با همکاری یکدیگر بر آن غلبه خواهند کرد.

وی تاکید کرد: پیشرفت طرح اقتصادی سی پک به رغم همه گیری ویروس کرونا ادامه خواهد داشت و طرح مخالفان برای ضربه زدن به این پروژه موفق نخواهد بود.

برنامه دومین سفر رسمی رییس جمهوری چین به پاکستان در جریان مذاکرات وزرای خارجه اخیر دو کشور در پکن تحت بررسی قرار گرفت. پیش‌تر برخی منابع آگاه ششم سپتامبر (۱۶ شهریور) را تاریخ سفر رییس جمهوری چین به پاکستان عنوان کرده بودند.

پاکستان مصمم است تا مرحله جدید طرح راهروی مشترک اقتصادی با چین را آغاز کند و به همین دلیل منابع خبری سفر آتی رییس جمهوری چین به اسلام‌آباد را بسیار حائز اهمیت می‌دانند.

سخنگوی ارتش پاکستان نیز به تازگی، طرح سی‌پک را مهم‌ترین دستاورد این کشور در روابط با چین به عنوان شریک قوی و سنتی دانست و تأکید کرد: پاکستان هرگز در تأمین امنیت برای طرح‌های مربوط به راهروی مشترک اقتصادی با چین تأمل نخواهد کرد.

کارشناسان، یکی از اهداف مهم دومین سفر رییس جمهوری چین به پاکستان را همراهی دو کشور در مقابل سیاست‌های توسعه طلبانه آمریکا در قاره آسیا به ویژه در بحث تنش‌های شبه قاره، روابط با هند از جمله مناقشه‌های سرزمینی پکن و اسلام‌آباد با دهلی‌نو ارزیابی می‌کنند.

در جریان نخستین سفر شی جین پینگ به پاکستان در سال ۱۳۹۴، دو کشور قراردادهای زیادی در زمینه‌های گوناگون به ویژه آغاز طرح سی‌پک امضا کردند.

طرح سی‌پک در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۶ همزمان با انتقال یک محموله چینی از طریق خشکی به بندر گوادر پاکستان برای ارسال از طریق دریا به آفریقا و غرب آسیا تا حدودی عملیاتی شد. مابقی پروژه‌های این طرح نیز سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شد.

احداث شبکه‌های حمل نقل ریلی و جاده‌ای از شمال شرق پاکستان، هم‌مرز با چین تا جنوب غرب این کشور در بندر گوادر از مهمترین طرح‌های سی‌پک است. همچنین توسعه بندر گوادر پاکستان نیز جزو آن به شمار می‌رود. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز